Propedeutyka świadomości ciała
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/PSC-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka świadomości ciała |
Jednostka: | Kierunek ATL rok I |
Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter laboratorium. Ćwiczenia i zadania wykorzystywane podczas zajęć nastawione są na naukę po przez doświadczanie i rozwijanie świadomości ciała na potrzeby pracy scenicznej, pobudzanie myślenia abstrakcyjnego i intuicyjnego w procesie kreacji scenicznej; szukaniu indywidualnego języka ekspresji ruchowej w działaniach performatywnych. Struktura zajęć oparta jest na ćwiczeniach indywidualnych lub/i grupowych, wymagających pogłębionej koncentracji na wykonywanych poleceniach. Udział w kursie wymaga otwarcia się na proces samo poznawczy i poznawczy, angażujący i rozwijający wszystkie zmysły, wyobraźnię oraz podążanie za intuicją, czerpanie z tych doświadczeń i wiedzy, a następnie wykorzystywanie jej w pracy twórczej. Program nauczania bazuje na improwizacji ruchowej, technikach relaksacyjnych oraz technikach masażu. |
Pełny opis: |
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: - rozwijanie i pobudzanie uważności na własne ciało, ciało i obecność partnera, przestrzeń w której się znajdujemy - uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad, eksploracja stanu rozluźnienia w działaniach ruchowych - wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych - świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem - integrację ciała, głosu i umysłu - pobudzanie wrażliwości studenta na ruch - wykorzystanie wyobraźni w pracy z ciałem i głosem - rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej - pobudzanie wrażliwości studenta na ruch oraz odkrywanie i nadawanie mu symbolicznego wymiaru - rozwijanie myślenia abstrakcyjnego |
Literatura: |
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 - Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student : - K_W04: W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania - K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; - K_W11: rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju W zakresie umiejętności (U) student: - K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze - K_U05: działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami - K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - K_K02: rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych - K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie końcowej podlegają: - zaangażowanie - kreatywność - postępy w rozwoju studenta, studentki - umiejętność pracy samodzielnej - umiejętność pracy w grupie - efekt końcowy - frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu) - etyka, kultura i higiena pracy oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć. - Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe. Forma zaliczenia: I semestr - zaliczenie II semestr - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WSL-bd
|
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Graczyk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Praca w semestrze letnim głównie nastawiona jest na tworzenie indywidualnych lub zespołowych etiud, których podstawową formą ekspresji będzie ruch. Podczas zajęć będą również wykorzystywane ćwiczenia rozwijające świadomość ciała i wyobraźnię ruchową, bazujące na improwizacji aktorskiej i ruchowej. |
|
Pełny opis: |
Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji pozawerbalnej, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych na podstawie wcześniej ustalonych założeń. Równolegle podczas zajęć prowadzone będą ćwiczenia fizyczne i mentalne integrujące ciało, głos i umysł - rozwijające wyobraźnię, plastyczność ciała oraz sprawność fizyczną. |
|
Literatura: |
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995 |
|
Uwagi: |
Podczas zajęć obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz wnoszenia ich do sal dydaktycznych. Korzystanie z nich może być tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgoda pedagoga. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.