Analiza dzieła teatralnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/R/ADT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła teatralnego |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia dla studentów sztuki reżyserii. Ekranowe analizy nagrań wybranych wybitnych spektakli, uwzględniające podstawowe parametry dzieła teatralnego: sposoby formułowania przesłania, praca nad formą, kontekst historyczny czasu dzieła. Po drugie żywy odbiór - spojrzenie współczesnego widza. ćwiczenia |
Pełny opis: |
Analiza rejestracji spektakli, pozwalająca na obserwację (repetycje, stop-klatki, ścieżka dźwiękowa) wątków uważanych za kluczowe dla biografii artystycznej inscenizatora oraz innych, nie konieczne dostrzeżonych w odbiorze. Jak reżyser gospodaruje czasem? Jak posługuje się formą, by uzyskać moc oddziaływania : decyzje o przestrzeni, bryłach scenografii, operowanie światłem, kolorem, sposoby posługiwanie się aktorem, zamówienie muzyczne dla kompozytora. Jakie sceny do dziś robią wrażenie na widzu i dlaczego? Analiza rozpoczyna się według wyboru wykładowcy, z czasem ważne są sugestie i pytania studentów (co ich interesuje? co uderza? jak widzą własny odbiór wobec zastanych opinii, interpretacji? Co dzieło porusza w nich, a co mogło poruszać w widzu sprzed 40-tu lub 25-ciu lat? Jak możemy rekonstruować konteksty historyczne dzieła, czyli fakty i lęki czasu powstania spektaklu? Analiza powinna stawać się w rezultacie fachową dyskusją o narzędziach reżysera w jego relacji z widzem własnych czasów oraz widzem dzisiejszym. |
Literatura: |
Wybór najwybitniejszych spektakli w historii teatru europejskiego- wspólne oglądanie i analiza teatralnego |
Efekty uczenia się: |
K_W01 orientuje się w głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach teatru oraz publikacjach na ten temat K_W03 rozpoznaje elementy dzieła teatralnego i jego strukturę K_W08 orientuje się w głównych nurtach, tendencjach, stylach i teoriach poszczególnych dyscyplin sztuki w ich historycznym porządku i dostrzega ich ścisłe powiązanie z teatrem K_W09 wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii i teorii literatury, historii teatru, historii powszechnej, antropologii kultury, historii obyczaju, psychologii – co pozwala rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury symbolicznej, artystycznej, literackiej oraz posługiwać się podstawowymi kategoriami i metodami w analizie zjawisk teatralnych K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje oraz wiedzę pochodzące z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej K_K06 uczestniczenia w życiu teatralnym, w aktualnych wydarzeniach artystycznych, zainteresowania nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce i wartościowania ich |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot na zaliczenie na podstawie czynnego udziału w procedurach analizy. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT WR-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dziewulska, Maja Kleczewska-Kondrat | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dziewulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WR - dydaktyka - zaliczenie |
|
Pełny opis: |
Skierowanie uwagi studentów na racje wyboru formy przez reżysera - jakie treści wybrał w dziele autorskim i jak je przetworzył? Na potrzebę skupienia na materialnych faktach scenicznych, potem na dziele jako odpowiedzi na rzeczywistość. Na historyczny kontekst spektaklu teatralnego (wyzwania życia zbiorowego oraz wyzwania stylistyczne, jakie niósł czas powstania spektaklu). Dodatkowo: rozpoznawanie pęknięć między obiegowymi dyskursami o teatrze, a tym, co reżyser faktycznie zrobił na scenie; związek narzędzi reżyserskich z dominującymi estetykami; indywidualny świat inscenizatora: jakie wyzwanie rzucał swoim czasom? jak walczył z rutyną pracy teatralnej? |
|
Literatura: |
Eimuntas Nekrošius - Hamlet. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WR-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dziewulska, Maja Kleczewska-Kondrat | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dziewulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WR ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WR-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dziewulska, Marta Miłoszewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dziewulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WR ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.