Sceny dialogowe prozą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/SDP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sceny dialogowe prozą |
Jednostka: | Kierunek ATL rok II |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe ATL Przedmioty WSL/ATL rok II sem 4 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.50
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego oraz zrozumienie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem, widownią i przestrzenią. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem, widownią i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe, praca odbywa się nad następującymi aspektami: 1. Istota i rodzaje konfliktów scenicznych. 2. Rola analizy problemu postaci i problemu zawartego w scenie. 3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci 4. Budowanie postaci przez działanie 5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym 6. Tworzenie miejsca 7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą 8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 9. Panowanie nad rytmem sceny 10. Podzielność uwagi scenicznej 11. Powtarzalność działań scenicznych i procesów emocjonalnych w obrębie przyjętych założeń 12. Umiejętność umiejscowienia sceny w kontekście większej całości dramaturgicznej. |
Literatura: |
S. Book, "Podręcznik dla aktora" U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania" J.Weston " Reżyserowanie aktorów" |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W): Student samodzielnie, aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje zachodzące w nim procesy psychiczne i emocjonalne niezbędne do pracy scenicznej (K_W06) Student samodzielnie bada zależności pomiędzy teorią a praktyką sceniczną, kreatywnie korzysta z inspiracji literackich w procesie scenicznego tworzenia (K_W11) W zakresie umiejętności (U): Student potrafi w praktyce dysponować swoją obecnością na scenie i w scenie (K_U06) Student potrafi wykorzystać technikę improwizacji w tworzeniu wypowiedzi scenicznej zgodnej z założoną koncepcją, posługując się poznanymi środkami wyrazu (K_U04) Student potrafi pracować nad sobą w zakresie stanów emocjonalnych, zmysłowych i reakcji motorycznych; wie jak je wywoływać, jak w nich trwać i jak je zmieniać tworząc indywidualną wypowiedź sceniczną (K_U01) Student posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w sposób bezpieczny, nie powodujący uszczerbku na zdrowiu (K_U07) Student potrafi dokonać analizy tekstu stanowiącego podstawę działań scenicznych i zaproponować adekwatne do niego środki wyrazu (K_U02) Student działa na rzecz zespołu dążąc do porozumienia w sprawie wypracowania wspólnych, wartościowych pod względem artystycznym, rozwiązań (K_U05) W zakresie kompetencji (K) : Student dokonuje samooceny i konstruktywnej oceny partnera scenicznego (K_ K06) Student świadomie wyraża swe opinie i bierze czynny udział w dyskusjach dotyczących pracy scenicznej z partnerem (K_K01) Student bezpiecznie, świadomie wykorzystuje w pracy scenicznej swą wrażliwość i emocjonalność (K_K05) Student przyjmuje krytyczne uwagi jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk. Egzamin odbywa się w formie publicznego pokazu wobec komisji i studentów. W wyjątkowych wypadkach widownia może być ograniczona na wniosek wykładowcy. Wszelkie zmiany powyższych zasad możliwe są na podstawie pisemnego kontraktu między wykładowcą a studentami. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Lewandowski, Marta Rau, Jolanta Żynel | |
Prowadzący grup: | Łukasz Lewandowski, Jolanta Żynel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umięjętności prowadzenia dialogu scenicznego, zrozumienia zasad i prawideł rządzących obecnością na scenie w relacji ze sobą, z partnerem i przestrzenią. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umięjętności prowadzenia dialogu scenicznego, zrozumienia zasad i prawideł rządzących obecnością na scenie w relacji ze sobą, z partnerem i przestrzenią. Na podstawie ćwiczeń aktorskich dotykających poszczególnych zagadnień w trybie warsztatowym i w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej pracujemy nad następującymi zagadnieniami: 1. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja, zmysły i myślenie postaci 1a. Potrzeby, pragnienia i przeszkody postaci, 3. Tworzenie miejsca 4. Istota emocji scenicznych 5. Budowanie postaci przez działanie i jej wewnętrzne odniesienia 6. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 7. Zasady dialogu w praktyce wybranych scen z dramatu współczesnego |
|
Literatura: |
Dramat amerykański w tym: 1. Arthur Miller "Widok z mostu" 2. Harold Pinter "Zdrada" 3. David Auburn "Dowód" 4. Harold Pinter "Kochanek" 5. David Hare "Blue room" 6. Georege F.Walker "Loretta" 7. Tennessee Williams "Szklana menażeria" 8. Neil LaBute "Kilka dziewczyn" i inne Artykuły, czasopisma zajmujące się tematyką psychologii, w szczególności psychologii rodziny, relacji z rodzicami, itd. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Lewandowski, Marta Rau, Jolanta Żynel | |
Prowadzący grup: | Łukasz Lewandowski, Jolanta Żynel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Lewandowski, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Łukasz Lewandowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umięjętności prowadzenia dialogu scenicznego, zrozumienia zasad i prawideł rządzących obecnością na scenie w relacji ze sobą, z partnerem i przestrzenią. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umięjętności prowadzenia dialogu scenicznego, zrozumienia zasad i prawideł rządzących obecnością na scenie w relacji ze sobą, z partnerem i przestrzenią. Na podstawie ćwiczeń aktorskich dotykających poszczególnych zagadnień w trybie warsztatowym i w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej pracujemy nad następującymi zagadnieniami: 1. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja, zmysły i myślenie postaci 1a. Potrzeby, pragnienia i przeszkody postaci, 3. Tworzenie miejsca 4. Istota emocji scenicznych 5. Budowanie postaci przez działanie i jej wewnętrzne odniesienia 6. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 7. Zasady dialogu w praktyce wybranych scen z dramatu współczesnego |
|
Literatura: |
U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" M. Czechow "O technice aktora" E. Fromm "O sztuce miłości" M. Bierdiajew "Sens twórczości" J. Monbourquette "Odkryj swoją wartość i idź" J. Garfein "Żyć i grać" D. Mamet "Prawda i fałsz" |
|
Uwagi: |
1. Obecność i aktywny udział na zajęciach, ćwiczeniach 2 Samodzielna, aktywna i twórcza praca nad sobą 3. Prezentacja scen dramaturgicznych na zajęciach 4. Zdobyte praktyczne umiejętności / progres 4. Pokaz semestralny ze scen dialogowych / egzamin Dozwolona 2 nieobecność nieusprawiedliwiona Forma zaliczenia : III sem - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Helena Radzikowska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Helena Radzikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bartnikowski, Marta Rau, Anna Stela | |
Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Anna Stela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego oraz zrozumienie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej, praca odbywa się nad następującymi aspektami: 1. Istota emocji scenicznych 2. Reakcje zmysłowe, emocjonalne i motoryczne 3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci 4. Budowanie postaci przez działanie 5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym 6. Tworzenie miejsca 7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą 8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 9. Świadomy dobór środków wyrazu adekwatnych do materiału dramatycznego i założeń sceny 10. Panowanie nad rytmem sceny 11. Podzielność uwagi scenicznej 12. Powtarzalność działań scenicznych i procesów emocjonalnych w obrębie przyjętych założeń 13. Umiejętność umiejscowienia sceny w kontekście większej całości dramaturgicznej (całej sztuki bądź jej fragmentu) Jeżeli sytuacja epidemiczna uniemożliwi bezpieczne prowadzenie zajęć w trybie stacjonarnym, będą one - na mocy zarządzenia Rektora - realizowane zdalnie. Dobór materiału umożliwia jego realizację w warunkach izolacji, za pośrednictwem powszechnie stosowanych urządzeń technicznych i komunikatorów internetowych (online). |
|
Literatura: |
K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania" M. Czechow "O technice aktora" U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Lewandowski, Marta Rau, Anna Stela | |
Prowadzący grup: | Łukasz Lewandowski, Anna Stela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bartnikowski, Marta Rau, Anna Stela | |
Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Anna Stela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego oraz zrozumienie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem, widownią i przestrzenią. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem, widownią i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe, praca odbywa się nad następującymi aspektami: 1. Istota i rodzaje konfliktów scenicznych. 2. Rola analizy problemu postaci i problemu zawartego w scenie. 3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci 4. Budowanie postaci przez działanie 5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym 6. Tworzenie miejsca 7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą 8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 9. Panowanie nad rytmem sceny 10. Podzielność uwagi scenicznej 11. Powtarzalność działań scenicznych i procesów emocjonalnych w obrębie przyjętych założeń 12. Umiejętność umiejscowienia sceny w kontekście większej całości dramaturgicznej. |
|
Literatura: |
S. Book, "Podręcznik dla aktora" U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania" J.Weston " Reżyserowanie aktorów" |
|
Uwagi: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk. Egzamin odbywa się w formie publicznego pokazu wobec komisji i studentów. W wyjątkowych wypadkach widownia może być ograniczona na wniosek wykładowcy. Wszelkie zmiany powyższych zasad możliwe są na podstawie pisemnego kontraktu między wykładowcą a studentami. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Marcin Bikowski, Artur Dwulit, Natalia Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Bikowski, Natalia Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.