Teorie współczesnego teatru i stratergie dramaturgiczne XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/TWT-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie współczesnego teatru i stratergie dramaturgiczne XX w. |
Jednostka: | Kierunek ATL rok IV |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 7 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów/tki podstawowej wiedzy na temat wybranych przemian w postrzeganiu i uprawianiu teatru XX wieku i ich społeczno-kulturowych uwarunkowań w Polsce i na świecie; a także – dzięki orientacji w stylach, stylistykach etc. – zdobycie podstawowych umiejętności analizy i interpretacji dzieła teatralnego. |
Pełny opis: |
Lista tematów: Nadmarioneta w teatrze E. G. Craiga Teatr Czystej Formy S. I. Witkiewicza Teatr Futurystów i eksperymentalny teatr Bauhausu Teatr lalek S. Obrazcowa i J. Skupy Teatr Artystów Cricot J. Jaremy Teatr D34 F. Buriana, Laterna Magika J. Svobody Teatr dla dzieci J. Dormana Teatr Cricot 2 T. Kantora i Teatr Cinema Z. i K. Szumskich Teart J. Szajny Teatr bezsłownej prawdy L. Mądzika Sztuka projekcji A. Pawłowskiego, J. Krechowicza, J. Berdyszaka, T. Wierzbickiego. Teatr pogranicza sztuk R. Wilsona i W. Kentridge’a W ramach wykładów studenci/tki przygotują wystąpienie dotyczące jednej z powyższych teorii/strategii (w formie manifestu, wykładu performatywnego lub in.). Zajęcia odbywać się będą wyłącznie w systemie stacjonarnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa, m. in.: – Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze", "Skamander" R.1 (T.1), 1920, z.1, (część 1), z.2 (część 2) i z.3 (część 3). Biblioteka Cyfrowa Uniwersytetu Warszawskiego; – Edward Gordon Craig, "O sztuce teatru", wybór: Grzegorz Sinko, tłum.: Maria Skibniewska, wstęp i noty: Zygmunt Hübner, Warszawa 1964; – Kazimierz Braun, "Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia", Ossolineum, Wrocław 1984; - Agnieszka Jelewska, "Craig mit sztuki teatru", Warszawa 2007. – Krzysztof Pleśniarowicz, "Przestrzenie deziluzji", Universitas, Kraków 1996; – "Przeciw konwencjom", red. Marta Fik, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1994;– "Świadomość teatru", red. Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; – seria „Teorie Współczesnego Teatru”, red. Konstanty Puzyna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Literatura uzupełniająca: – John Louis Styan, "Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce", Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 19951996; – Przeciw konwencjom, red. Marta Fik, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1994; – Świadomość teatru, red. Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; – seria „Teorie Współczesnego Teatru”, red. Konstanty Puzyna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: – znać i rozumieć podstawowe nurty i tendencje w historii teatru polskiego i europejskiego w wieku XIX i XX oraz mieć orientację w poświęconym im piśmiennictwie;R_W4 – orientować się w dokonaniach wybranych wybitnych artystów teatru; R_W5 – być świadomy zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów.R_W14 Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien: – rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i potrafić samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru;R_U2 – mieć umiejętność myślenia o scenariuszu w sposób umożliwiający mu twórcze odejście od zapisanego tekstu;R_U13 – umieć swobodnie wypowiadać się o rozmaitych formach i typach inscenizacji i poddawać je analizie.R_U14 Kompetencje personalne i społeczne Po zakończeniu kursu student powinien: – być zdolny otwartego i twórczego odbierania dzieł teatralnych;R_K2 – potrafić sformułować konstruktywną krytykę w stosunku do działań i realizacji innych osób;R_K4 – być zdolny do podjęcia refleksji na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań własnej profesji. R_K5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie wykładu performatywnego, manifestu lub innej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Szczebiot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-bd
PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Groth | |
Prowadzący grup: | Martyna Groth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.