Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium reżyserskie 1. Dramat współczesny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/SR05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium reżyserskie 1. Dramat współczesny
Jednostka: Kierunek RTL rok IV
Grupy: Przedmioty kierunkowe RTL
Przedmioty WSL/RTL rok iV sem VII
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również kontynuowanie procesu z poprzednich semestrów gdzie celem było przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę materiału literackiego. Indywidualny tryb pracy umożliwia także rozszerzenie pola badawczego o najnowsze trendy teatralne. W efekcie powstały egzemplarz powinien spełniać możliwości realizacyjne w warunkach teatralnych.

Pełny opis:

Po wybraniu materiału będącego przedmiotem analizy (dramat współczesny) przy użyciu odpowiednich narzędzi interpretacyjnych takich jak:

a. analiza historyczna

b. analiza psychologiczna

c. analiza filozoficzna

d. analiza antropologiczna

e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda

f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów

studentka/student przedstawi stan swoich badań analitycznych, które wraz z wypracowaną koncepcją realizacji złoży się na pełny opis egzemplarza reżyserskiego. Podczas prac analitycznych korzystać będziemy również z inspiracji płynących z plastyki i muzyki (konsultacje ze scenografem i kompozytorem). Możliwie szeroki kontekst badawczy podczas pracy analitycznej znajdzie referencję w syntetycznym opisie końcowym.

Zajęcia mogą odbywać się w formule online w sytuacjach uniemożliwiających spotkanie stacjonarne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

C.G. Jung, Archetypy i symbole.

Z. Freud, Wstęp do psychoanalizy.

B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.

M. Wais, Ścieżki baśni.

W. Propp, Morfologia bajki.

H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.

H. Jurkowski, Antologia tekstów.

E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów.

J. Grotowski, Teatr ubogi.

Ubersfeld, Czytanie teatru.

K. Braun, Przestrzeń teatralna.

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.

Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.

T. Kantor, Pisma.

A. Kulawik, Poetyka.

Arystoteles, Poetyka.

J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Potęga mitu

Literatura uzupełniająca zostanie wybrana indywidualnie, w zależności od tematu prac

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

 jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim - R W2

 dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych - R W3

 wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia - R W5

 posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski - R W12

W zakresie umiejętności (U) student:

 rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną - R U2

 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim - R U4

 opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich - R U9

 nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności - R U10

 umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim - R U14

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

 umie podejmować samodzielną prace, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji - R K1

 jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej - R K2

 wykazuje zdolność podjęcia samooceny - R K3

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega zaangażowanie w pracę poprzez realizowanie zadań stawianych przez prowadzącego oraz rozszerzanie pola badawczego poprzez własne poszukiwania. Praca semestralna w postaci egzemplarza reżyserskiego stanowi podstawę egzaminu polegającego na obronie przedstawionej tam teatralnej koncepcji realizacyjnej.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernarda Bielenia, Honorata Mierzejewska - Mikosza, Marta Rau
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia, Honorata Mierzejewska - Mikosza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernarda Bielenia, Marta Rau
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)