Ciało w ruchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/CwR-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Ciało w ruchu |
Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru RTL Przedmioty WSL/RTL rok I sem II |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter laboratorium. Celem przedmiotu są: zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami pracy aktora jakimi są ciało i umysł oraz integracja tych dwóch aspektów w wyniku różnych działań fizycznych i mentalnych; rozwijanie indywidualnych zdolności ruchowych po przez kreowanie krótkich form tanecznych. Struktura zajęć podzielona jest na bloki tematyczne i oparta została na ćwiczeniach lub połączeniu ćwiczeń z wiedzą teoretyczną w postaci krótkich wykładów, dyskusji wspartych materiałami pomocniczymi (np. film, literatura specjalistyczna, materiały interaktywne). Zakres materiału min. obejmuje: rozwijanie uważności na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, zwiększanie świadomości ciała i oddechu, pobudzanie wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia, rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej, rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej i kreacji scenicznej. Zajęcia będą miały charakter indywidualny lub grupowy. |
Pełny opis: |
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: - rozwijanie uważności na bodźce płynące z zewnątrz i wewnątrz ciała - poszerzanie pola świadomości oraz swobodne przebywanie w „tu i teraz” - rozwijanie umiejętności rozpoznawania napięć i blokad w ciele oraz uwalnianie ich - autoanalizę i artykułowanie własnych doświadczeń pojawiających się podczas ćwiczeń - świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem - rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej - wyostrzanie koncentracji na przepływ impulsów ruchowych - poznanie i przekraczanie własnych możliwości i ograniczeń hamujących rozwój fizyczny i artystyczny - uwrażliwianie na ruch oraz sztukę tańca - rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej, samokreacji, poszukiwania autorskich rozwiązań w pracy scenicznej - pobudzanie wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia. |
Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015 - Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych W zakresie umiejętności (U) student: - K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze - K_U04: posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną - K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych - K_U07: stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu - SATL_U03: opanował ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie końcowej podlegają: - zaangażowanie - kreatywność - postępy w rozwoju studenta, studentki - umiejętność pracy samodzielnej - umiejętność pracy w grupie - efekt końcowy - frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu) - etyka i higiena pracy oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników. - Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe. Forma zaliczenia : I sem - zaliczenie II sem - zaliczenie Szczegółowe kryteria oceny: Ocena celująca (6) Studenci: - podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania - na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą - brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania - byli zawsze przygotowani do zajęć - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli zawsze punktualni - w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy - w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała Ocena bardzo dobra (5) Studenci: - podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie - na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą - wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności - byli zawsze przygotowani do zajęć - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli zawsze punktualni - w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy - w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała Ocena dobra (4) Studenci: - systematycznie uczestniczyli w zajęciach - zazwyczaj byli przygotowani do zajęć - wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich wykonania - podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości - przestrzegali dyscypliny pracy - przeważnie byli punktualni - w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy Ocena dostateczna (3) Studenci: - zazwyczaj byli przygotowani do zajęć - wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę - wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były krótkotrwałe - niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach - byli niepunktualni - w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy Ocena dopuszczająca (2) Studenci: - często opuszczali zajęcia - często byli nieprzygotowani do zajęć - podczas zajęć wykazali się niskim poziomem zaangażowania - z braku wystarczającego wkładu w pracę mieli duże problemy z opanowaniem materiału - nie przestrzegali dyscypliny pracy - byli niepunktualni - w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy Ocena niedostateczna (1) Studenci: - bardzo często opuszczali zajęcia - będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani - nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć - nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału - nie przestrzegali dyscypliny pracy - w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Graczyk, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć będziemy kontynuować pogłębianie świadomości ciała oraz rozwijać kreatywne i abstrakcyjne myślenie w procesie działań treningowych i performatywnych (B3). Zajmiemy się tworzeniem materiału ruchowego na podstawie postawionych zadań, czerpaniu z indywidualnych skojarzeń, wyobraźni i wrażliwości. Stworzony w ten sposób materiał ruchowy będzie punktem wyjścia do stworzenia solowych etiud ruchowych, będących podstawą do zaliczenia przedmiotu oraz wystawienia oceny końcowej. |
|
Pełny opis: |
Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości i plastyczności ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji, po przez kreowanie etiud ruchowych na podstawie postawionych zadań. Proces ten będzie wzbogacony o: - elementy masażu relaksacyjnego - ćwiczenia relaksacyjne - ćwiczenia integrujące grupę Program nauczania, oprócz tradycyjnej stacjonarnej formy prowadzenia kursu, uwzględnia prowadzenie zajęć w przestrzeni publicznej (place miejskie, park, las). |
|
Literatura: |
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015 |
|
Uwagi: |
- brak uwag - |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-cw
WSL-cw
PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Graczyk, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć będziemy kontynuować pogłębianie świadomości ciała oraz rozwijać kreatywne i abstrakcyjne myślenie w procesie działań treningowych i performatywnych (B3). Zajmiemy się tworzeniem materiału ruchowego na podstawie postawionych zadań, czerpaniu z indywidualnych skojarzeń, wyobraźni i wrażliwości. Stworzony w ten sposób materiał ruchowy będzie punktem wyjścia do stworzenia solowych etiud ruchowych, będących podstawą do zaliczenia przedmiotu oraz wystawienia oceny końcowej. |
|
Pełny opis: |
Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości i plastyczności ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji, po przez kreowanie etiud ruchowych na podstawie postawionych zadań. Proces ten będzie wzbogacony o: - elementy masażu relaksacyjnego - ćwiczenia relaksacyjne - ćwiczenia integrujące i grupę Program nauczania, oprócz tradycyjnej stacjonarnej formy prowadzenia kursu, uwzględnia prowadzenie zajęć w przestrzeni publicznej (place miejskie, park, las). |
|
Literatura: |
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015 |
|
Uwagi: |
- brak uwag - |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.