Proseminarium reżyserskie I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/PR-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium reżyserskie I |
Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok I sem I |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć teatralnych jak również wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę wybranych, gotowych już egzemplarzy. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów w semestrze zimowym: 1. Podstawowe pojęcia teatralne a) Kontrast b) Konflikt c) Kompozycja d) Konwencja e) Napięcie 2. Inspiracje teatralne a) literackie b) plastyczne c) muzyczne d) filmowe e) inne Zakres poszczególnych tematów w semestrze letnim: 1. Narzędzia interpretacyjne: a. analiza historyczna b. analiza psychologiczna c. analiza filozoficzna d. analiza antropologiczna e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów 2. Projektowanie krótkich etiud: a. w oparciu o materiał literacki b. w oparciu o materiał plastyczny c. w oparciu o materiał muzyczny d. w oparciu o dowolną inspirację 3. Przygotowanie eseju i referatu na zadany temat |
Literatura: |
1. M.Czechow, O technice aktora. 2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą. 3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii. 4. C.G. Jung, Archetypy i symbole. 5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy. 6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. 7. M. Wais, Ścieżki baśni. 8. W. Propp, Morfologia bajki. 9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek. 10. H. Jurkowski, Antologia tekstów. 11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów. 12. J. Grotowski, Teatr ubogi. 13. Ubersfeld, Czytanie teatru. 14. K. Braun, Przestrzeń teatralna. 15. U. Eco, Historia piękna. 16. U. Eco, Historia brzydoty. 17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą. 18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. 19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne. 20. T. Kantor, Pisma. 21. Kulawik, Poetyka. 22. Arystoteles, Poetyka.1. M.Czechow, O technice aktora. 2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą. 3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii. 4. C.G. Jung, Archetypy i symbole. 5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy. 6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. 7. M. Wais, Ścieżki baśni. 8. W. Propp, Morfologia bajki. 9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek. 10. H. Jurkowski, Antologia tekstów. 11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów. 12. J. Grotowski, Teatr ubogi. 13. Ubersfeld, Czytanie teatru. 14. K. Braun, Przestrzeń teatralna. 15. U. Eco, Historia piękna. 16. U. Eco, Historia brzydoty. 17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą. 18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. 19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne. 20. T. Kantor, Pisma. 21. Kulawik, Poetyka. 22. Arystoteles, Poetyka. 23. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru 24. P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu: 1890-1950 25. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J. Degler |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacjimateriału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim - R W01 - dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych -R W04 - wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia - R W07 - posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski - R W15 W zakresie umiejętności (U) student: - rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad, koncepcją teatralną - R U02 - umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim - R U06 - opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich - R U09 - nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności - R U04 - umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim - R U12 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - umie podejmować samodzielną prace, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji - R K04 - jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej - R K01, - wykazuje zdolność podjęcia samooceny - R K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr zimowy kończy - Zaliczenie na podstawie: - Ocena aktywności w trakcie zajęć (na podstawie komentarzy w temacie omawianych problemów, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń) - Analiza wybranych inspiracji teatralnych w formie wypowiedzi ustnej Semestr letni kończy zaliczenie z oceną w formie prezentacji eseju i referatu na zadany temat Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności student otrzymuje ocenę niedopuszczającą. Sem I -zaliczenie Sem II - zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-01-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bernarda Bielenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kobrzyński, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kobrzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL wykład konwersatoryjny - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kobrzyński, Honorata Mierzejewska - Mikosza, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kobrzyński, Honorata Mierzejewska - Mikosza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kobrzyński, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kobrzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Michalik, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bogdan Michalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć teatralnych jak również wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy zagadnień teatralnych pod kątem konstruowania scenariuszy i egzemplarzy reżyserskich zawierających koncepcję widowiska teatralnego. Celem jest również przekazanie podstawowych sposobów na tworzenie egzemplarzy reżyserskich w oparciu o wspólną analizę wybranych, gotowych już egzemplarzy. W razie potrzeby istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu online. Szczegółowa analiza następująca pozycji literackich: 1. J. P. Sartre " Przy drzwiach zamkniętych" 2. A. Camus " Upadek" 3. Molier "Świętoszek" 4. W. Gombrowicz : "Ferdydurke" 5. Dowolnie wybrana przez studentów pozycja. |
|
Pełny opis: |
Semestr I 1. Podstawowe pojęcia teatralne: a) Kontrast b) Konflikt c) Kompozycja d) Konwencja e) Napięcie 2. Inspiracje teatralne: a) literackie b) plastyczne c) muzyczne d) filmowe e) inne Semestr II 1. Narzędzia interpretacyjne: a. analiza historyczna b. analiza psychologiczna c. analiza filozoficzna d. analiza antropologiczna e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów 2. Projektowanie krótkich etiud: a. w oparciu o materiał literacki b. w oparciu o materiał plastyczny c. w oparciu o materiał muzyczny d. w oparciu o dowolną inspirację 3. Przygotowanie eseju i referatu na zadany temat. |
|
Literatura: |
1. M.Czechow, O technice aktora. 2. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą. 3. Z. Hubner, Sztuka reżyserii. 4. C.G. Jung, Archetypy i symbole. 5. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy. 6. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. 7. M. Wais, Ścieżki baśni. 8. W. Propp, Morfologia bajki. 9. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek. 10. H. Jurkowski, Antologia tekstów. 11. E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów. 12. J. Grotowski, Teatr ubogi. 13. Ubersfeld, Czytanie teatru. 14. K. Braun, Przestrzeń teatralna. 15. U. Eco, Historia piękna. 16. U. Eco, Historia brzydoty. 17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą. 18. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. 19. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne. 20. T. Kantor, Pisma. 21. Kulawik, Poetyka. 22. Arystoteles, Poetyka. 1. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru 2. P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu: 1890-1950 3. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J. Degler 4. K. Pleśniarowicz, Przestrzenie deziluzji. Współczesne modele dzieła teatralnego. 5. J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej 6. J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce 7. Teorie współczesnego teatru, red. K. Puzyna |
|
Uwagi: |
I sem. - Zaliczenie II sem. –Zaliczenie z oceną Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych i egzamin. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Michalik, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Bogdan Michalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.