Podstawy interpretacji prozy
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/ATL/PIP |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Podstawy interpretacji prozy |
| Jednostka: | Kierunek ATL rok I |
| Grupy: |
Przedmioty kierunkowe ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1 |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Kurs obejmuje wstępne przygotowanie studentek i studentów aktorstwa do pracy nad tekstem pisanym prozą. Głównym celem zajęć jest uzyskanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy i aktorskiej interpretacji utworu. Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym lub on-line. |
| Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy współczesnej. Proza końca XX wieku, a przede wszystkim proza najnowsza jest często najbliższą pod względem języka i treści literaturą dla osób studenckich pierwszego roku. Dzięki temu jest to doskonały materiał do pracy nad podstawowymi zagadnieniami związanymi z aktorską interpretacją tekstu. Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską. Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak: 1. Wybór tekstów spośród polskiej i światowej prozy końca XX wieku i XXI wieku oraz analiza wybranych utworów. 2. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu: • Na czym polega aktorska interpretacja i czym różni się od innych rodzajów interpretacji tekstu? • Pojęcie „prawdy scenicznej”. Co sprawia że komuś wierzymy lub nie? • Czym są okoliczności założone? • Intencja. Szukanie i nazywanie aktorskiego celu wypowiadania konkretnego tekstu. • Zwrócenie szczególnej uwagi studentek i studentów na to „co?” przekazują poprzez mówienie tekstu, a nie „jak” to robią. Skupienie na temacie aktorskim, praca nad ewentualnymi nawykami „grania emocji”. • Znaczenie roli podtekstu w komunikacji. • Czym jest fraza? I co znaczy „mówić frazą?” • Poprawna akcentacja i intonacja. • Jak mówić by nas słuchano i rozumiano? Znaczenie impostacji i artykulacji podczas prezentacji aktorskiej interpretacji tekstu. 3. Improwizacje aktorskie • Obecność aktora - ćwiczenia z zakresu uważności, skupienia na byciu „tu i teraz”. Praca nad koncentracją. • Ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych rozwijające wyobraźnię i elastyczność aktorską 4. Podstawowe ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem • Jak pozycja ciała wpływa na mówienie tekstu? • Poruszanie się w przestrzeni scenicznej. • Ćwiczenia relaksacyjne mające na celu zredukowanie napięć w ciele. |
| Literatura: |
1. U. Hagen, Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015 2. M. Czechow, "O technice aktora", wyd. Arche 2000 3.. S. Book, "Podręcznik dla aktorów". wyd. Wojciech Marzec, 2023 |
| Efekty uczenia się: |
Z zakresu wiedzy Student/ka: - K_W03 zna repertuar związany ze specjalnością studiów -K_W03 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji Z zakresu umiejętności Student: -K_U02 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych -K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną -K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych -K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu Z zakresu kompetencji Student/ka: -K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej -K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie publicznego pokazu, podczas którego osoba studiująca przedstawia aktorską interpretację wybranego utworu. Na otrzymanie zaliczenia wpływa także cały proces pracy w trakcie semestru, zaangażowanie osoby studiującej w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu. Osoba studiująca ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności student/ka może nie otrzymać zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Katarzyna Siergiej | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WSL-bd
WSL-bd
CZ WSL-bd
PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Urszula Chrzanowska, Katarzyna Siergiej | |
| Prowadzący grup: | Urszula Chrzanowska, Katarzyna Siergiej | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-30 |
Przejdź do planu
PN WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Gajewska, Natalia Sakowicz | |
| Prowadzący grup: | Anna Gajewska, Natalia Sakowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Kurs obejmuje przygotowanie osób studiujących aktorstwo do pracy nad tekstem współczesnym pisanym prozą. Głównym celem zajęć jest uzyskanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy i aktorskiej interpretacji utworu. Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym lub on-line. |
|
| Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” w semestrze zimowym roku akademickiego 2025/2026 poświęcone będą pracy nad współczesną literaturą podejmującą tematy uniwersalnych ludzkich doświadczeń, takich jak utrata bliskiej osoby, uzależnienie czy poczucie samotności. Szczególne miejsce zajmie proza o charakterze autobiograficznym oraz narracja pierwszoosobowa, pozwalająca studentkom i studentom na głębsze utożsamienie się z bohaterem i narratorem tekstu. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności interpretacyjnych poprzez analizę języka i emocji zawartych w tekście oraz poszukiwanie prawdy scenicznej w przekładzie słowa pisanego na język sceny. Praca nad prozą współczesną sprzyja budowaniu autentycznej relacji z tekstem, uczy rozpoznawania intencji i podtekstu oraz rozwija świadomość emocjonalną aktora. Zajęcia łączą elementy analizy literackiej i praktyki scenicznej. Studenci uczą się, jak poprzez słowo, ciało i obecność sceniczną wyrażać doświadczenia bohaterów i jak zrozumienie tekstu prowadzi do stworzenia osobistej, prawdziwej interpretacji. |
|
| Literatura: |
1. U. Hagen, Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015 2. M. Czechow, "O technice aktora", wyd. Arche 2000 3. B. Chrząstowska, „Poetyka stosowana”, wyd. WSIP, 2000 - wybrane fragmenty 4. S. Book, "Podręcznik dla aktorów". wyd. Wojciech Marzec, 2023 Na zajęcia prowadzone przez mgr Natalię Sakowicz-Cempurę: 1. M. Halber, "Najgorszy człowiek na świecie", wyd. Znak, 2015 |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
