Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dzieła teatralnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WR/R/ADT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dzieła teatralnego
Jednostka: Kierunek Reżyserii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia dla studentów sztuki reżyserii. Ekranowe analizy nagrań wybranych wybitnych spektakli, uwzględniające podstawowe parametry dzieła teatralnego: sposoby formułowania przesłania, praca nad formą, kontekst historyczny czasu dzieła. Po drugie żywy odbiór - spojrzenie współczesnego widza.

ćwiczenia

Pełny opis:

Analiza rejestracji spektakli, pozwalająca na obserwację (repetycje, stop-klatki, ścieżka dźwiękowa) wątków uważanych za kluczowe dla biografii artystycznej inscenizatora oraz innych, nie konieczne dostrzeżonych w odbiorze.

Jak reżyser gospodaruje czasem? Jak posługuje się formą, by uzyskać moc oddziaływania : decyzje o przestrzeni, bryłach scenografii, operowanie światłem, kolorem, sposoby posługiwanie się aktorem, zamówienie muzyczne dla kompozytora.

Jakie sceny do dziś robią wrażenie na widzu i dlaczego?

Analiza rozpoczyna się według wyboru wykładowcy, z czasem ważne są sugestie i pytania studentów (co ich interesuje? co uderza? jak widzą własny odbiór wobec zastanych opinii, interpretacji? Co dzieło porusza w nich, a co mogło poruszać w widzu sprzed 40-tu lub 25-ciu lat? Jak możemy rekonstruować konteksty historyczne dzieła, czyli fakty i lęki czasu powstania spektaklu? Analiza powinna stawać się w rezultacie fachową dyskusją o narzędziach reżysera w jego relacji z widzem własnych czasów oraz widzem dzisiejszym.

Literatura:

Wybór najwybitniejszych spektakli w historii teatru europejskiego- wspólne oglądanie i analiza teatralnego

Efekty uczenia się:

K_W01 orientuje się w głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach teatru oraz publikacjach na ten temat

K_W03 rozpoznaje elementy dzieła teatralnego i jego strukturę

K_W08 orientuje się w głównych nurtach, tendencjach, stylach i teoriach poszczególnych dyscyplin sztuki w ich historycznym porządku i dostrzega ich ścisłe powiązanie z teatrem

K_W09 wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii i teorii literatury, historii teatru, historii powszechnej, antropologii kultury, historii obyczaju, psychologii – co pozwala rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury symbolicznej, artystycznej, literackiej oraz posługiwać się podstawowymi kategoriami i metodami w analizie zjawisk teatralnych

K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy

K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu

K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje oraz wiedzę pochodzące z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych

K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej

K_K06 uczestniczenia w życiu teatralnym, w aktualnych wydarzeniach artystycznych, zainteresowania nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce i wartościowania ich

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot na zaliczenie na podstawie czynnego udziału w procedurach analizy.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dziewulska, Maja Kleczewska-Kondrat
Prowadzący grup: Małgorzata Dziewulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WR - dydaktyka - zaliczenie
Pełny opis:

Skierowanie uwagi studentów na racje wyboru formy przez reżysera - jakie treści wybrał w dziele autorskim i jak je przetworzył? Na potrzebę skupienia na materialnych faktach scenicznych, potem na dziele jako odpowiedzi na rzeczywistość. Na historyczny kontekst spektaklu teatralnego (wyzwania życia zbiorowego oraz wyzwania stylistyczne, jakie niósł czas powstania spektaklu).

Dodatkowo: rozpoznawanie pęknięć między obiegowymi dyskursami o teatrze, a tym, co reżyser faktycznie zrobił na scenie; związek narzędzi reżyserskich z dominującymi estetykami; indywidualny świat inscenizatora: jakie wyzwanie rzucał swoim czasom? jak walczył z rutyną pracy teatralnej?

Literatura:

Eimuntas Nekrošius - Hamlet.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dziewulska, Maja Kleczewska-Kondrat
Prowadzący grup: Małgorzata Dziewulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WR ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dziewulska, Marta Miłoszewska
Prowadzący grup: Małgorzata Dziewulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WR ćwiczenia - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)