Podstawy interpretacji prozy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/PIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy interpretacji prozy |
Jednostka: | Kierunek ATL rok I |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje wstępne przygotowanie studentek i studentów aktorstwa do pracy nad tekstem pisanym prozą. Głównym celem zajęć jest uzyskanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy i aktorskiej interpretacji utworu. Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym lub on-line. |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy współczesnej. Proza końca XX wieku, a przede wszystkim proza najnowsza jest często najbliższą pod względem języka i treści literaturą dla studentek i studentów pierwszego roku. Dzięki temu jest to doskonały materiał do pracy nad podstawowymi zagadnieniami związanymi z aktorską interpretacją tekstu. Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską. Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak: 1. Wybór tekstów spośród polskiej i światowej prozy końca XX wieku i XXI wieku oraz analiza wybranych utworów. 2. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu: • Na czym polega aktorska interpretacja i czym różni się od innych rodzajów interpretacji tekstu? • Pojęcie „prawdy scenicznej”. Co sprawia że komuś wierzymy lub nie? • Czym są okoliczności założone? • Intencja. Szukanie i nazywanie aktorskiego celu wypowiadania konkretnego tekstu. • Zwrócenie szczególnej uwagi studentek i studentów na to „co?” przekazują poprzez mówienie tekstu, a nie „jak” to robią. Skupienie na temacie aktorskim, praca nad ewentualnymi nawykami „grania emocji”. • Znaczenie roli podtekstu w komunikacji. • Czym jest fraza? I co znaczy „mówić frazą?” • Poprawna akcentacja i intonacja. • Jak mówić by nas słuchano i rozumiano? Znaczenie impostacji i artykulacji podczas prezentacji aktorskiej interpretacji tekstu. 3. Improwizacje aktorskie • Obecność aktora - ćwiczenia z zakresu uważności, skupienia na byciu „tu i teraz”. Praca nad koncentracją. • Ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych rozwijające wyobraźnię i elastyczność aktorską 4. Podstawowe ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem • Jak pozycja ciała wpływa na mówienie tekstu? • Poruszanie się w przestrzeni scenicznej. • Ćwiczenia relaksacyjne mające na celu zredukowanie napięć w ciele. |
Literatura: |
1. U. Hagen, Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015 2. M. Czechow, "O technice aktora", wyd. Arche 2000 3. B. Chrząstowska, „Poetyka stosowana”, wyd. WSIP, 2000 - wybrane fragmenty 4. A. Kulawik, Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej, Kraków 2005 - wybrane fragmenty |
Efekty uczenia się: |
Z zakresu wiedzy Student/ka: - posiada gruntowną znajomość omawianej na zajęciach literatury, pogłębia tę wiedzę dzięki indywidualnej pracy (K_W01, K_W03) - rozróżnia rodzaje i gatunki literackie oraz zna ich charakterystykę (K_W01) - zna kontekst historyczny i kulturowy omawianych na zajęciach utworów. (K_W01, K_W04) - zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii dzieła literackiego (K_W01, K_W05) - wie na czym polega aktorska interpretacja tekstu (K_W05) - rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w pracy aktorskiej (K_W11) Z zakresu umiejętności Student: - dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (K_U02) - świadomie posługuje się narzędziami interpretacyjnymi, takimi jak intonacja, akcent, fraza, etc. (K_U06, K_U07) - umie stworzyć aktorską autorską interpretację utworu, posługując się prawdą sceniczną (K_06) - umie odejść od zapisanego tekstu, improwizuje0000000000000000030 z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcją artystyczną (K_U04) - umie nawiązać kontakt z partnerem/partnerką i z widzem (K_U11) Z zakresu kompetencji Student/ka: - wykazuje kreatywność w pracy (K_K04) - jest otwarty/a na poglądy innych (K_K01, K_K06) - otwarcie wyraża własne zdanie z poszanowaniem godności innych studentów (K_K02, K_K03) - dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K06) - wykazuje się dyscypliną pracy w grupie (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie publicznego pokazu, podczas którego student/ka przedstawia aktorską interpretację wybranego utworu. Na otrzymanie zaliczenia wpływa także cały proces pracy w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu. Student/ka ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności student/ka może nie otrzymać zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bartnikowski, Anna Gajewska, Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Marta Rau, Katarzyna Siergiej | |
Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Anna Gajewska, Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Katarzyna Siergiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bartnikowski, Anna Gajewska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Anna Gajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bartnikowski, Marta Rau, Anna Stela | |
Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Anna Stela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Natalia Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Natalia Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Katarzyna Siergiej, Anna Stela | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Siergiej, Anna Stela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau, Katarzyna Siergiej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Siergiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WSL-bd
WSL-bd
CZ WSL-bd
PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernarda Bielenia, Artur Dwulit, Katarzyna Siergiej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Siergiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.