Klasyczne techniki lalkowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/KTL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Klasyczne techniki lalkowe |
Jednostka: | Kierunek ATL rok II |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL rok II sem 4 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia umożliwiają teoretyczne i praktyczne rozpoznanie klasycznych form lalkowych(kukła, pacynka, jawajka). Student poznaje rys historyczny, budowę oraz predyspozycje w/w form. Zdobywa wiedzę na temat wykorzystania form klasycznych w różnych konwencjach dramaturgicznych. Przy pomocy narzędzi przynależnych technikom aktorskim w teatrze ożywionej formy oraz doświadczeń zdobytych w ramach zajęć specjalistycznych na pierwszym roku studiów, student pogłębia wiedzę na temat zasad animacji, kompozycji scenicznej, budowy dramaturgicznej etiudy aktorskiej. Zajęcia mają charakter indywidualny oraz grupowy. W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć w formie online. |
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń jest zdobycie przez studentów umiejętności: - rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego klasycznych form lalkowych - łączenia użycia motoryki klasycznych form lalkowych z interpretacją tekstu dramatycznego - budowania elementarnych zadań/etiud aktorskich - budowania postaci scenicznej z użyciem lalek tzw. ćwiczebnych, oraz charakterystycznych - świadomego użycia scenicznego kukły, pacynki oraz jawajki we wspólnym repertuarze |
Literatura: |
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”, 2. R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek” Wykaz literatury uzupełniającej: 3. t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą” 4. J. Garfein "Żyć i grać" 5. Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów” 6. U.Hagen” Szacunek dla aktorstwa” 7. R.Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji” 8. M. Czechow "O technice aktora" |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: SATL_W01 zna historię pacynki, jawajki, kukły, ich rolę w kulturze na przestrzeni wieków, symbolikę oraz badania naukowe poświęcone technikom klasycznym (P7S_WG NS, S) SATL_W02 zna metody i sposoby wykorzystania pacynki, jawajki i kukły w planie lalkowym, oraz w planie lalkowym połączonym z grą aktorską w żywym planie w stopniu niezbędnym do realizacji dzieła artystycznego (P7S_ WG Sz) SATL_W05 zna technologie związane z przestrzenią teatralną lalek klasycznych. Wie jak, w zgodzie z konwencją właściwą każdej z form, przenieść działania artystyczne w przestrzeń nieteatralną, wykorzystując rozwój technologiczny w dziedzinie teatru lalek (P7S_WG Sz) W zakresie umiejętności (U) student: SATL_U01 rozumie jakie wymogi powinien spełniać tekst sceniczny, jaką konstrukcję powinien mieć tekst scenariusza, dokonuje samodzielnej oceny i analizy tekstu w procesie budowy dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (P7S_UW Sz) SATL_U02 potrafi świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w realizacji prac artystycznych (P7S_UW Sz) SATL_U03 w wyniku ćwiczeń posiadł warsztat, który umożliwia dalszy rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę (P7S_UW P7S_UU Sz) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: SATL_K01 potrafi pracować w grupie, w sposób twórczy, kreatywny, zgodny z etyką obowiązującą w środowisku teatralnym i artystycznym (P7S_KR Sz) SATL_K02 własną pracę poddaje analizie i wyciąga wnioski w odniesieniu do zagadnień społecznych, naukowych i etycznych (P7S_KR P7S_KO Sz) |
Metody i kryteria oceniania: |
IV sem. - egzamin Sposoby weryfikacji: - kontrola kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych - możliwość zaliczania kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych poprzez formę prezentacji śródsemestralnych - prezentacja przygotowanych ćwiczeń/etiud warsztatowych w formie pokazów zaliczeniowych/egzaminacyjnych przed komisją egzaminacyjną - ocenie podlega zarówno praca indywidualna jak i zbiorowa - w wypadku nieobecności na zajęciach student jest zobowiązany do samodzielnego uzupełnienia zaległości - student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności - w przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim oraz przewidzianych regulaminem studiów dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student musi być na co najmniej 50% zajęć, |
Praktyki zawodowe: |
(tylko po angielsku) - |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
ŚR WSL-bd
CZ WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
WSL-bd
PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Artur Dwulit, Łucja Grzeszczyk-Żukowska, Agata Stasiulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Dwulit, Łucja Grzeszczyk-Żukowska, Agata Stasiulewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Dwulit, Łucja Grzeszczyk-Żukowska, Agata Stasiulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia umożliwiają teoretyczne i praktyczne rozpoznanie klasycznych form lalkowych(kukła, pacynka, jawajka). Student poznaje rys historyczny, budowę oraz predyspozycje w/w form. Zdobywa wiedzę na temat wykorzystania form klasycznych w różnych konwencjach dramaturgicznych. Przy pomocy narzędzi przynależnych technikom aktorskim w teatrze ożywionej formy oraz doświadczeń zdobytych w ramach zajęć specjalistycznych na pierwszym roku studiów, student pogłębia wiedzę na temat zasad animacji, kompozycji scenicznej, budowy dramaturgicznej etiudy aktorskiej. Zajęcia mają charakter indywidualny oraz grupowy. W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć w formie online. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń jest zdobycie przez studentów umiejętności: - rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego klasycznych form lalkowych - łączenia użycia motoryki klasycznych form lalkowych z interpretacją tekstu dramatycznego - budowania elementarnych zadań/etiud aktorskich - budowania postaci scenicznej z użyciem lalek tzw. ćwiczebnych, oraz charakterystycznych - świadomego użycia scenicznego kukły, pacynki oraz jawajki we wspólnym repertuarze |
|
Literatura: |
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”, 2. R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek” Wykaz literatury uzupełniającej: 3. t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą” 4. J. Garfein "Żyć i grać" 5. Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów” 6. U.Hagen” Szacunek dla aktorstwa” 7. R.Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji” 8. M. Czechow "O technice aktora" |
|
Uwagi: |
IV sem. - egzamin Sposoby weryfikacji: - kontrola kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych - możliwość zaliczania kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych poprzez formę prezentacji śródsemestralnych - prezentacja przygotowanych ćwiczeń/etiud warsztatowych w formie pokazów zaliczeniowych/egzaminacyjnych przed komisją egzaminacyjną - ocenie podlega zarówno praca indywidualna jak i zbiorowa - w wypadku nieobecności na zajęciach student jest zobowiązany do samodzielnego uzupełnienia zaległości - student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności - w przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim oraz przewidzianych regulaminem studiów dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student musi być na co najmniej 50% zajęć, |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.