Teatr lalek dla dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/TLdD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr lalek dla dorosłych |
Jednostka: | Kierunek ATL rok IV |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 7 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów kierunku aktorskiego z powojenną historią sceny lalkowej dla widzów dorosłych w Polsce. Wiedza ta ma na celu uświadomić studentów, jak bogate jest to zjawisko, którzy twórcy najczęściej próbowali wprowadzać na swoje sceny repertuar dla dorosłych (w praktyce dla młodzieży i dorosłych) oraz jaka jest różnica w liczbach premier między XX a XXI wiekiem (niebywały wzrost w ostatnich latach). Istotne jest także ukazanie jak na przestrzeni minionych prawie 80 lat zmieniały się środki wyrazowe wykorzystywane w produkcjach lalkowych kierowanych do widzów starszych. Od klasycznych technik w latach 40, 50 i 60-tych po teatr multimedialny, różnych środków wyrazu, a czasem trudny do zdefiniowania w okresie bieżącym. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone będą w trzech blokach. Blok I: Dzieje lalkowej sceny dla dorosłych w Polsce po II wojnie światowej - seria wykładów multimedialnych poświęcona najważniejszym inscenizacjom lalkowym dla widzów starszych w powojennej Posce podzielona na bloki tematyczne i technologiczne, m.in. klasyczne formy lalkowe; spektakle, w których klasycznym formom lalkowym partnerują aktorzy w planie żywym; spektakle z cieniami; spektakle z maskami; kostium jako maska; spektakle z manekinami; formy podobne do Muppetów; od lalek stolikowych po miniaturowe figurki; techniki mieszane; teatr różnych środków wyrazu; teatr plastyczny. Blok II: Prezentacja wybranych przez studentów archiwalnych spektakli ukazująca zjawiska omówione w bloku I. Blok III: Praca ze studentami na materiałach źródłowych mająca na celu próbę rekonstrukcji wybranych przez kursantów polskich lalkowych spektakli dla widzów starszych i dorosłych. - ten blok zajęć odbywać się będzie w bibliotece białostockiej AT, Książnicy Podlaskiej, a jeśli będzie to możliwe - bibliotece Instytutu Teatralnego w Warszawie. |
Literatura: |
- Beata Nessel-Łukasik, 'Oblicza samotności. Bruno Schulz, Franz Kafka i Samuel Beckett w polskim teatrze lalek'Scena lalkowa im. Jana Wilkowskiego, Kwidzyn 2012. - Henryk Jurkowski, 'Moje pokolenie', POLUNIMA, Łódź 2006. - Kamil Kopania, '"Kartoteka" Tadeusza Różewicza na scenach teatrów lalek', "Pamiętnik Teatralny" 2013, z.3-4, s. 79-104. - Kamil Kopania, 'Dramaty Juliusza Słowackiego na scenach teatrów lalek w Polsce po 1945 roku' [w:] 'Piękno Juliusza Słowackiego', t. II, pod red. J. Ławskiego, G. Kowalskiego i Ł. Zabielskiego, Universum, Wydawnictwo Alter Studio, Białystok 2013, s. 595-632. - Bożena Frankowska, 'Nasz BTL. Scena dla dorosłych', BTL 2019. - Halina Waszkiel, 'Teatr lalek dla dorosłych', "Teatr" 2015, nr 11, s. 90-94. - Marzenna Wiśniewska, 'Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią", Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2022. - Karol Suszczyński, 'Utwory dramatyczne w teatrze lalek. Repertuar z myślą o młodzieżowym odbiorcy' [w:] 'Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży' pod red. Marzenny Wiśniewskiej i Macieja Wróblewskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s. 141-152. - Karol Suszczyński, 'Diversity of Means od Expression in the Polish Puppet Theatre for Adults: Sinsce the Beginning of the 21st Century' [w:] 'Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges', The Aleksander Zelwerowicz National Academy od Dramatic Art in Warsaw, Branch Campus in Bialystok, Puppet Theatre Art Department, Bialystok 19, s. 108-123. - Karol Suszczyński, 'Character - simulacrum - object - symbol. The ontological versatility of dummy-like puppets in contemporary puppet theatre for youth and adults in Poland' [w:] 'Uneins - Désuni - At odds. Identitätsentwurfe im Figurentheater' hera. von Laurette Burgholzer, Beate Hochholdinger-Reiterer, Alexander Verlag Berlin, Bern - Berlin 2021, s. 101-115. - Karol Suszczyński, 'Witkacy na wrocławskich scenach lalkowych', "Pamiętnik Teatralny" 2017, z. 1-2, s. 165-198. - Karol Suszczyński, 'Kukła na zmechanizowanym tronie, czyli o lalkowych motywach w dramacie "Gyubal Wahazar"', "Witlacy!" 2019, nr 1-2, s. 42-57. - Karol Suszczyński, "Lalkowy Witkacy. Tropy i inscenizacje" (w przygotowaniu do druku). - Karol Suszczyński, "Konstanty Ildefons Gałczyński w polskim teatrze lalek. Monografia" (maszynopis komputerowy). |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W): - posiada wiedzę dotyczącą realizacji lalkowych spektakli dla widzów dorosłych w powojennej Polsce (K_W03) - posiada zdolność wyboru odpowiednich technik lalkowych w kontekście tworzonego przez siebie dzieła scenicznego kierowanego do widza dorosłego i mieszania ich z grą w planie żywym(SATL_W03) W zakresie umiejętności (U): - posiada umiejętność rekonstrukcji scenicznego dzieła wraz z krytycznym sądem na jego temat (K_U08, K_U09) - wie, jakie istotne role i funkcje pełnią lalki w realizacjach kierowanych do widza dorosłego (SATL_U02) W zakresie kompetencji społecznych (K): - posiada niezbędne narzędzia do tworzenia spektakli lalkowych dla widzów dorosłych, których wartość polega także na mówieniu o rzeczach istotnych (K_K09) - rozumie wartość dzieła lalkowego dla widza dorosłego i potrafi się na jego temat wypowiedzieć (SATL_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach oraz dostarczenie pracy zaliczeniowej (wraz z kompletem materiałów wykorzystanych do jej napisania) polegającej na pisemnej rekonstrukcji jednego z wybranych przez studenta spektakli. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karol Suszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
W roku bieżącym nie uległy zmianie wytyczne co do zajęć przedstawione w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". Jedynie praca indywidualna studentów polegająca na rekonstrukcji jednego ze spektakli związana będzie z Teatrem Arlekin w Łodzi za czasów Henryka Ryla. |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie", dodatkowo wszystkie publikacje jubileuszowe Teatru Arlekin w Łodzi oraz recenzje ze spektakli dla widzów dorosłych w prasie codziennej i branżowej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-w
PT SO WSL-w
|
Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Suszczyński | |
Prowadzący grup: | Karol Suszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
W roku bieżącym nie uległy zmianie wytyczne co do zajęć przedstawione w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Uwagi: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.