Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z mikrofonem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/PzM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z mikrofonem
Jednostka: Kierunek RTL rok IV
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru RTL
Przedmioty WSL/RTL rok iV sem VII
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem nauczania jest poznanie podstaw pracy z aktorem w radiu.

Pełny opis:

1.Wiersz, proza, poemat i scenki dramatyczne w teatrze radiowym. 2.Kształcenie wyobraźni artystycznej. 3.Nawyki mikrofonowe w studiu radiowym. 4.Różnice w artykulacji scenicznej i mikrofonowej. 5.Podstawy pracy nad rolą i nad dialogiem w słuchowisku.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć : 1.Julian Tuwim „Bal w Operze”

2.Allen Ginsberg „Skowyt”

3.Tadeusz Różewicz „Białe małżeństwo” (fragmenty)

4.Stanisław Wyspiański „Sędziowie” (fragmenty)

5.Marek Hłasko "Pętla” (fragmenty)

6.William Szekspir „Romeo i Julia”, "Burza", "Hamlet"(fragmenty)

7.Eurypides „Medea” (fragmenty)

8. Sławomir Mrożek "Na pełnym morzu"

9.Teksty poetyckie różnych autorów, takich jak np.: Wisława Szymborska, Bolesław Leśmian, Stanisław Grochowiak, Halina Poświatowska, Sylvia Plath, Zbigniew Herbert,Iosif Brodski, Charles Baudelaire,Guillaume Apollinaire, Tadeusz Różewicz, Rainer Maria Rilke, Julia Hartwig, Rafał Wojaczek,Miron Białoszewski.

Słuchowiska do wysłuchania:

1. Feliksa Netz „Pokój z widokiem na wojnę polsko-jaruzelską”, reżyseria:Waldemar Modestowicz

2. Samuel Beckett "Jeszcze jeden radosny dzień, reżyseria:Waldemar Modestowicz

3.Wisława Szymborska "Nic dwa razy",reżyseria:Waldemar Modestowicz

4.(fragmenty) José Mauro de Vasconcelos "Moje drzewko pomarańczowe", reżyseria:Waldemar Modestowicz

Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:

1.Michaił Czechow „O technice aktora”, Wyd. Arche 2000 przekł. Marek Sołek

2.J. K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą", PWST Kraków przekł. Jerzy Czech

3. Stephen Book „Podręcznik dla aktorów”, wyd. W. Marzec, Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

1.Antonin Artaud „Teatr i jego sobowtór”, Wyd. AiF, Warszawa 1978, przekł. Jan Błoński

2.Peter Brook „Pusta przestrzeń”, Wyd. AiF, Warszawa 1977, przekł Witold Kalinowski

3.Ingmar Bergman „Laterna magica” Czytelnik 1991, przekł. Z. Łanowski

4.Jerzy Grotowski „Ku teatrowi ubogiemu”, przekł. Grzegorz Ziółkowski, Wrocław 2007

5.Jan Kott “Szekspir współczesny”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

-poznaje historię sztuki radiowej, rozróżnia gatunki teatru radiowego i analizuje proces tworzenia słuchowiska ( K-WO7),(K_WO3)

-rozumie podstawowe zasady pracy głosem przed mikrofonem w studiu radiowym (K_WO6)

-charakteryzuje postać dramatu radiowego, definiuje jej cel, identyfikuje wewnętrzne życie emocjonalne i intelektualne postaci, rozumie przyczyny i potrafi opisać motywy działania (K_WO6)

W zakresie umiejętności (U) student:

-rozwija wyobraźnię słuchową (K_UO3)

-samodzielnie pracuje nad tekstem, analizuje go i proponuje kierunek interpretacji (K_UO1)

-współpracuje z resztą zespołu przy tworzeniu słuchowiska radiowego, jego warstwy muzycznej i dźwiękowej (K_UO5)

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

-jest kreatywny, pracuje samodzielnie i w zespole; umie współpracować z zespołem artystycznym i technicznym w studiu radiowym ; odpowiedzialnie pracuje nad samym sobą i dziełem artystycznym (K_KO1, K_KO2, K_KO3)

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest :

-wybranie i adaptacja tekstu przeznaczonego do realizacji w radiu (np.: fragment prozy , scenka dramatyczna) oraz nagranie go ze studentami wydziału aktorskiego.

-przygotowanie i nagranie jednego z tekstów realizowanych w ramach zajęć (np. fragment prozy, wiersz , scenka dramatyczna)

Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gajewska-Jasińska, Waldemar Modestowicz, Marta Rau
Prowadzący grup: Ewa Gajewska-Jasińska, Waldemar Modestowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie
Pełny opis:

Treści poruszane w czasie zajęć :

1.Samodzielna praca z tekstem, przeczytanie tekstu ze zrozumieniem. Uświadomienie sobie o czym jest ta opowieść (scena dialogowa, proza, wiersz ) .

2. Próba wyobrażenia sobie sytuacji, postaci, portretów głosowych bohaterów, napięć dramatycznych, umiejscowienie i wizualizacja opisów (czas i miejsce akcji, kim jest narrator, a w wierszu – podmiot liryczny, kto z kim i w jakiej sprawie rozmawia).

3. Zrozumienie metafor i przenośni, odczytanie poetyki. Wytłumaczenie niejasnych lub skomplikowanych zwrotów, zrozumienie obcych wyrazów, metafor, cytatów, nazw, imion. Przyjęcie poprawnych i logicznych zasad wymowy w polskim języku literackim.

4. Odczytanie, zrozumienie i przyswojenie konwencji językowych w przygotowywanym utworze. Umiejętność stworzenia własnej konwencji, adekwatnej do wizji utworu.

5. Zaufanie i porozumienie jako zasady współpracy aktora z reżyserem i realizatorem dźwięku w studiu radiowym.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć (poza literaturą wpisaną w podstawowych informacjach o przedmiocie) :

1.Bruno Schulz "Sklepy cynamonowe" (fragmenty)

2.Marco Magini – "JAKBY NIKOGO NIE BYŁO.." (fragmenty)

3.ALEXANDRA RICHIE – „ WARSZAWA 1944 “(fragmenty)

4.Francis Spufford – „ GOLDEN HILL ”(fragmenty)

5.Roy Jacobsen – „ NIEWIDZIALNI ”(fragmenty)

6.Laline Paull – „RÓJ” (fragmenty)

7. Małgorzata Szejnert -"Ulica z latarnią" (fragmenty)

8.Francis Spufford – „ GOLDEN HILL ”(fragmenty)

9.Jan Artur Rimbaud –" STATEK PIJANY"

10.Sylvia Plath – “Trzy kobiety. Poemat na trzy głosy”

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gajewska-Jasińska, Waldemar Modestowicz, Marta Rau
Prowadzący grup: Ewa Gajewska-Jasińska, Waldemar Modestowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)