Teatr ożywionej formy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/TOF-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr ożywionej formy |
Jednostka: | Kierunek ATL rok III |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL rok III sem 6 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zbudowanie przez studentów małych form teatralnych, w których centralną rolę pełni użycie środków teatru ożywionej formy. Zadaniem studentów jest wybór tematu i stworzenie koncepcji proponowanej formy (także poszukiwania w obrębie konstrukcji lalek, projektu scenografii i kreacji przestrzeni teatralnej), oraz samodzielny wybór literatury, stanowiącej podstawę lub inspirację do pracy warsztatowej. Zajęcia z teatru ożywionej formy sumują dotychczasowe doświadczenia studentów z zakresu gry aktorskiej, umiejętności animacyjnych, plastyki ruchu oraz umiejętności muzyczno-wokalnych. Program zajęć może być realizowany w systemie on-line. Wówczas materiałem egzaminacyjnym stanie się krótka forma filmowa oparta o elementy normalnego trybu zajęć. |
Pełny opis: |
Semestr V, VI Przygotowanie małej formy teatralnej w oparciu o wybrany tekst dramatyczny (klasyczny lub współczesny). Wprowadzenie przybliżające teoretyczne i praktyczne aspekty budowania dłuższej wypowiedzi scenicznej: samodzielna konstrukcja scenariusza teatralnego oraz dobór odpowiednich środków inscenizacyjnych do jego realizacji; analiza zależności oraz zastosowanie praktyczne wszystkich elementów składowych dzieła teatralnego: plastyki, muzyki, ruchu, animacji, światła; dostosowanie wszystkich aspektów widowiska do właściwego adresata danej wypowiedzi teatralnej; samodzielne budowanie partytury scenicznej; samodzielne budowanie roli w oparciu o środki aktorskie oraz środki teatru lalek; efektywna współpraca, organizacja oraz podział pracy w grupie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Literatura wykorzystywana podczas zajęć : 1. H. Ryl, Warsztat teatru lalek, w: praca zbiorowa Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne, COMUK, Warszawa 1979; 2. A. Racinet - The complete costume history, Taschen, Koln, 2003 3. Limon J., Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002. 4. Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008 5. A. Mindell, O pracy ze śniącym ciałem. Psychologia zorientowana na proces w praktyce, Agencja Wydawnicza Tu, Warszawa 1991 Literatura studiowana samodzielnie przez studenta: 1. H. Jurkowski - Szkice z teorii teatru lalek, POLUNIMA, Łódź 1993 2. R. Schechner - Performatyka, OBTJG Wrocław 2006 3. S. Book - Podręcznik dla aktorów, wyd. Wojciech Marzec, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1.St. Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym, PZWS, Warszawa 1969 2. E. Barba, N. Saverese, Sekretna sztuka aktora 3. Lehmann H.-T., Teatr Postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2004. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: 1. analizuje i zgłębia wzajemne relacje między teoretycznymi i prak¬tycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do własnego rozwoju artystycznego, tworząc autorski projekt własnej „małej formy” (SATL_W01); 2. pogłębia wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych dotyczących pokrewnych dyscyplin w zakresie niezbędnym do realizacji własnego projektu (SATL_W02); 3. poznaje możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotu, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy, dostosowuje elementy do własnego projektu - (SATL_W03); 4. Zna środki artystycznego wyrazu w nowoczesnym teatrze ożywionej formy , (jak również w teatrze w pojęciu całościowym), najnowsze, niekonwencjonalne rozwiązania sceniczne, mierzy się z nimi, stosuje jako element swojej wypowiedzi artystycznej (SALT_W05) W zakresie umiejętności (U) student: 1. rozwija własną osobowość artystyczną; tworzy, realizuje i wyraża, własne koncepcje artystyczne; (K_UO1) 2. doskonali umiejętności potrzebne do ich realizacji w trakcie prób (SALT_UO3); 3. tworzy konstrukcję tekstu scenariusza rozumiejąc jego istotę (SALT_U01); 4. wykorzystuje szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnej koncepcji artystycznej (SALT_U04); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: 1. podejmuje samodzielne, niezależne prace, wyka¬zując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji; rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji; kieruje się przy tym wewnętrzną motywacją i własną organizacją pracy z zachowaniem zasad etyki obowiązującej w teatrze (SALT_K01); 2. w różnych sytuacjach efektywnie wykorzystuje: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolność twórczego myślenia i twórczej pracy; w trakcie rozwiązywania problemów doskonali zdolność elastycznego myślenia, oraz opanowania w sytuacjach kryzysowych, wykorzystuje ją we współpracy z innymi realizatorami projektu (K_K03),(K_K05) 3 doskonali umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, co w szczególności dotyczy pracy zespołowej, potrafi przyjąć i wykorzystać krytykę do własnych potrzeb rozwoju artystycznego - (K_KO2) 4 umie zaprezentować, zareklamować zrealizowane zadanie w przystępny sposób, stosując poznane elementy technologii informacyjnych (K_K11) |
Metody i kryteria oceniania: |
V sem. - Egzamin VI sem. - Egzamin Egzamin praktyczny - publiczny pokaz przed komisją egzaminacyjną przygotowanej małej formy scenicznej, wykorzystującej środki teatru ożywionej formy. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia jest wystawienie oceny, która zawiera – proces wykonywania zadań aktorskich w obrębie zastosowanych kodów komunikacji scenicznej, a także proces tworzenia inscenizacji (konceptualnie i praktycznie) małej formy teatralnej. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Czołpiński, Agnieszka Makowska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wiesław Czołpiński, Agnieszka Makowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Makowska, Błażej Piotrowski, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Makowska, Błażej Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Makowska, Błażej Piotrowski, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Makowska, Błażej Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Piotrowski, Marta Rau, Natalia Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Błażej Piotrowski, Natalia Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WSL-bd
CZ WSL-bd
WSL-bd
PT WSL-bd
WSL-bd
|
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Czarnecka, Błażej Piotrowski, Marta Rau, Natalia Sakowicz, Karol Smaczny | |
Prowadzący grup: | Paula Czarnecka, Błażej Piotrowski, Natalia Sakowicz, Karol Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.