Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Reżyserska analiza tekstów dramatycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/RATD-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Reżyserska analiza tekstów dramatycznych
Jednostka: Kierunek RTL rok II
Grupy: Przedmioty podstawowe RTL
Przedmioty WSL/RTL rok II sem IV
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

ADAPTACJA. Skrzynka z narzędziami – warsztat dramaturga i reżysera.

Teoretyczno-praktyczne zajęcia poświęcone dramaturgicznym aspektom warsztatu reżysera. Poświęcone reżyserskiej analizie tekstu w oparciu o techniki dramaturgiczne z uwzględnieniem dramaturgicznych technik adaptatorskich, adaptowaniu prozy i innych tekstów niedramatycznych na dramat. Celem zajęć jest poznanie konkretnych narzędzi z warsztatu dramaturga, najważniejszych technik, sposobów, chwytów i strategii dramaturgicznych niezbędnych do stworzenia przez reżysera "skrzynki z narzędziami" (ang. toolbox) będącej podstawą jego pracy z tekstem na wszystkich etapach (od pomysłu, wnikliwej lektury, przez adaptację i egzemplarz reżyserski do finalnej inscenizacji), ze szczególnym uwzględnieniem technik adaptatorskich, narzędzi niezbędnych do teatralnej adaptacji prozy i innych tekstów niedramatycznych. Przedstawienie konkretnych narzędzi z warsztatu dramaturga uczących jak pracować z tekstem od strony praktycznej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie konkretnych narzędzi z warsztatu dramaturga, najważniejszych technik, sposobów, chwytów i strategii dramaturgicznych. Katalog prezentowanych i praktycznie stosowanych technik stanowi vademecum dla reżysera–dramaturga i reżysera–adaptatora. Praca na zajęciach odbywa się w blokach tematycznych poświęconych poszczególnym technikom. Dodatkowo, jeden z bloków tematycznych zajęć poświęcony jest podstawowym prawnym aspektom pracy reżysera pracującego z utworem literackim, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z cudzym tekstem. Celem tego bloku jest wyposażenie studentek/-ów w rozpoznanie i niezbędną wiedzę o prawnych uregulowaniach literackiego etapu prac dramaturgicznych. W tej części studenci/-tki otrzymują wiedzę jakie strategie analityczne i adaptacyjne są prawnie dopuszczalne oraz na jakie zabiegi interpretacyjne i adaptacyjne niezbędne jest pozyskanie zgód prawnych.

Podczas zajęć każdy student poznaje warsztat dramaturga, czyli kilkadziesiąt narzędzi - technik dramaturgicznych. Zajęcia odbywają się wg schematu:

1. Zdefiniowanie celu zajęć, zadania podstawowego i zadań szczegółowych. Omówienie tematu, zadań i wybranego utworu.

2. Prezentacja wybranych narzędzi dramaturgicznych wraz z przykładami zastosowań oraz przeprowadzenie ćwiczeń z użyciem wybranych narzędzi.

3. Lektura i interpretacja wybranych utworów.

4. Analiza dramaturgiczna: analiza tekstu, omówienie kontekstu literackiego, społecznego, ideologicznego i historycznego, analiza struktury dramaturgicznej i fabularnej, omówienie i interpretacja tematów literackich.

5. Zaplanowanie pracy dramaturgicznej i adaptatorskiej w oparciu o wybrane sceny i postaci, opracowanie dramaturgii wybranego fragmentu, opracowanie koncepcji i analiza najważniejszych założeń.

6. Omówienie i analiza koncepcji. Sformułowanie przez studenta głównych założeń dramaturgicznych i głównego komunikatu scenicznego.

7. Pogłębiona analiza dramaturgiczna i analiza postaci, ich motywacji, okoliczności w jakich działają i celów, do których dążą. Analiza psychologiczna i społeczna. Podczas prac analitycznych opracowane zostają relacje pomiędzy postaciami, przesłanie adaptacji, charakterystyka estetyczna i stylistyczna oraz precyzyjnie wyznaczone komunikaty sceniczne.

8. W czasie ćwiczeń studenci zdobywają wiedzę na temat dramaturgicznych sposobów budowania sceny, doboru i eliminacji środków dramaturgicznych i środków wyrazu, zaplanowania metafory teatralnej, poszczególnych etapów dramaturgicznych przygotowania scenariusza teatralnego/egzemplarza reżyserskiego. Szczególnie istotne jest zdobycie wiedzy o zaplanowaniu poszczególnych etapów. Ważna jest umiejętność nadania teoretycznym pomysłom praktycznego, teatralnego kształtu, doprowadzenia pomysłów i planów do końca. Zajęcia grupowe oparte na ćwiczeniu umiejętności świadomego posługiwania się narzędziami warsztatu dramaturga w obszarze propedeutyki reżyserskiej i przygotowania egzemplarza reżyserskiego.

9. Rodzajem "suplementu" do zajęć poświęconych dramaturgicznym i reżyserskim aspektom adaptacji jest wykład poświęcony podstawowym prawnym aspektom adaptacji, czyli temu w jaki sposób możliwości i prawa adaptatorów są wyznaczane i ograniczane przez prawo autorskie i prawa autorów dzieł adaptowanych oraz na jakie zapisy w umowach o adaptację warto zwracać uwagę.

Ze względu na zagrożenie epidemiczne w związku z pandemią SARS-COV 2 (oraz innymi ewentualnymi okolicznościami mogącymi wymagać podobnych metod) w ramach metod dydaktycznych uwzględnione zostają metody nauczania zdalnego, w tym ćwiczeń, wykładów oraz konsultacji grupowych i indywidualnych za pomocą aplikacji i programów do komunikacji zdalnej/internetowej (w tym: mail, telefon, aplikacje z pakietu Office ze szczególnym uwzględnieniem Microsoft Teams, Zoom, Messenger, Skype etc.).

Literatura:

Literatura podstawowa:

- "Poetyka" Arystoteles,

- "Adaptacja. Skrzynka z narzędziami" Marta Miłoszewska, podręcznik dramaturgiczny,

Literatura uzupełniająca:

– "Bohater o tysiącu twarzach" Joseph Campbell,

– "Screenwriting: The Sequence Approach" Paul Joseph Gulino,

– "Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury" Alicja Helman,

– "Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika" Stephena Kinga,

– "Teatr postdramatyczny" Hans-Thies Lehmann,

– "Święty spokój. Wywiad ze Stanisławem Lemem" ("Kino",10/2000),

– "Język nowych mediów" Lev Manovich,

– "W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego" Walter Murch

– "Morfologia bajki magicznej" Władimir Propp,

– "Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy" Christopher Vogler.

– Ustawa o prawie autorskim

Efekty uczenia się:

WIEDZA – student/studentka po zakończeniu kursu powinien/-na:

Pamiętać i stosować około 20 technik dramaturgicznych R_W9

Definiować i określać strategie dramaturgiczne w terminach związanych ze specjalistycznymi opracowaniami z dziedziny analizy dramaturgicznej, dramaturgii, scenopisarstwa R_W7

Operować terminologią dramaturgiczną i prawną z prawa autorskiego w zakresie praw do tekstu literackiego R_W8

UMIEJĘTNOŚCI – student po zakończeniu kursu pownien:

Wybierać sposób reżyserskiej analizy tekstu literackiego R_U2

Posługiwać się w określonych sytuacjach decyzyjnych technikami dramaturgicznymi i adaptacyjnymi R_U4, R_U5

Wykorzystywać techniki dramaturgiczne w praktyce reżyserskiej w celu konstruowania komunikatów artystycznych R_U8, R_U9

KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE:

Wytworzyć i wzmocnić cechy sprzyjające animacji procesów twórczych – indywidualnie i w zespole artystycznym – za pomocą technik dramaturgicznych R_K2

Rozwinąć gotowość do podejmowania decyzji reżyserskich R_K6

Wytworzyć nawyk kreatywnego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów dramaturgicznych. R_K2, R_K6

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zapamiętanej wiedzy 60 %

Ocena twórczego zastosowania 40%

Sem III - zaliczenie

Sem IV -zaliczenie z oceną.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Miłoszewska, Marta Rau
Prowadzący grup: Marta Miłoszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Miłoszewska, Marta Rau
Prowadzący grup: Marta Miłoszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-14 - 2022-06-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Miłoszewska, Marta Rau
Prowadzący grup: Marta Miłoszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

W ramach zajęć w roku akademickim 2021/22 realizujemy zajęcia wg sylabusa przedmiotu i wg dotychczasowego schematu oraz wytycznych.

W uzgodnieniu z władzami kierunku, ze względu na trwającą pandemię SARS-Cov-2, żeby minimalizować ryzyko zagrożenia epidemicznego zajęcia są zaplanowane do realizacji w trybach online i hybrydowym.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Miłoszewska, Marta Rau
Prowadzący grup: Marta Miłoszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Miłoszewska, Marta Rau
Prowadzący grup: Marta Miłoszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)