Współpraca z kompozytorem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/WzKww-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z kompozytorem |
Jednostka: | Kierunek ATL rok III |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL rok III sem 5 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć prowadzonych głównie w formie konwersatorium jest przybliżenie przyszłemu reżyserowi języka muzycznego, określeń występujących w muzyce dotyczących formy czy stylu oraz przede wszystkim analiza funkcji muzyki w spektaklu teatralnym na postawie istniejących już sztuk teatralnych bądź też przygotowywanych przez studentów propozycji scenicznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Współpraca z kompozytorem” głównie polegają na: analizie warstwy muzycznej wybranych przedstawień dostępnych na nośnikach VHS i DVD refleksji na temat muzyki po obejrzeniu przedstawienia „na żywo” czytaniu i komentowaniu publikacji dotyczących „muzyki teatralnej”, (choć tych jest nie wiele) pracy nad konkretną autorską propozycją sceniczną |
Literatura: |
Niestety, literatura dotycząca muzyki teatralnej, dzięki której można byłoby odpowiedzieć na pytanie; czym jest muzyka teatralna, jaką funkcję powinna pełnić w spektaklu teatralnym i w jaki sposób ten efekt uzyskać? - w zasadzie nie istnieje. Co prawda, miesięcznik TEATR poświęcił „muzyce w teatrze” dwa numery (nr 6 1995 i nr 7 1995), gdzie można zapoznać się z różnymi poglądami kompozytorów muzyki teatralnej, ale głównie dotyczy to muzyki w teatrze dramatycznym. Z historycznego punktu widzenia dość ciekawym materiałem do analizy mogą być felietony Sergiusza Prokofiewa, w których to opisywał swoje spostrzeżenia na temat „muzyki teatralnej” i „filmowej”, pisane prawie 100 lat temu!, a jakże i dziś aktualne. Szukając materiałów do eseju „O sferze dźwięku w teatrze...”, który wygłosiłem na Międzynarodowym Spotkaniu Szkół Teatralnych w 2000r. we Wrocławiu, istotnych informacji o muzyce w teatrze lalek nie znalazłem. Tak też głównie opieram się na doświadczeniach własnych, choć nie tylko. „Muzyka teatralna, (jak pisze Beata Guczalska w artykule „Muzyka z ducha teatru” /TEATR nr 6 1995r/), często jest efektem mody w sztuce”, dlatego też trudno mówić o jakichkolwiek kanonach nakazujących tak, a nie inaczej stworzyć warstwę dźwiękową do przedstawienia teatralnego. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Potrafi określić różnego rodzaju funkcje muzyki w spektaklu teatralnym oraz posługiwać się podstawowymi określeniami stosowanymi w muzyce (K_W04) W zakresie umiejętności (U) student: Tworzy i realizuje własne koncepcje artystyczne dotyczące realizacji warstwy dźwiękowej spektaklu teatralnego (K_U01) Umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie realizacji muzyki teatralnej (K_U08) Wykazuje się umiejętnością nawiązania kontaktu z kompozytorem (K_U05) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Wykazuje umiejętność samooceny (K_K06) Jest zdolny do konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób (K_K06) Wykazuje się umiejętnościami efektywnego komunikowania się z kompozytorem w różnych przedsięwzięciach teatralnych oraz prezentowania zadań dla kompozytora w przystępny sposób (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
III sem. - Zaliczenie IV sem. - Zaliczenie Dozwolona 2 nieobecności nieusprawiedliwione |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Nagnajewicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Nagnajewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.