Historia teatru lalek
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/ATL/HTL-Z |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Historia teatru lalek |
| Jednostka: | Kierunek ATL rok II |
| Grupy: |
Przedmioty ogólnoakademickie ATL Przedmioty WSL/ATL rok II sem 3 |
| Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Zapoznanie się z historią światowego lalkarstwa od czasów antycznych do dnia dzisiejszego. Część zajęć może się odbywać online lub zdalnie. Przedmiot obejmuje 3 semestry: 1 - Teatr lalek w Polsce i na świecie w ostatnich dekadach, 2 - Historia teatru lalek od antyku do końca XX wieku, 3 - Historia teatru lalek w Polsce do końca XX wieku. |
| Pełny opis: |
I. Współczesny teatr lalek w Polsce i na świecie: - wprowadzenie - współczesne życie teatralne (teatry, festiwale, centra, domy produkcyjne, czasopisma, szkoły) - terminologia wczoraj (techniki tradycyjne) i dziś (lalka nova, animant, digittry) - modele teatru lalek (instytucje, grupy, teatry niezależne, soliści) - artyści lalkarze, reżyserzy, aktorzy, scenografowie - twórcy polscy ostatnich dekad (Tomaszuk, Rau, Wierzbicki, Walny, Bartnikowski/Bikowski, Chomczyk/Sowa, Sakowicz) - mistrzowie lalkarstwa (Tranter, Okamoto, Soehnle, Schoenbein, Paiva, Aspeli, Montecchi) - najmłodsze pokolenie II. Historia europejskiego lalkarstwa: 1. Źródła i pochodzenie teatru lalek 2. Lalkowy teatr antyczny 3. Teatr mechaniczny automaty – animatroniksy (od Herona, Jacquet-Drozów, teatrum mundi do animatroniksów i lalkarstwa cyfrowego) 4. Maska - mim – misterium 5. Komedia dell’arte 6. Angielscy komedianci 7. Opera marionetkowa 8. Komedia uliczna 9. Lalkarstwo wędrowne 10. Schyłek tradycyjnego lalkarstwa 11. Nowe trendy i Wielka Reforma 12. Rewia lalkowa XIX/XX 13. Papa Schmid i w stronę dzieci 14. Modernizm i lalki 15. Teatr artystyczny I poł. XX wieku (Brann, Teschner, Skupa, Puhonny… ) III. Historia teatru lalek w Polsce (XV-XXI) 1. Wprowadzenie do dziejów polskiego teatru lalek (okresy, przełomy, epoki, formy teatru) 2. Łątka w rękach komediantów 3. Polacy w Europie, Norblin i awans lalkarstwa 4. Teatr mechaniczny 5-6. Szopka 7. Szopka satyryczna 8. Lalki w Polsce w I połowie XX wieku 9. Wojna i lalki 10. Jarema, Ryl, Kilian-Stanisławska i Obrazcow 11. Wilkowski – Kilian 12. Dorman – Serafinowicz – Dziedziul: nowy teatr dla dzieci/dorosłych 13. Wrocław – Białystok 14-15. Lalkarze II połowy XX wieku |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jurkowski H., Dzieje teatru lalek. T. 1 – Od antyku do „belle epoque”, T. 2 – Od modernizmu do współczesności, Teatr im. Andersena, Lublin 2014; 2. Jurkowski H., Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Errata, Warszawa 2002; 3. Jurkowski H., Moje pokolenie. Twórcy polskiego teatru lalek II połowy XX wieku, POLUNIMA, Łódź 2006; 4. Waszkiel M., Dzieje teatru lalek w Polsce, 1944-2000, AT, Warszawa 2012; 5. Waszkiel M., Teatr lalek w dawnej Polsce, AT, Warszawa 2018; 6. Wiśniewska M., Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2022. Literatura uzupełninająca: 7. IMPULSY. MAPOWANIE NOWEGO TEATRU LALEK / IMPULSES. MAPPING THE NEW PUPPET THEATRE, pod red. /edited by M.Kocur, Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, Wrocław 2022; - Encyclopedie mondiale des Arts de la Marionnette, UNIMA, L’Entretemps, Montpelier 2009 (wersja internetowa angielska, francuska, hiszpańska: https://wepa.unima.org) - czasopismo „Teatr Lalek” - Internet, wortale teatralne - liczne wydawnictwa poszczególnych teatrów lalek |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: SATL_W01, 02, 04, 05, SATL_K_W01, 02, 06, 07, T_W01, 03, 05, 12, R_W01, 03, 04, 05, 07 W zakresie umiejętności: K_U01, 09, 12, K_U02, 08, 09, R_U01, 09, 12 W zakresie kompetencji społecznych: K_K02, R_K01, 03, T_K01, 03, 05 |
| Metody i kryteria oceniania: |
Sem 1 - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności; Sem. 2 - zaliczenie na ocenę- na podstawie obecności i aktywności oraz rozmowy indywidualnej lub pracy pisemnej na zadany temat; Sem. 3 - egzamin na podstawie rozmowy indywidualnej lub pracy pisemnej. Ocena egzaminacyjna jest sumą ocen po każdym semestrze. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Karolina Borzymowska, Marek Waszkiel | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
| Pełny opis: |
I. Współczesny teatr lalek w Polsce i na świecie: 1. Wprowadzenie – plan pracy, wymagania, omówienie zaliczeń; refleksja nt. nazewnictwa i wydarzeń lalkarskich w ostatnich miesiącach 2. Lalka nova – nowe spojrzenie na dzieje lalkarstwa z perspektywy ostatnich dekad 3. Teatr instytucjonalny (na przykładzie Polski) – nowa kategoria organizacji teatru w II połowie XX wieku 4. Wilkowski, Dorman, Serafinowicz, Dziedziul, Tomaszuk – wybitni twórcy polskiego lalkarstwa 5. Teatry niezależne w Polsce 6. Wybitni lalkarze końca XX-początku XXI wieku: różne drogi do lalkarstwa (m.in. szkolnictwo lalkarskie) 7. Frank Soehnle (Niemcy) 8. Hoichi Okamoto (Japonia) 9. Neville Tranter (Holandia) 10. Duda Paiva (Brazylia) 11. Ilka Schönbein (Niemcy) 12. Plexus Polaire i Yngvild Aspeli (Norwegia) 13. Zero en Conducta (Hiszpania) 14. Polscy twórcy ostatnich dekad 15. Młode pokolenia lalkarzy |
|
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-bd
PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Aleksandra Błażejczyk, Marek Waszkiel | |
| Prowadzący grup: | Aleksandra Błażejczyk, Marek Waszkiel | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-bd
PT |
| Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Aleksandra Błażejczyk, Marek Waszkiel | |
| Prowadzący grup: | Aleksandra Błażejczyk, Marek Waszkiel | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Zapoznanie się z historią światowego lalkarstwa od czasów antycznych do dnia dzisiejszego. Część zajęć może się odbywać online lub zdalnie. Przedmiot obejmuje 3 semestry: 1 - Teatr lalek w Polsce i na świecie w ostatnich dekadach, |
|
| Pełny opis: |
I. Współczesny teatr lalek w Polsce i na świecie: - wprowadzenie - współczesne życie teatralne (teatry, festiwale, centra, domy produkcyjne, czasopisma, szkoły) - terminologia wczoraj (techniki tradycyjne) i dziś (lalka nova, animant, digittry) - modele teatru lalek (instytucje, grupy, teatry niezależne, soliści) - artyści lalkarze, reżyserzy, aktorzy, scenografowie - twórcy polscy ostatnich dekad (Tomaszuk, Rau, Wierzbicki, Walny, Bartnikowski/Bikowski, Chomczyk/Sowa, Sakowicz) - mistrzowie lalkarstwa (Tranter, Okamoto, Soehnle, Schoenbein, Paiva, Aspeli, Montecchi) - najmłodsze pokolenie |
|
| Literatura: |
1. Waszkiel H, Co to jest ani mant, https://halinawaszkiel.pl/2024/09/08/co-to-jest-animant/ 2. Waszkiel M., cykl artykułów w lalkarskich mistrzach "Lalkarze świata": Frank Soehnle, Hoichi Okamoto, Inka Schónbein, Duda Paiva, Neville Tranter, Yngvild Aspeli - zob. www.marekwaszkiel.pl 3. Waszkiel M., Lalka stara - lalka nova, https://www.marekwaszkiel.pl/2023/03/22/lalka-stara-lalka-nova/ 4.Wiśniewska M., Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2022. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
