Praca nad rolą w spektaklu teatru formy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/PnDwSTF-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca nad rolą w spektaklu teatru formy |
Jednostka: | Kierunek ATL rok IV |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 7 |
Punkty ECTS i inne: |
22.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Realizacja roli w pełnowymiarowym spektaklu pod opieką profesjonalnego reżysera na scenie Teatru Szkolnego im. Jana Wilkowskiego lub na scenie profesjonalnego teatru. |
Pełny opis: |
Role dyplomowe są sprawdzianem twórczych możliwości i umiejętności warsztatowych studenta na podstawie zagrania postaci scenicznych w spektaklach dyplomowych. Przygotowanie ról dyplomowych opiera się na współpracy z reżyserem, scenografem, kostiumologiem i innymi realizatorami spektaklu. Zaznajamia studentów z cyklem produkcyjnym przedstawienia teatralnego, wprowadza w proces jego eksploatacji w konfrontacji z publicznością. Student powinien wykorzystać dotychczasową wiedzę i umiejętności z zakresu techniki mowy. |
Literatura: |
Michaił Czechow, O technice aktora, wyd. Arche 2000 tłum. Marek Sołek, J. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą, PWST Kraków Jerzy Czech Stephen Book, Podręcznik dla aktorów, wyd. W. Marzec, Warszawa 2007 W zależności od wyboru materiału do realizacji |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy ( W) student: • wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej K_W08, SATL_W02 • ma szeroką orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w teatrze SATL_W05 • posiada pełną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze specjalnością aktora teatru lalek, jak również szeroką wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin; SATL_W04 • zna możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotów, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy; SATL_W03 • ma szeroką orientację w zakresie problematyki związanej ze znajomością zasad, techniki i technologii materiałów stosowanych w sztuce lalkarskiej; SATL_W05 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji K_W06 W zakresie umiejętności (U) student: • świadomie tworzy postać sceniczną korzystając z narzędzi emocjonalnych, cielesnych i intelektualnych; K_U01, K_U06 • świadomie posługuje się techniką i technologią teatru lalek; SATL_U2 • współpracuje z innymi osobami w ramach prac zespołowych;K_U05 • słucha współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi dla realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny; K_U05 • samodzielnie rozwija umiejętności warsztatowe; SATL_U03 • nawiązuje kontakt z publicznością; w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi; K_U11 W zakresie kompetencji społecznych (K) student: • samodzielnie i kreatywnie korzysta ze swojej wyobraźni, intuicji, emocjonalności; adaptuje się do nowych i zmieniających się okoliczności, kontroluje swoje zachowania związane z publicznymi prezentacjami; K_K05 • wykazuje umiejętność samooceny; K_K06 • jest zdolny do podjęcia refleksji na temat i etycznych aspektów związanych z własną pracą; SATL_K02 • potrafi współpracować w ramach wspólnych projektów; K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności w trakcie prób, stopień przygotowania do próby, ocena wykonywanych zadań /ćwiczeń, ocena pracy nad rolą w trakcie prób, ocena efektu końcowego w postaci przedstawienia dyplomowego, jak również rozwoju roli podczas eksploatacji przedstawienia. Brana jest również pod uwagę ocena umiejętności pracy w grupie, komunikacji z innymi współtwórcami i pracy zespołowej. współpraca pedagogów z zakresu wymowy i impostacji, w razie konieczności również z emisji głosu, tańca czy świadomości ciała. Ocena umiejętności łączenia zadań aktorskich z poprawną i wyrazistą wymową. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Chomczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Chomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Realizacja roli w pełnowymiarowym spektaklu pod opieką profesjonalnego reżysera na scenie Teatr Szkolnego im. Jana Wilkowskiego lub na scenie profesjonalnego teatru |
|
Pełny opis: |
Role dyplomowe są sprawdzianem twórczych możliwości i umiejętności warsztatowych studenta na podstawie zagrania postaci scenicznych w spektaklach dyplomowych. Przygotowanie ról dyplomowych opiera się na współpracy z reżyserem, scenografem, kostiumologiem i innymi realizatorami spektaklu. Zaznajamia studentów z cyklem produkcyjnym przedstawienia teatralnego, wprowadza w proces jego eksploatacji w konfrontacji z publicznością. |
|
Literatura: |
Michaił Czechow, O technice aktora, wyd. Arche 2000 tłum. Marek Sołek, J. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą, PWST Kraków Jerzy Czech Stephen Book, Podręcznik dla aktorów, wyd. W. Marzec, Warszawa 2007 W zależności od wyboru materiału do realizacji |
|
Uwagi: |
Ocena aktywności w trakcie prób, stopień przygotowania do próby, ocena wykonywanych zadań /ćwiczeń, ocena pracy nad rolą w trakcie prób, ocena efektu końcowego w postaci przedstawienia dyplomowego, jak również rozwoju roli podczas eksploatacji przedstawienia. Brana jest również pod uwagę ocena umiejętności pracy w grupie, komunikacji z innymi współtwórcami i pracy zespołowej. współpraca pedagogów z zakresu wymowy i impostacji, w razie konieczności również z emisji głosu, tańca czy świadomości ciała |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Czołpiński, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wiesław Czołpiński, Marta Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Realizacja roli w pełnowymiarowym spektaklu pod opieką profesjonalnego reżysera na scenie Teatr Szkolnego im. Jana Wilkowskiego lub na scenie profesjonalnego teatru |
|
Pełny opis: |
Role dyplomowe są sprawdzianem twórczych możliwości i umiejętności warsztatowych studenta na podstawie zagrania postaci scenicznych w spektaklach dyplomowych. Przygotowanie ról dyplomowych opiera się na współpracy z reżyserem, scenografem, kostiumologiem i innymi realizatorami spektaklu. Zaznajamia studentów z cyklem produkcyjnym przedstawienia teatralnego, wprowadza w proces jego eksploatacji w konfrontacji z publicznością. |
|
Literatura: |
Michaił Czechow, O technice aktora, wyd. Arche 2000 tłum. Marek Sołek, J. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą, PWST Kraków Jerzy Czech Stephen Book, Podręcznik dla aktorów, wyd. W. Marzec, Warszawa 2007 W zależności od wyboru materiału do realizacji |
|
Uwagi: |
Ocena aktywności w trakcie prób, stopień przygotowania do próby, ocena wykonywanych zadań /ćwiczeń, ocena pracy nad rolą w trakcie prób, ocena efektu końcowego w postaci przedstawienia dyplomowego, jak również rozwoju roli podczas eksploatacji przedstawienia. Brana jest również pod uwagę ocena umiejętności pracy w grupie, komunikacji z innymi współtwórcami i pracy zespołowej. współpraca pedagogów z zakresu wymowy i impostacji, w razie konieczności również z emisji głosu, tańca czy świadomości ciała |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gajewska-Jasińska, Weronika Szczawińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gajewska-Jasińska, Weronika Szczawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Praca nad rolą w połączeniu ze świadomym posługiwaniem się głosem i techniką mowy. |
|
Pełny opis: |
W czasie pracy nad rolą student powinien wykorzystywać dotychczasową wiedzę oraz umiejętności z zakresu techniki mowy : - umiejętność posługiwania się głosem w różnych przestrzeniach, - świadoma wymowa w czasie różnych kierunków mówienia oraz pozycji ciała, - wyrazista artykulacja tekstów wypowiadanych w bardzo szybkim tempie, - precyzyjne a zarazem naturalne wypowiadanie tekstu w sytuacjach mówienia intymnego. |
|
Literatura: |
Janina Danuta Bednarek, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, 2005 |
|
Uwagi: |
indywidualne konsultacje ze studentami |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.