Podstawy scen dialogowych prozą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/PSDP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy scen dialogowych prozą |
Jednostka: | Kierunek RTL rok II |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok II sem III |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego oraz zrozumienie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej, praca odbywa się nad następującymi aspektami: 1. Istota emocji scenicznych 2. Reakcje zmysłowe, emocjonalne i motoryczne 3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci 4. Budowanie postaci przez działanie 5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym 6. Tworzenie miejsca 7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą 8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 9. Świadomy dobór środków wyrazu adekwatnych do materiału dramatycznego i założeń sceny 10. Świadomość rytmu sceny Jeżeli sytuacja epidemiczna uniemożliwi bezpieczne prowadzenie zajęć w trybie stacjonarnym, będą one - na mocy zarządzenia Rektora - realizowane zdalnie. Dobór materiału umożliwia jego realizację w warunkach izolacji, za pośrednictwem powszechnie stosowanych urządzeń technicznych i komunikatorów internetowych (online). |
Literatura: |
K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania" M. Czechow "O technice aktora" U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W): Student samodzielnie bada zależności pomiędzy teorią a praktyką sceniczną, kreatywnie korzysta z inspiracji literackich w procesie scenicznego tworzenia (R_W11) W zakresie umiejętności (U): Student potrafi wykorzystać technikę improwizacji w tworzeniu wypowiedzi scenicznej zgodnej z założoną koncepcją, posługując się poznanymi środkami wyrazu (R_U05) Student potrafi stworzyć koncepcję reżyserską sceny w obrębie określonego materiału dramatycznego (R_U01) Student potrafi konstruować i komunikować proste uwagi reżyserskie (R_U09) Student działa na rzecz zespołu dążąc do porozumienia w sprawie wypracowania wspólnych, wartościowych pod względem artystycznym, rozwiązań (R_U07) W zakresie kompetencji (K): Student dokonuje samooceny i konstruktywnej oceny partnera scenicznego (R_ K02) Student świadomie wyraża swe opinie i bierze czynny udział w dyskusjach dotyczących pracy scenicznej z partnerem (R_K03) Student bezpiecznie, świadomie wykorzystuje w pracy scenicznej wrażliwość i emocjonalność (R_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach 2. Samodzielna, aktywna i twórcza praca nad sobą 3. Twórcza współpraca z partnerem i zespołem 4. Prezentacja scen dramaturgicznych na zajęciach 5. Zdobyte umiejętności praktyczne / progres 6. Pokaz semestralny ze scen dialogowych Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione Forma zaliczenia: III sem - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Anna Stela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bikowski, Natalia Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Bikowski, Natalia Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego oraz zrozumienie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej, praca odbywa się nad następującymi aspektami: 1. Istota emocji scenicznych 2. Reakcje zmysłowe, emocjonalne i motoryczne 3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci 4. Budowanie postaci przez działanie 5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym 6. Tworzenie miejsca 7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą 8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 9. Świadomy dobór środków wyrazu adekwatnych do materiału dramatycznego i założeń sceny 10. Świadomość rytmu sceny Jeżeli sytuacja epidemiczna uniemożliwi bezpieczne prowadzenie zajęć w trybie stacjonarnym, będą one - na mocy zarządzenia Rektora - realizowane zdalnie. Dobór materiału umożliwia jego realizację w warunkach izolacji, za pośrednictwem powszechnie stosowanych urządzeń technicznych i komunikatorów internetowych (online). |
|
Literatura: |
K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania" M. Czechow "O technice aktora" U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" |
|
Uwagi: |
1. Obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach 2. Samodzielna, aktywna i twórcza praca nad sobą 3. Twórcza współpraca z partnerem i zespołem 4. Prezentacja scen dramaturgicznych na zajęciach 5. Zdobyte umiejętności praktyczne / progres 6. Pokaz semestralny ze scen dialogowych Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione Forma zaliczenia: III sem - zaliczenie Sposób i forma prowadzenia studenta może zostać zindywidualizowana wobec jego/jej potrzeb, umiejętności i poziomu przyswojonej wiedzy. Osoba studiująca ma obowiązek przedłożenia wykładowcy prowadzącemu i opiekunowi roku usprawiedliwienia nieobecności. Zwolnienie lekarskie powinno zostać przedstawione nie później niż 7 dni od momentu nieobecności. W kwestiach nieuregulowanych w Regulaminie Studiów istnieje możliwość podpisania odrębnego kontraktu ze studentami w/w kwestiach. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.