Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interpretacja prozy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/IP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interpretacja prozy
Jednostka: Kierunek ATL rok I
Grupy: Przedmioty kierunkowe ATL
Przedmioty WSL/ATL rok I sem 2
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Przedmiot „Interpretacja prozy” jest kontynuacją pracy rozpoczętej w ramach przedmiotu „Wstęp do interpretacji prozy”.

Kurs obejmuje przygotowanie studentek i studentów aktorstwa do pracy nad tekstem pisanym prozą. Głównym celem zajęć jest uzyskanie

podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy i aktorskiej interpretacji utworu.

Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym lub on-line.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu „Interpretacja prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy klasycznej.

Proza klasyczna może być dla studentów i studentek pierwszego roku kierunku aktorskiego większym wyzwaniem od prozy współczesnej. Starsze utwory charakteryzują się językiem dalekim od tego, którym posługujemy się na co dzień. O ile w czytaniu klasycznej literatury liczne archaizmy czy długa fraza nie powinny sprawiać kłopotu, o tyle w mowie, może być to problematyczne. Zadaniem studentki/studenta jest opanować styl i język na tyle by „nie przeszkadzał” prawdzie scenicznej i realizowaniu zadania aktorskiego.

Zajęcia z przedmiotu „Interpretacja prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską.

Podczas zajęć z przedmiotu „Interpretacja prozy” oczekiwana jest duża samodzielność studentów w pracy nad tekstem.

Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak:

1. Wykłady i ćwiczenia z zakresu poetyki

2. Wybór tekstów z pośród polskiej i światowej prozy klasycznej oraz analiza wybranych utworów. Samodzielne dokonywanie skrótów tekstu.

3. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu - kontynuacja pracy rozpoczętej podczas zajęć „Wstęp do interpretacji prozy”.

• Posługiwanie się prawdą sceniczną

• Samodzielne znajdowanie i nazywanie okoliczności założonych

• Skupienie na celu aktorskim. Świadomość, że emocje są wypadkową dążenia do osiągnięcia aktorskiego celu, a nie są celem same w sobie.

• Dalsza praca nad ewentualnymi złymi nawykami w mowie czy ruchu.

• Rodzaje narracji – wykład i ćwiczenia

• Opowiadanie historii – dramaturgia, budowanie napięcia, znaczenie pauzy i rytmu.

• Mówienie tekstu z różnych perspektyw – ćwiczenia

• Fraza w tekstach klasycznych.

• Kontynuacja pracy nad poprawną intonacją, akcentowaniem, impostacją i artykulacją.

4. Improwizacje aktorskie

• Dalsze ćwiczenia z zakresu uważności.

• Zmiany założeń interpretacyjnych.

• Improwizacje w grupie – budowanie wspólnej sytuacji i małych zdarzeń scenicznych.

5. Ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem

• Kontynuacja ćwiczeń relaksacyjnych mających na celu zredukowanie napięć w ciele.

• Ćwiczenia polegające na łączeniu ruchu z mową. Świadome używanie gestu.

• Kostium – jak wpływa na mówienie tekstu? - ćwiczenia.

Literatura:

1.K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą" wyd. PWST 2010 - wybrane fragmenty

2.K. Stanisławski "Praca aktora nad rolą" wyd. PWST 2011 - wybrane fragmenty

3. S. Book, "Podręcznik dla aktorów", wyd. Wojciech Marzec 2007 - wybrane fragmenty

4.B. Chrząstowska, „Poetyka stosowana”, wyd. WSIP, 2000 - wybrane fragmenty

5. A. Kulawik, Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej, Kraków 2005 - wybrane fragmenty

Efekty uczenia się:

Z zakresu wiedzy Student/ka:

- posiada gruntowną znajomość omawianej na zajęciach literatury, pogłębia tę wiedzę dzięki indywidualnej pracy (K_W01, K_W03)

- rozróżnia rodzaje i gatunki literackie oraz zna ich charakterystykę (K_W01)

- zna kontekst historyczny i kulturowy omawianych na zajęciach utworów. (K_W01, K_W04)

- zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii dzieła literackiego (K_W01, K_W05)

- rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w pracy aktorskiej (K_W11)

Z zakresu umiejętności Student/ka:

- dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (K_U02)

- świadomie posługuje się narzędziami interpretacyjnymi, takimi jak intonacja, akcent, fraza, etc. (K_U06, K_U07)

- umie stworzyć aktorską autorską interpretację utworu, posługując się prawdą sceniczną (K_06)

- umie odejść od zapisanego tekstu, improwizujae z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcją artystyczną (K_U04)

- umie nawiązać kontakt z partnerem/partnerką i z widzem (K_U11)

Z zakresu kompetencji Student/ka:

- wykazuje kreatywność w pracy (K_K04)

- jest otwarty/a na poglądy innych (K_K01, K_K06)

- otwarcie wyraża własne zdanie z poszanowaniem godności innych studentów (K_K02, K_K03)

- dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K06)

- wykazuje się dyscypliną pracy w grupie (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie publicznego pokazu podczas którego student przedstawia aktorską interpretację wybranego utworu.

Na ocenę końcową wpływa także cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności student może nie otrzymać zaliczenia.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Siergiej, Anna Stela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Siergiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Chrzanowska, Katarzyna Siergiej
Prowadzący grup: Urszula Chrzanowska, Katarzyna Siergiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)