Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium reżyserskie I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/PR-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium reżyserskie I
Jednostka: Kierunek RTL rok I
Grupy: Przedmioty kierunkowe RTL
Przedmioty WSL/RTL rok I sem I
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć

teatralnych jak również wyposażenie studenta w narzędzia

niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem

konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich

zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest

również przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie

egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę

wybranych, gotowych już egzemplarzy.

Pełny opis:

Zakres poszczególnych tematów w semestrze zimowym:

1. Podstawowe pojęcia teatralne

a) Kontrast

b) Konflikt

c) Kompozycja

d) Konwencja

e) Napięcie

2. Inspiracje teatralne

a) literackie

b) plastyczne

c) muzyczne

d) filmowe

e) inne

Zakres poszczególnych tematów w semestrze letnim:

1. Narzędzia interpretacyjne:

a. analiza historyczna

b. analiza psychologiczna

c. analiza filozoficzna

d. analiza antropologiczna

e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda

f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów

2. Projektowanie krótkich etiud:

a. w oparciu o materiał literacki

b. w oparciu o materiał plastyczny

c. w oparciu o materiał muzyczny

d. w oparciu o dowolną inspirację

3. Przygotowanie eseju i referatu na zadany temat

Literatura:

1. M.Czechow, O technice aktora.

2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą.

3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.

4. C.G. Jung, Archetypy i symbole.

5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy.

6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.

7. M. Wais, Ścieżki baśni.

8. W. Propp, Morfologia bajki.

9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.

10. H. Jurkowski, Antologia tekstów.

11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów.

12. J. Grotowski, Teatr ubogi.

13. Ubersfeld, Czytanie teatru.

14. K. Braun, Przestrzeń teatralna.

15. U. Eco, Historia piękna.

16. U. Eco, Historia brzydoty.

17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą.

18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.

19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.

20. T. Kantor, Pisma.

21. Kulawik, Poetyka.

22. Arystoteles, Poetyka.1. M.Czechow, O technice aktora.

2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą.

3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.

4. C.G. Jung, Archetypy i symbole.

5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy.

6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.

7. M. Wais, Ścieżki baśni.

8. W. Propp, Morfologia bajki.

9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.

10. H. Jurkowski, Antologia tekstów.

11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów.

12. J. Grotowski, Teatr ubogi.

13. Ubersfeld, Czytanie teatru.

14. K. Braun, Przestrzeń teatralna.

15. U. Eco, Historia piękna.

16. U. Eco, Historia brzydoty.

17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą.

18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.

19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.

20. T. Kantor, Pisma.

21. Kulawik, Poetyka.

22. Arystoteles, Poetyka.

23. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii

teatru

24. P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu: 1890-1950

25. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J.

Degler

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

- jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacjimateriału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim - R W01

- dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych -R W04

- wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia - R W07

- posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału

przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski - R W15

W zakresie umiejętności (U) student:

- rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad, koncepcją teatralną - R U02

- umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim - R U06

- opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy

reżyserskich - R U09

- nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji

i emocjonalności - R U04

- umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim - R U12

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

- umie podejmować samodzielną prace, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji - R K04

- jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej - R K01,

- wykazuje zdolność podjęcia samooceny - R K02

Metody i kryteria oceniania:

Semestr zimowy kończy - Zaliczenie na podstawie:

- Ocena aktywności w trakcie zajęć (na podstawie komentarzy w temacie omawianych problemów, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń)

- Analiza wybranych inspiracji teatralnych w formie wypowiedzi ustnej

Semestr letni kończy zaliczenie z oceną w formie prezentacji eseju i referatu na zadany temat

Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności student otrzymuje ocenę niedopuszczającą.

Sem I -zaliczenie

Sem II - zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-01-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Rau
Prowadzący grup: Tomasz Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Rau
Prowadzący grup: Tomasz Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Rau
Prowadzący grup: Tomasz Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernarda Bielenia, Marta Rau
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernarda Bielenia, Marta Rau
Prowadzący grup: Bernarda Bielenia
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład konwersatoryjny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kobrzyński, Marta Rau
Prowadzący grup: Wojciech Kobrzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL wykład konwersatoryjny - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kobrzyński, Honorata Mierzejewska - Mikosza, Marta Rau
Prowadzący grup: Wojciech Kobrzyński, Honorata Mierzejewska - Mikosza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kobrzyński, Marta Rau
Prowadzący grup: Wojciech Kobrzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogdan Michalik, Marta Rau
Prowadzący grup: Bogdan Michalik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć teatralnych jak również wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę wybranych, gotowych już egzemplarzy. W razie potrzeby istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu online.

Szczegółowa analiza następująca pozycji literackich:

1. J. P. Sartre " Przy drzwiach zamkniętych"

2. A. Camus " Upadek"

3. Molier "Świętoszek"

4. W. Gombrowicz : "Ferdydurke"

5. Dowolnie wybrana przez studentów pozycja.

Pełny opis:

Semestr I

1. Podstawowe pojęcia teatralne:

a) Kontrast

b) Konflikt

c) Kompozycja

d) Konwencja

e) Napięcie

2. Inspiracje teatralne:

a) literackie

b) plastyczne

c) muzyczne

d) filmowe

e) inne

Semestr II

1. Narzędzia interpretacyjne:

a. analiza historyczna

b. analiza psychologiczna

c. analiza filozoficzna

d. analiza antropologiczna

e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda

f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów

2. Projektowanie krótkich etiud:

a. w oparciu o materiał literacki

b. w oparciu o materiał plastyczny

c. w oparciu o materiał muzyczny

d. w oparciu o dowolną inspirację

3. Przygotowanie eseju i referatu na zadany temat.

Literatura:

1. M.Czechow, O technice aktora.

2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą.

3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.

4. C.G. Jung, Archetypy i symbole.

5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy.

6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.

7. M. Wais, Ścieżki baśni.

8. W. Propp, Morfologia bajki.

9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.

10. H. Jurkowski, Antologia tekstów.

11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów.

12. J. Grotowski, Teatr ubogi.

13. Ubersfeld, Czytanie teatru.

14. K. Braun, Przestrzeń teatralna.

15. U. Eco, Historia piękna.

16. U. Eco, Historia brzydoty.

17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą.

18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.

19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.

20. T. Kantor, Pisma.

21. Kulawik, Poetyka.

22. Arystoteles, Poetyka.

1. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru

2. P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu: 1890-1950

3. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J. Degler

4. K. Pleśniarowicz, Przestrzenie deziluzji. Współczesne modele dzieła teatralnego.

5. J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej

6. J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce

7. Teorie współczesnego teatru, red. K. Puzyna

Uwagi:

I sem. - Zaliczenie

II sem. –Zaliczenie z oceną

Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych i egzamin.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogdan Michalik, Marta Rau
Prowadzący grup: Bogdan Michalik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)