Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klasyczne techniki lalkowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/KTL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Klasyczne techniki lalkowe
Jednostka: Kierunek ATL rok II
Grupy: Przedmioty specjalności ATL
Przedmioty WSL/ATL rok II sem 4
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia umożliwiają teoretyczne i praktyczne rozpoznanie klasycznych form lalkowych(kukła, pacynka, jawajka). Student poznaje rys historyczny, budowę oraz predyspozycje w/w form. Zdobywa wiedzę na temat wykorzystania form klasycznych w różnych konwencjach dramaturgicznych. Przy pomocy narzędzi przynależnych technikom aktorskim w teatrze ożywionej formy oraz doświadczeń zdobytych w ramach zajęć specjalistycznych na pierwszym roku studiów, student pogłębia wiedzę na temat zasad animacji, kompozycji scenicznej, budowy dramaturgicznej etiudy aktorskiej.

Zajęcia mają charakter indywidualny oraz grupowy. W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć w formie online.

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń jest zdobycie przez studentów umiejętności:

- rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego klasycznych form lalkowych

- łączenia użycia motoryki klasycznych form lalkowych z interpretacją tekstu dramatycznego

- budowania elementarnych zadań/etiud aktorskich

- budowania postaci scenicznej z użyciem lalek tzw. ćwiczebnych, oraz charakterystycznych

- świadomego użycia scenicznego kukły, pacynki oraz jawajki we wspólnym repertuarze

Literatura:

Literatura wykorzystywana na zajęciach:

1. H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”,

2. R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek”

Wykaz literatury uzupełniającej:

3. t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą”

4. J. Garfein "Żyć i grać"

5. Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów”

6. U.Hagen” Szacunek dla aktorstwa”

7. R.Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji”

8. M. Czechow "O technice aktora"

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

SATL_W01 zna historię pacynki, jawajki, kukły, ich rolę w kulturze na przestrzeni wieków, symbolikę oraz badania naukowe poświęcone technikom klasycznym (P7S_WG NS, S)

SATL_W02 zna metody i sposoby wykorzystania pacynki, jawajki i kukły w planie lalkowym, oraz w planie lalkowym połączonym z grą aktorską w żywym planie w stopniu niezbędnym do realizacji dzieła artystycznego (P7S_ WG Sz)

SATL_W05 zna technologie związane z przestrzenią teatralną lalek klasycznych. Wie jak, w zgodzie z konwencją właściwą każdej z form, przenieść działania artystyczne w przestrzeń nieteatralną, wykorzystując rozwój technologiczny w dziedzinie teatru lalek (P7S_WG Sz)

W zakresie umiejętności (U) student:

SATL_U01 rozumie jakie wymogi powinien spełniać tekst sceniczny, jaką konstrukcję powinien mieć tekst scenariusza, dokonuje samodzielnej oceny i analizy tekstu w procesie budowy dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (P7S_UW Sz)

SATL_U02 potrafi świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w realizacji prac artystycznych (P7S_UW Sz)

SATL_U03 w wyniku ćwiczeń posiadł warsztat, który umożliwia dalszy rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę (P7S_UW P7S_UU Sz)

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

SATL_K01 potrafi pracować w grupie, w sposób twórczy, kreatywny, zgodny z etyką obowiązującą w środowisku teatralnym i artystycznym (P7S_KR Sz)

SATL_K02 własną pracę poddaje analizie i wyciąga wnioski w odniesieniu do zagadnień społecznych, naukowych i etycznych (P7S_KR P7S_KO Sz)

Metody i kryteria oceniania:

IV sem. - egzamin

Sposoby weryfikacji:

- kontrola kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych

- możliwość zaliczania kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych poprzez formę prezentacji śródsemestralnych

- prezentacja przygotowanych ćwiczeń/etiud warsztatowych w formie pokazów zaliczeniowych/egzaminacyjnych przed komisją egzaminacyjną

- ocenie podlega zarówno praca indywidualna jak i zbiorowa

- w wypadku nieobecności na zajęciach student jest zobowiązany do samodzielnego uzupełnienia zaległości

- student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności

- w przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim oraz przewidzianych regulaminem studiów dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student musi być na co najmniej 50% zajęć,

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

-

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Artur Dwulit, Łucja Grzeszczyk-Żukowska, Agata Stasiulewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Dwulit, Łucja Grzeszczyk-Żukowska, Agata Stasiulewicz
Prowadzący grup: Artur Dwulit, Łucja Grzeszczyk-Żukowska, Agata Stasiulewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia umożliwiają teoretyczne i praktyczne rozpoznanie klasycznych form lalkowych(kukła, pacynka, jawajka). Student poznaje rys historyczny, budowę oraz predyspozycje w/w form. Zdobywa wiedzę na temat wykorzystania form klasycznych w różnych konwencjach dramaturgicznych. Przy pomocy narzędzi przynależnych technikom aktorskim w teatrze ożywionej formy oraz doświadczeń zdobytych w ramach zajęć specjalistycznych na pierwszym roku studiów, student pogłębia wiedzę na temat zasad animacji, kompozycji scenicznej, budowy dramaturgicznej etiudy aktorskiej.

Zajęcia mają charakter indywidualny oraz grupowy. W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć w formie online.

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń jest zdobycie przez studentów umiejętności:

- rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego klasycznych form lalkowych

- łączenia użycia motoryki klasycznych form lalkowych z interpretacją tekstu dramatycznego

- budowania elementarnych zadań/etiud aktorskich

- budowania postaci scenicznej z użyciem lalek tzw. ćwiczebnych, oraz charakterystycznych

- świadomego użycia scenicznego kukły, pacynki oraz jawajki we wspólnym repertuarze

Literatura:

Literatura wykorzystywana na zajęciach:

1. H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”,

2. R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek”

Wykaz literatury uzupełniającej:

3. t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą”

4. J. Garfein "Żyć i grać"

5. Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów”

6. U.Hagen” Szacunek dla aktorstwa”

7. R.Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji”

8. M. Czechow "O technice aktora"

Uwagi:

IV sem. - egzamin

Sposoby weryfikacji:

- kontrola kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych

- możliwość zaliczania kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych poprzez formę prezentacji śródsemestralnych

- prezentacja przygotowanych ćwiczeń/etiud warsztatowych w formie pokazów zaliczeniowych/egzaminacyjnych przed komisją egzaminacyjną

- ocenie podlega zarówno praca indywidualna jak i zbiorowa

- w wypadku nieobecności na zajęciach student jest zobowiązany do samodzielnego uzupełnienia zaległości

- student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności

- w przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim oraz przewidzianych regulaminem studiów dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student musi być na co najmniej 50% zajęć,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)