Dramaturgia ćwiczenia I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/DC1-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dramaturgia ćwiczenia I |
Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok I sem II |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami konstruowania scenariusza teatralnego, a w szczególności przybliżenie konstrukcji scenariusza opartego na trzech aktach. W pierwszym semestrze ćwiczeń studenci pracują nad rozwojem autorskich koncepcji, zaś w semestrze drugim realizują ćwiczenia dramaturgiczne na zasadach adaptacji istniejącego już dzieła literackiego. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami konstruowania scenariusza teatralnego, a w szczególności przybliżenie konstrukcji scenariusza opartego na trzech aktach. W pierwszym semestrze ćwiczeń studenci pracują nad rozwojem autorskich koncepcji, zaś w semestrze drugim realizują ćwiczenia dramaturgiczne na zasadach adaptacji istniejącego już dzieła literackiego. Zajęcia łączą indywidualną pracę studentów z pracą zespołową, zakładającą doraźną konfrontację pomysłów w gronie uczestników zajęć. Celem nadrzędnym jest wypracowanie umiejętności dramaturgicznych na potrzebę tworzenia utworów autorskich i adaptacji. Semestr zimowy - Dramaturgiczny potencjał anegdoty. - Konstrukcja scenariusza opartego na trzech aktach. - Formułowanie tematu scenariusza. - Konstrukcja postaci. - Konstrukcja świata przedstawionego. - Budowanie konfliktu. - Konstruowanie fabuły wokół określonego tematu. - Rozwój postaci zgony z określonym tematem.. - Praca nad autorskim scenariuszem. Semestr letni - Sceniczna adaptacja dzieła plastycznego. - Sceniczna adaptacja, krótkiego utworu literackiego. - Sceniczna adaptacja utworu adresowanego do dzieci. - Tworzenie scenariusza na podstawie istniejącego dzieła literackiego. Szczegółowy wybór zagadnień na semestr zimowy jest doprecyzowywany w odniesieniu do tematów realizowanych na innych przedmiotach reżyserskich. Zajęcia mogą być przeprowadzane stacjonarnie oraz online. |
Literatura: |
- R. Robin, Jak napisać scenariusz filmowy. - R. Queneau, Ćwiczenia stylistyczne. - M. Wojtyszko, Krótki zarys męki twórczej. - Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i opracowanie J. Degler - Frensham Raymond, Jak napisać scenariusz. - Z. Hubner, Sztuka reżyserii. - P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie. - W. Propp, Morfologia bajki. - B. Snyder, Uratuj Kotka! |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy ( W) student: Zna i rozumie rozszerzone zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego;. R_W01 Zna i rozumie możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych teatrowi lalek i żywego planu w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego R_W08 W zakresie umiejętności (U) student: Potrafi zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza, samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek R_U02 Potrafi realizować własne koncepcje artystyczne, przy pomocy umiejętności warsztatowych i z zakresu teatru lalek, jak i teatru dramatycznego,R _U09 Potrafi opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę; R_U10 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Student jest zdolny do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; R_K01 Student jest zdolny do podejmowania samodzielnych, niezależnych prac artystycznych, wykazując się przy tym: − zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, − wykorzystywanie nabytej wiedzy w procesie twórczym, − umiejętnością kreacji artystycznej w warunkach ograniczonego dostępu do informacji − inspirowaniem i organizowaniem procesu doskonalenia u partnerów scenicznych − tworzeniem własnym metod uczenia się przez całe życie R_K04, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczeni na podstawie przedstawionej pracy semestralnej w formie scenariusza lub zapisu przebiegu dramaturgicznego. Ocenie podlega również cały proces pracy nad scenariuszem w trakcie semestru.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do egzaminu. I i II semestr - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarosz, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Robert Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarosz, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Robert Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarosz, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Robert Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami konstruowania scenariusza teatralnego, a w szczególności przybliżenie konstrukcji scenariusza opartego na trzech aktach. W pierwszym semestrze ćwiczeń studenci pracują nad rozwojem autorskich koncepcji, zaś w semestrze drugim realizują ćwiczenia dramaturgiczne na zasadach adaptacji istniejącego już dzieła literackiego. |
|
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami konstruowania scenariusza teatralnego, a w szczególności przybliżenie konstrukcji scenariusza opartego na trzech aktach. W pierwszym semestrze ćwiczeń studenci pracują nad rozwojem autorskich koncepcji, zaś w semestrze drugim realizują ćwiczenia dramaturgiczne na zasadach adaptacji istniejącego już dzieła literackiego. Zajęcia łączą indywidualną pracę studentów z pracą zespołową, zakładającą doraźną konfrontację pomysłów w gronie uczestników zajęć. Celem nadrzędnym jest wypracowanie umiejętności dramaturgicznych na potrzebę tworzenia utworów autorskich i adaptacji. Semestr letni - Sceniczna adaptacja dzieła plastycznego. - Sceniczna adaptacja utworu muzycznego. - Sceniczna adaptacja, krótkiego utworu literackiego. - Sceniczna adaptacja utworu adresowanego do dzieci. - Tworzenie scenariusza na podstawie istniejącego dzieła literackiego. Zajęcia mogą być przeprowadzane stacjonarnie oraz online. |
|
Literatura: |
- R. Robin, Jak napisać scenariusz filmowy. - R. Queneau, Ćwiczenia stylistyczne. - M. Wojtyszko, Krótki zarys męki twórczej. - Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i opracowanie J. Degler - Frensham Raymond, Jak napisać scenariusz. - Z. Hubner, Sztuka reżyserii. - P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie. - W. Propp, Morfologia bajki. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarosz, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Robert Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarosz, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Robert Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.