Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świadomość ciała

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/SC3-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Świadomość ciała
Jednostka: Kierunek ATL rok III
Grupy: Przedmioty podstawowe ATL
Przedmioty WSL/ATL rok III sem 5
Przedmioty WSL/ATL rok III sem 6
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 1.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter laboratorium. Ćwiczenia i zadania wykorzystywane podczas zajęć nastawione są na naukę po przez doświadczanie i rozwijanie szeroko rozumianej świadomości ciała na potrzeby pracy scenicznej aktora, pobudzanie myślenia abstrakcyjnego i intuicyjnego w procesie kreacji scenicznej (w tym tworzenia postaci) oraz szukaniu indywidualnego języka ekspresji w działaniach performatywnych.

Struktura zajęć oparta jest na ćwiczeniach indywidualnych i grupowych, wymagających pogłębionej koncentracji na wykonywanych poleceniach. Udział w kursie wymaga otwarcia się na proces samo poznawczy i poznawczy, angażujący i rozwijający wszystkie zmysły, wyobraźnię oraz podążanie za intuicją, czerpanie z tych doświadczeń i wiedzy, a następnie wykorzystywanie jej w pracy twórczej.

Program nauczania bazuje na autorskim treningu aktorskim, improwizacji ruchowej, improwizacji teatralnej, technikach medytacyjnych, technikach relaksacyjnych, elementach masażu i innych.

Pełny opis:

Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na:

- rozwijanie i pobudzanie uważności (ciało, partner, przestrzeń)

- uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad (techniki relaksacyjne, masaż)

- wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych

- świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem

- wykorzystanie wyobraźni w pracy z ciałem

- rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej

- integrację ciała, głosu i umysłu

- naukę praktycznego wykorzystania nabytych podczas zajęć umiejętności

- pobudzanie wrażliwości studenta na ruch oraz odkrywanie i nadawanie mu symbolicznego wymiaru

- wykorzystanie tekstów literackich do tworzenie etiud teatru tańca

Literatura:

- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995

- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009

- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012

- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015

- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014

- Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019

Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

- K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych

W zakresie umiejętności (U) student:

- K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze

- K_U04: posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną

- K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych

- K_U07: stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu

- SATL_U03: opanował ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

- K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie końcowej podlegają:

- zaangażowanie

- kreatywność

- postępy w rozwoju studenta, studentki

- umiejętność pracy samodzielnej

- umiejętność pracy w grupie

- efekt końcowy

- frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu)

- etyka i higiena pracy

oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników

- Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe.

Forma zaliczenia:

V sem - zaliczenie z oceną

VI sem - egzamin

Szczegółowe kryteria oceny:

Ocena celująca (6)

Studenci:

- podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania

- na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą

- brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania

- byli zawsze przygotowani do zajęć

- systematycznie uczestniczyli w zajęciach

- byli zawsze punktualni

- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy

- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała

Ocena bardzo dobra (5)

Studenci:

- podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie

- na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą

- wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności

- byli zawsze przygotowani do zajęć

- systematycznie uczestniczyli w zajęciach

- byli zawsze punktualni

- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy

- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała

Ocena dobra (4)

Studenci:

- systematycznie uczestniczyli w zajęciach

- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć

- wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich

wykonania

- podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości

- przestrzegali dyscypliny pracy

- przeważnie byli punktualni

- w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy

Ocena dostateczna (3)

Studenci:

- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć

- wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę

- wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były

krótkotrwałe

- niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach

- byli niepunktualni

- w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy

Ocena dopuszczająca (2)

Studenci:

- często opuszczali zajęcia

- często byli nieprzygotowani do zajęć

- podczas zajęć wykazali się niskim poziomem zaangażowania

- z braku wystarczającego wkładu w pracę mieli duże problemy z opanowaniem materiału

- nie przestrzegali dyscypliny pracy

- byli niepunktualni

- w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy

Ocena niedostateczna (1)

Studenci:

- bardzo często opuszczali zajęcia

- będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani

- nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć

- nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału

- nie przestrzegali dyscypliny pracy

- w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Graczyk, Marta Rau
Prowadzący grup: Tomasz Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca w semestrze letnim głównie nastawiona jest na tworzenie oryginalnych etiud teatru tańca inspirowanych literaturą, muzyką lub autorskimi pomysłami. Podczas zajęć będą również wykorzystywane metody rozwijające świadomość ciała i wyobraźnię ruchową, wrażliwość na bodźce płynące z zewnątrz i wewnątrz ciała (bazujące na improwizacji aktorskiej i ruchowej).

Pełny opis:

Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych. Studenci w tym celu, oprócz poznanych podczas zajęć ćwiczeń, będą mogli wykorzystać poznane w procesie edukacji metody i techniki aktorskie, w tym techniki charakterystyczne dla teatru lalek.

Dodatkowo podczas zajęć prowadzone będą ćwiczenia fizyczne i mentalne integrujące ciało, głos i umysł - w tym trening aktorski Michaiła Czechowa, rozwijające wyobraźnię, plastyczność ciała oraz sprawność fizyczną. Program nauczania, oprócz tradycyjnej stacjonarnej formy prowadzenia kursu, uwzględnia prowadzenie zajęć w przestrzeni publicznej (place miejskie, park, las).

Literatura:

- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995

- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009

- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Graczyk, Marta Rau
Prowadzący grup: Tomasz Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca w semestrze letnim głównie nastawiona jest na tworzenie oryginalnych etiud teatru tańca inspirowanych literaturą, muzyką lub autorskimi pomysłami. Podczas zajęć będą również wykorzystywane metody rozwijające świadomość ciała i wyobraźnię ruchową, wrażliwość na bodźce płynące z zewnątrz i wewnątrz ciała (bazujące na improwizacji aktorskiej i ruchowej).

Pełny opis:

Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych. Studenci w tym celu, oprócz poznanych podczas zajęć ćwiczeń, będą mogli wykorzystać poznane wcześniej w procesie edukacji metody i techniki aktorskie, w tym techniki charakterystyczne dla teatru lalek.

Dodatkowo podczas zajęć prowadzone będą ćwiczenia fizyczne i mentalne integrujące ciało, głos i umysł - w tym trening aktorski Michaiła Czechowa, rozwijające wyobraźnię, plastyczność ciała oraz sprawność fizyczną. Program nauczania, oprócz tradycyjnej stacjonarnej formy prowadzenia kursu, uwzględnia prowadzenie zajęć w przestrzeni publiczne takie jak place miejskie, park, las.

Literatura:

- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995

- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009

- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014

Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-14 - 2022-06-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Graczyk, Marta Rau
Prowadzący grup: Tomasz Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin
Skrócony opis:

Praca w semestrze letnim głównie nastawiona jest na tworzenie oryginalnych etiud teatru tańca inspirowanych literaturą, muzyką lub autorskimi pomysłami. Podczas zajęć będą również wykorzystywane metody rozwijające świadomość ciała i wyobraźnię ruchową, wrażliwość na bodźce płynące z zewnątrz i wewnątrz ciała (bazujące na improwizacji aktorskiej i ruchowej).

Pełny opis:

Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych. Studenci w tym celu, oprócz poznanych podczas zajęć ćwiczeń, będą mogli wykorzystać poznane wcześniej w procesie edukacji metody i techniki aktorskie, w tym techniki charakterystyczne dla teatru lalek.

Dodatkowo podczas zajęć prowadzone będą ćwiczenia fizyczne i mentalne integrujące ciało, głos i umysł - w tym trening aktorski Michaiła Czechowa, rozwijające wyobraźnię, plastyczność ciała oraz sprawność fizyczną. Program nauczania, oprócz tradycyjnej stacjonarnej formy prowadzenia kursu, uwzględnia prowadzenie zajęć w przestrzeni publiczne takie jak place miejskie, park, las.

Literatura:

- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995

- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009

- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Graczyk, Marta Rau
Prowadzący grup: Tomasz Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin
Skrócony opis:

Praca w semestrze letnim głównie nastawiona jest na tworzenie oryginalnych etiud teatru tańca inspirowanych literaturą, muzyką lub autorskimi pomysłami. Podczas zajęć będą również wykorzystywane ćwiczenia rozwijające świadomość ciała i wyobraźnię ruchową, bazujące na improwizacji aktorskiej i ruchowej.

Pełny opis:

Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji pozawerbalnej, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych na podstawie analizy postaci, opracowania dla niej gestu psychologicznego oraz innych metod aktorskich czy technik i języka charakterystycznego dla teatru lalek.

Równolegle podczas zajęć prowadzone będą ćwiczenia fizyczne i mentalne integrujące ciało, głos i umysł - rozwijające wyobraźnię, plastyczność ciała oraz sprawność fizyczną. Program nauczania, oprócz tradycyjnej stacjonarnej formy prowadzenia kursu, uwzględnia prowadzenie zajęć w przestrzeni publiczne (place miejskie, park, las)

Literatura:

- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995

- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009

- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Graczyk, Marta Rau
Prowadzący grup: Tomasz Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin
Skrócony opis:

Praca w semestrze letnim głównie nastawiona jest na tworzenie oryginalnych etiud teatru tańca inspirowanych literaturą, muzyką lub autorskimi pomysłami. Podczas zajęć będą również wykorzystywane ćwiczenia rozwijające świadomość ciała i wyobraźnię ruchową, bazujące na improwizacji aktorskiej i ruchowej.

Pełny opis:

Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji pozawerbalnej, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych na podstawie analizy postaci, opracowania dla niej gestu psychologicznego oraz innych metod aktorskich czy technik i języka charakterystycznego dla teatru lalek.

Równolegle podczas zajęć prowadzone będą ćwiczenia fizyczne i mentalne integrujące ciało, głos i umysł - rozwijające wyobraźnię, plastyczność ciała oraz sprawność fizyczną. Program nauczania, oprócz tradycyjnej stacjonarnej formy prowadzenia kursu, uwzględnia prowadzenie zajęć w przestrzeni publiczne (place miejskie, park, las)

Literatura:

- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995

- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009

- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)