Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy interpretacji prozy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/PIP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy interpretacji prozy
Jednostka: Kierunek ATL rok I
Grupy: Przedmioty kierunkowe ATL
Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Kurs obejmuje wstępne przygotowanie studentek i studentów aktorstwa do pracy nad tekstem pisanym prozą. Głównym celem zajęć jest uzyskanie

podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy i aktorskiej interpretacji utworu.

Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym lub on-line.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy współczesnej.

Proza końca XX wieku, a przede wszystkim proza najnowsza jest często najbliższą pod względem języka i treści literaturą dla osób studenckich pierwszego roku. Dzięki temu jest to doskonały materiał do pracy nad podstawowymi zagadnieniami związanymi z aktorską interpretacją tekstu.

Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską.

Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak:

1. Wybór tekstów spośród polskiej i światowej prozy końca XX wieku i XXI wieku oraz analiza wybranych utworów.

2. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu:

• Na czym polega aktorska interpretacja i czym różni się od innych rodzajów interpretacji tekstu?

• Pojęcie „prawdy scenicznej”. Co sprawia że komuś wierzymy lub nie?

• Czym są okoliczności założone?

• Intencja. Szukanie i nazywanie aktorskiego celu wypowiadania konkretnego tekstu.

• Zwrócenie szczególnej uwagi studentek i studentów na to „co?” przekazują poprzez mówienie tekstu, a nie „jak” to robią. Skupienie na temacie aktorskim, praca nad ewentualnymi nawykami „grania emocji”.

• Znaczenie roli podtekstu w komunikacji.

• Czym jest fraza? I co znaczy „mówić frazą?”

• Poprawna akcentacja i intonacja.

• Jak mówić by nas słuchano i rozumiano? Znaczenie impostacji i artykulacji podczas prezentacji aktorskiej interpretacji tekstu.

3. Improwizacje aktorskie

• Obecność aktora - ćwiczenia z zakresu uważności, skupienia na byciu „tu i teraz”. Praca nad koncentracją.

• Ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych rozwijające wyobraźnię i elastyczność aktorską

4. Podstawowe ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem

• Jak pozycja ciała wpływa na mówienie tekstu?

• Poruszanie się w przestrzeni scenicznej.

• Ćwiczenia relaksacyjne mające na celu zredukowanie napięć w ciele.

Literatura:

1. U. Hagen, Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015

2. M. Czechow, "O technice aktora", wyd. Arche 2000

3.. S. Book, "Podręcznik dla aktorów". wyd. Wojciech Marzec, 2023

Efekty uczenia się:

Z zakresu wiedzy Student/ka:

- K_W03 zna repertuar związany ze specjalnością studiów

-K_W03 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji

Z zakresu umiejętności Student:

-K_U02 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych

-K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną

-K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych

-K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu

Z zakresu kompetencji Student/ka:

-K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej

-K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie publicznego pokazu, podczas którego osoba studiująca przedstawia aktorską interpretację wybranego utworu.

Na otrzymanie zaliczenia wpływa także cały proces pracy w trakcie semestru, zaangażowanie osoby studiującej w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.

Osoba studiująca ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności student/ka może nie otrzymać zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Siergiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Chrzanowska, Katarzyna Siergiej
Prowadzący grup: Urszula Chrzanowska, Katarzyna Siergiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Gajewska, Natalia Sakowicz
Prowadzący grup: Anna Gajewska, Natalia Sakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Skrócony opis:

Kurs obejmuje przygotowanie osób studiujących aktorstwo do pracy nad tekstem współczesnym pisanym prozą. Głównym celem zajęć jest uzyskanie

podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy i aktorskiej interpretacji utworu.

Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym lub on-line.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” w semestrze zimowym roku akademickiego 2025/2026 poświęcone będą pracy nad współczesną literaturą podejmującą tematy uniwersalnych ludzkich doświadczeń, takich jak utrata bliskiej osoby, uzależnienie czy poczucie samotności. Szczególne miejsce zajmie proza o charakterze autobiograficznym oraz narracja pierwszoosobowa, pozwalająca studentkom i studentom na głębsze utożsamienie się z bohaterem i narratorem tekstu.

Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności interpretacyjnych poprzez analizę języka i emocji zawartych w tekście oraz poszukiwanie prawdy scenicznej w przekładzie słowa pisanego na język sceny. Praca nad prozą współczesną sprzyja budowaniu autentycznej relacji z tekstem, uczy rozpoznawania intencji i podtekstu oraz rozwija świadomość emocjonalną aktora.

Zajęcia łączą elementy analizy literackiej i praktyki scenicznej. Studenci uczą się, jak poprzez słowo, ciało i obecność sceniczną wyrażać doświadczenia bohaterów i jak zrozumienie tekstu prowadzi do stworzenia osobistej, prawdziwej interpretacji.

Literatura:

1. U. Hagen, Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015

2. M. Czechow, "O technice aktora", wyd. Arche 2000

3. B. Chrząstowska, „Poetyka stosowana”, wyd. WSIP, 2000 - wybrane fragmenty

4. S. Book, "Podręcznik dla aktorów". wyd. Wojciech Marzec, 2023

Na zajęcia prowadzone przez mgr Natalię Sakowicz-Cempurę:

1. M. Halber, "Najgorszy człowiek na świecie", wyd. Znak, 2015

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
ul. Miodowa 22/24
00-246 Warszawa
tel: (22) 831 02 16, (22) 831 02 17 https://at.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)