Reżyserska analiza tekstów dramatycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/RATD-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Reżyserska analiza tekstów dramatycznych |
Jednostka: | Kierunek RTL rok II |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok II sem IV |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
ADAPTACJA. Skrzynka z narzędziami – warsztat dramaturga i reżysera. Teoretyczno-praktyczne zajęcia poświęcone dramaturgicznym aspektom warsztatu reżysera. Poświęcone reżyserskiej analizie tekstu w oparciu o techniki dramaturgiczne z uwzględnieniem dramaturgicznych technik adaptatorskich, adaptowaniu prozy i innych tekstów niedramatycznych na dramat. Celem zajęć jest poznanie konkretnych narzędzi z warsztatu dramaturga, najważniejszych technik, sposobów, chwytów i strategii dramaturgicznych niezbędnych do stworzenia przez reżysera "skrzynki z narzędziami" (ang. toolbox) będącej podstawą jego pracy z tekstem na wszystkich etapach (od pomysłu, wnikliwej lektury, przez adaptację i egzemplarz reżyserski do finalnej inscenizacji), ze szczególnym uwzględnieniem technik adaptatorskich, narzędzi niezbędnych do teatralnej adaptacji prozy i innych tekstów niedramatycznych. Przedstawienie konkretnych narzędzi z warsztatu dramaturga uczących jak pracować z tekstem od strony praktycznej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie konkretnych narzędzi z warsztatu dramaturga, najważniejszych technik, sposobów, chwytów i strategii dramaturgicznych. Katalog prezentowanych i praktycznie stosowanych technik stanowi vademecum dla reżysera–dramaturga i reżysera–adaptatora. Praca na zajęciach odbywa się w blokach tematycznych poświęconych poszczególnym technikom. Dodatkowo, jeden z bloków tematycznych zajęć poświęcony jest podstawowym prawnym aspektom pracy reżysera pracującego z utworem literackim, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z cudzym tekstem. Celem tego bloku jest wyposażenie studentek/-ów w rozpoznanie i niezbędną wiedzę o prawnych uregulowaniach literackiego etapu prac dramaturgicznych. W tej części studenci/-tki otrzymują wiedzę jakie strategie analityczne i adaptacyjne są prawnie dopuszczalne oraz na jakie zabiegi interpretacyjne i adaptacyjne niezbędne jest pozyskanie zgód prawnych. Podczas zajęć każdy student poznaje warsztat dramaturga, czyli kilkadziesiąt narzędzi - technik dramaturgicznych. Zajęcia odbywają się wg schematu: 1. Zdefiniowanie celu zajęć, zadania podstawowego i zadań szczegółowych. Omówienie tematu, zadań i wybranego utworu. 2. Prezentacja wybranych narzędzi dramaturgicznych wraz z przykładami zastosowań oraz przeprowadzenie ćwiczeń z użyciem wybranych narzędzi. 3. Lektura i interpretacja wybranych utworów. 4. Analiza dramaturgiczna: analiza tekstu, omówienie kontekstu literackiego, społecznego, ideologicznego i historycznego, analiza struktury dramaturgicznej i fabularnej, omówienie i interpretacja tematów literackich. 5. Zaplanowanie pracy dramaturgicznej i adaptatorskiej w oparciu o wybrane sceny i postaci, opracowanie dramaturgii wybranego fragmentu, opracowanie koncepcji i analiza najważniejszych założeń. 6. Omówienie i analiza koncepcji. Sformułowanie przez studenta głównych założeń dramaturgicznych i głównego komunikatu scenicznego. 7. Pogłębiona analiza dramaturgiczna i analiza postaci, ich motywacji, okoliczności w jakich działają i celów, do których dążą. Analiza psychologiczna i społeczna. Podczas prac analitycznych opracowane zostają relacje pomiędzy postaciami, przesłanie adaptacji, charakterystyka estetyczna i stylistyczna oraz precyzyjnie wyznaczone komunikaty sceniczne. 8. W czasie ćwiczeń studenci zdobywają wiedzę na temat dramaturgicznych sposobów budowania sceny, doboru i eliminacji środków dramaturgicznych i środków wyrazu, zaplanowania metafory teatralnej, poszczególnych etapów dramaturgicznych przygotowania scenariusza teatralnego/egzemplarza reżyserskiego. Szczególnie istotne jest zdobycie wiedzy o zaplanowaniu poszczególnych etapów. Ważna jest umiejętność nadania teoretycznym pomysłom praktycznego, teatralnego kształtu, doprowadzenia pomysłów i planów do końca. Zajęcia grupowe oparte na ćwiczeniu umiejętności świadomego posługiwania się narzędziami warsztatu dramaturga w obszarze propedeutyki reżyserskiej i przygotowania egzemplarza reżyserskiego. 9. Rodzajem "suplementu" do zajęć poświęconych dramaturgicznym i reżyserskim aspektom adaptacji jest wykład poświęcony podstawowym prawnym aspektom adaptacji, czyli temu w jaki sposób możliwości i prawa adaptatorów są wyznaczane i ograniczane przez prawo autorskie i prawa autorów dzieł adaptowanych oraz na jakie zapisy w umowach o adaptację warto zwracać uwagę. Ze względu na zagrożenie epidemiczne w związku z pandemią SARS-COV 2 (oraz innymi ewentualnymi okolicznościami mogącymi wymagać podobnych metod) w ramach metod dydaktycznych uwzględnione zostają metody nauczania zdalnego, w tym ćwiczeń, wykładów oraz konsultacji grupowych i indywidualnych za pomocą aplikacji i programów do komunikacji zdalnej/internetowej (w tym: mail, telefon, aplikacje z pakietu Office ze szczególnym uwzględnieniem Microsoft Teams, Zoom, Messenger, Skype etc.). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - "Poetyka" Arystoteles, - "Adaptacja. Skrzynka z narzędziami" Marta Miłoszewska, podręcznik dramaturgiczny, Literatura uzupełniająca: – "Bohater o tysiącu twarzach" Joseph Campbell, – "Screenwriting: The Sequence Approach" Paul Joseph Gulino, – "Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury" Alicja Helman, – "Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika" Stephena Kinga, – "Teatr postdramatyczny" Hans-Thies Lehmann, – "Święty spokój. Wywiad ze Stanisławem Lemem" ("Kino",10/2000), – "Język nowych mediów" Lev Manovich, – "W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego" Walter Murch – "Morfologia bajki magicznej" Władimir Propp, – "Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy" Christopher Vogler. – Ustawa o prawie autorskim |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student/studentka po zakończeniu kursu powinien/-na: Pamiętać i stosować około 20 technik dramaturgicznych R_W9 Definiować i określać strategie dramaturgiczne w terminach związanych ze specjalistycznymi opracowaniami z dziedziny analizy dramaturgicznej, dramaturgii, scenopisarstwa R_W7 Operować terminologią dramaturgiczną i prawną z prawa autorskiego w zakresie praw do tekstu literackiego R_W8 UMIEJĘTNOŚCI – student po zakończeniu kursu pownien: Wybierać sposób reżyserskiej analizy tekstu literackiego R_U2 Posługiwać się w określonych sytuacjach decyzyjnych technikami dramaturgicznymi i adaptacyjnymi R_U4, R_U5 Wykorzystywać techniki dramaturgiczne w praktyce reżyserskiej w celu konstruowania komunikatów artystycznych R_U8, R_U9 KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: Wytworzyć i wzmocnić cechy sprzyjające animacji procesów twórczych – indywidualnie i w zespole artystycznym – za pomocą technik dramaturgicznych R_K2 Rozwinąć gotowość do podejmowania decyzji reżyserskich R_K6 Wytworzyć nawyk kreatywnego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów dramaturgicznych. R_K2, R_K6 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zapamiętanej wiedzy 60 % Ocena twórczego zastosowania 40% Sem III - zaliczenie Sem IV -zaliczenie z oceną. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Miłoszewska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marta Miłoszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Miłoszewska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marta Miłoszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Miłoszewska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marta Miłoszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć w roku akademickim 2021/22 realizujemy zajęcia wg sylabusa przedmiotu i wg dotychczasowego schematu oraz wytycznych. W uzgodnieniu z władzami kierunku, ze względu na trwającą pandemię SARS-Cov-2, żeby minimalizować ryzyko zagrożenia epidemicznego zajęcia są zaplanowane do realizacji w trybach online i hybrydowym. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Miłoszewska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marta Miłoszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Miłoszewska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marta Miłoszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.