Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Elementarne zadania aktorskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/1/EZA Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementarne zadania aktorskie
Jednostka: Kierunek RTL rok I
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru RTL
Przedmioty WSL/RTL rok I sem II
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia ćwiczeniowe budujące podstawy warsztatu aktorskiego: umiejętność przeprowadzenia procesu psychologicznego, postawienia konkretnego zadania aktorskiego, znalezienia się w sytuacji dialogowej z partnerem bez użycia tekstu literackiego w pierwszym semestrze i zderzeniu z literaturą w drugim

Pełny opis:

Podstawą zajęć jest praca nad budowaniem procesu psychologicznego jako podstawy pracy aktora. Studenci będą ćwiczyć się w umiejętności nazywania i stawiania sobie bardzo konkretnego zadania aktorskiego, inaczej mówiąc konkretyzowania co a nie jak załatwiać na scenie. Są to pierwsze kroki, zatem korzystając z własnych doświadczeń scenicznych, będę uruchamiać życie sceniczne i zarażać nim studentów, wykorzystując metody improwizacyjne zaczerpnięte z prac Violi Spolin, Petera Brooka i Stephena Booka. Od początku studenci będą nastawieni na kontakt z partnerem i pracę z własną fizycznością i wrażliwością. Zajęcia składać się będą z rozgrzewek fizycznych, aby uczyć studentów higieny pracy z ciałem oraz z ćwiczeń zgodnie z w/w metodami.

I semestr to praca bez słowa, badanie bardzo podstawowych sytuacji i odruchów, zaczerpniętych z własnego doświadczenia.

II semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu literackiego

Literatura:

Viola Spolin "Improvisation for the theatre"

Peter Brook "Naga przestrzeń"

Stephen Book "Podręcznk dla aktorów"

Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa"

Konstanty Stanisławski "Praca aktora nad rolą"

Keith Johnstone "Impro spontaniczne kreowanie świata"

Michaił A.Czechow "O technice aktora"

Efekty uczenia się:

K_W02 w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań

K_W05 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania

K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;

K_W11 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie

K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną

K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych

K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu

K_K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści

K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej

K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań

K_K08 funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy studenta na zajęciach oraz umiejętności odnalezienia się w otwartym pokazie improwizacyjnym w ramach egzaminu

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-09-25 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: WSL ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Rau
Prowadzący grup: Katarzyna Siergiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: WSL ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Rau
Prowadzący grup: Katarzyna Siergiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Marta Rau, Katarzyna Siergiej
Prowadzący grup: Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Katarzyna Siergiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Radzikowska, Marta Rau, Katarzyna Siergiej
Prowadzący grup: Helena Radzikowska, Katarzyna Siergiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-06-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bartnikowski, Krzysztof Ogłoza, Marta Rau
Prowadzący grup: Marcin Bartnikowski, Krzysztof Ogłoza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia ćwiczeniowe budujące podstawy warsztatu aktorskiego: umiejętność przeprowadzenia procesu psychologicznego, postawienia konkretnego zadania aktorskiego, znalezienia się w sytuacji dialogowej z partnerem bez użycia tekstu literackiego w pierwszym semestrze i zderzeniu z literaturą w drugim

Pełny opis:

Podstawą zajęć jest praca nad budowaniem procesu psychologicznego jako podstawy pracy aktora. Studenci będą ćwiczyć się w umiejętności nazywania i stawiania sobie bardzo konkretnego zadania aktorskiego, inaczej mówiąc konkretyzowania co a nie jak załatwiać na scenie. Są to pierwsze kroki, zatem korzystając z własnych doświadczeń scenicznych, będę uruchamiać życie sceniczne i zarażać nim studentów, wykorzystując metody improwizacyjne zaczerpnięte z prac Violi Spolin, Petera Brooka i Stephena Booka. Od początku studenci będą nastawieni na kontakt z partnerem i pracę z własną fizycznością i wrażliwością. Zajęcia składać się będą z rozgrzewek fizycznych, aby uczyć studentów higieny pracy z ciałem oraz z ćwiczeń zgodnie z w/w metodami.

I semestr to praca bez słowa, badanie bardzo podstawowych sytuacji i odruchów, zaczerpniętych z własnego doświadczenia.

II semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu literackiego

Literatura:

Viola Spolin "Improvisation for the theatre"

Peter Brook "Naga przestrzeń"

Stephen Book "Podręcznk dla aktorów"

Uta Hagan "Szacunek dla aktorstwa"

Konstanty Stanisławski "Praca aktora nad rolą"

Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-14 - 2022-06-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Krzysztof Ogłoza, Marta Rau
Prowadzący grup: Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Krzysztof Ogłoza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia ćwiczeniowe budujące podstawy warsztatu aktorskiego: umiejętność przeprowadzenia procesu psychologicznego, postawienia konkretnego zadania aktorskiego, znalezienia się w sytuacji dialogowej z partnerem bez użycia tekstu literackiego w pierwszym semestrze i zderzeniu z literaturą w drugim

Pełny opis:

Podstawą zajęć jest praca nad budowaniem procesu psychologicznego jako podstawy pracy aktora. Studenci będą ćwiczyć się w umiejętności nazywania i stawiania sobie bardzo konkretnego zadania aktorskiego, inaczej mówiąc konkretyzowania co a nie jak załatwiać na scenie. Są to pierwsze kroki, zatem korzystając z własnych doświadczeń scenicznych, będę uruchamiać życie sceniczne i zarażać nim studentów, wykorzystując metody improwizacyjne zaczerpnięte z prac m.in. Violi Spolin, Keitha Johnstona czy Stephena Booka. Od początku studenci będą nastawieni na kontakt z partnerem i pracę z własną fizycznością i wrażliwością. Zajęcia składać się będą z rozgrzewek fizycznych, aby uczyć studentów higieny pracy z ciałem oraz z ćwiczeń zgodnie z w/w metodami.

I semestr to praca bez słowa, badanie bardzo podstawowych sytuacji i odruchów, zaczerpniętych z własnego doświadczenia.

II semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu literackiego

Literatura:

Viola Spolin "Improvisation for the theatre"

Peter Brook "Naga przestrzeń"

Stephen Book "Podręcznk dla aktorów"

Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa"

Konstanty Stanisławski "Praca aktora nad rolą"

Keith Johnstone "Impro spontaniczne kreowanie świata"

Michaił A.Czechow "O technice aktora"

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2023-02-13 - 2023-05-29
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Krzysztof Ogłoza, Marta Rau
Prowadzący grup: Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Krzysztof Ogłoza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia ćwiczeniowe budujące podstawy warsztatu aktorskiego: umiejętność przeprowadzenia procesu psychologicznego, postawienia konkretnego zadania aktorskiego, znalezienia się w sytuacji dialogowej z partnerem bez użycia tekstu literackiego w pierwszym semestrze i zderzeniu z literaturą w drugim

Pełny opis:

Podstawą zajęć jest praca nad budowaniem procesu psychologicznego jako podstawy pracy aktora. Studenci będą ćwiczyć się w umiejętności nazywania i stawiania sobie bardzo konkretnego zadania aktorskiego, inaczej mówiąc konkretyzowania co a nie jak załatwiać na scenie. Są to pierwsze kroki, zatem korzystając z własnych doświadczeń scenicznych, będę uruchamiać życie sceniczne i zarażać nim studentów, wykorzystując metody improwizacyjne zaczerpnięte z prac m.in. Violi Spolin, Keitha Johnstona czy Stephena Booka. Od początku studenci będą nastawieni na kontakt z partnerem i pracę z własną fizycznością i wrażliwością. Zajęcia składać się będą z rozgrzewek fizycznych, aby uczyć studentów higieny pracy z ciałem oraz z ćwiczeń zgodnie z w/w metodami.

I semestr to praca bez słowa, badanie bardzo podstawowych sytuacji i odruchów, zaczerpniętych z własnego doświadczenia.

II semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu literackiego

Literatura:

Viola Spolin "Improvisation for the theatre"

Peter Brook "Naga przestrzeń"

Stephen Book "Podręcznk dla aktorów"

Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa"

Konstanty Stanisławski "Praca aktora nad rolą"

Keith Johnstone "Impro spontaniczne kreowanie świata"

Michaił A.Czechow "O technice aktora"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.