Strategie dramaturgiczne w teatrze XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/SDwTXXw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie dramaturgiczne w teatrze XX w. |
Jednostka: | Filia w Białymstoku |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zaprezentowanie różnych strategii dramaturgicznych na przykładzie utworów dramatycznych i scenariuszy przedstawień teatralnych wybranych twórców polskich i europejskich XX wieku. |
Pełny opis: |
Studenci poznają wybrane współczesne teksty teatralne, których autorzy, wychodząc od formy dramatu typowego dla dziewiętnastowiecznego teatru mieszczańskiego, na różne sposoby próbują podważać i rozbijać jego struktury. Analizując i interpretując zarówno utwory dramatyczne, jak i scenariusze przedstawień, umiejscawiając je w szerszym kulturowym kontekście, studenci uczą się odczytywać wpisany w tekst projekt widowiska teatralnego, wskazówki dotyczące inscenizacji, reżyserii, aktorstwa etc. |
Literatura: |
1. Umberto Boccioni, Zielone śliwki, Decio Cinti, Prezent, Filippo Tommaso Marinetti: Areszt, Przeciw neutralizmowi; Walter Hasenclaver, Ludzie; Tristan Tzara, Serce na gaz; 2. Stanisław Ignacy Witkiewicz: Oni, Mątwa, Szalona lokomotywa; 3. Bertolt Brecht: Opera za trzy grosze, Marka Courage i jej dzieci; 4. Samuel Beckett: Czekając na Godota, Końcówka, Radosne dni; 5. Witold Gombrowicz: Operetka, Ślub; 6. Jean Genet: Pokojówki, Balkon; 7. Tadeusz Kantor, Wielopole, Wielopole; 8. Heiner Müller: HamletMaszyna, Kwartet; 9. Werner Schwab: Prezydentki, Czarujący korowód...; 10. Sarah Kane: Miłość Fedry, Łaknąć. * lista lektur może ulec zmianie w wyniku rozmów ze studentami 1. John Louis Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1995. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Jest wyposażony w rzetelne podstawy ogólnej wiedzy humanistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy z zakresu historii teatru i dramatu (polskiej i europejskiej) w wieku XX (RW 2); Zna i rozumie najważniejsze koncepcje i kierunki rozwoju dwudziestowiecznej dramaturgii i ma podstawową orientację w twórczości ich przedstawicieli (RW 4); Wykazuje dogłębną znajomość stylów i kierunków rozwoju awangardy i neoawangardy, a także orientuje się w ich echach obecnych we współczesnej kulturze i sztuce (RW 11); W zakresie umiejętności (U) student: Rozumie istotę konstrukcji tekstu dramatycznego i potrafi samodzielnie oceniać możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru (RU 2); Umie swobodnie wypowiadać się (ustnie) na temat tekstów dramatycznych i sposobów ich scenicznej realizacji (RU 14); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Jest zdolny do samodzielnej analizy i interpretacji tekstu dramatycznego; potrafi wyszukiwać i weryfikować niezbędne w tym celu informacje (RK 1); Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania intuicji i wyobraźni podczas oceny możliwości scenicznych tekstu dramatycznego (RK 2). |
Metody i kryteria oceniania: |
– dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; – aktywne uczestnictwo w zajęciach; – dodatkowa praca pisemna w przypadku niespełnienia powyższych warunków; – egzamin ustny na koniec kursu (po dwóch semestrach) Sem V- zaliczenie z oceną Sem VI - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.