Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postkolonializm w sztukach performatywnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/PostKol
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Postkolonializm w sztukach performatywnych
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Fakultety WOT/M
Przedmioty WOT/M rok II sem. 3
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Walka o odzwierciedlenie różnorodności etniczno-kulturowej społeczeństw zachodnich określa od wielu lat działania poszczególnych twórców i twórczyń, licznych stowarzyszeń, organizacji i samych instytucji kultury takich krajów jak Francja czy Wielka Brytania. Walka ta odbywa się w polach polityki repertuarowej (wprowadzanych autorów/ek, treści dzieł) i obsadowej, zatrudnienia pracowników administracji, dostępności artystycznych szkół wyższych. Na zajęciach omówimy dzieła klasyków teorii postkolonialnej oraz twórczość wybranych autorów/ek, reżyserów/ek, choreografów/ek podejmujących temat kolonializmu, rasy i afropejskiej tożsamości. Oprócz spektakli teatralnych i tanecznych oraz dramatów przyjrzymy się powieściom, m.in. Alaina Mabanckou, Raharimanany i Mohameda Sarra.

Pełny opis:

Walka o odzwierciedlenie różnorodności etniczno-kulturowej społeczeństw zachodnich określa od wielu lat działania poszczególnych twórców i twórczyń, licznych stowarzyszeń, organizacji i samych instytucji kultury takich krajów jak Francja czy Wielka Brytania. Odbywa się w polach polityki repertuarowej (wprowadzanych autorów/ek, treści dzieł) i obsadowej, zatrudnienia pracowników administracji, dostępności artystycznych szkół wyższych. Na zajęciach omówimy dzieła klasyków teorii postkolonialnej oraz twórczość autorów/ek, reżyserów/ek, choreografów/ek podejmujących temat kolonializmu, w tym prace artystów/ek afropejskich, takich jak Nadia Beugre, Ana Pi, Dieudonne Niangouna. Oprócz spektakli teatralnych i tanecznych, dramatów przyjrzymy się powieściom, m.in. Alaina Mabanckou.

Główne tematy:

1 Wprowadzenie do postkolonializmu: kolonialny podział świata; żródła ideologiczne kolonializmu; dekolonizacja i pojęcie postkolonializmu.

2 Negritude: Aime Cesaire i Leopolod Senghor

3 Frantz Fanon i lata 60. XX wieku

4 Spektakle: Luk Perceval, Black; Brett Bailey Exhibit B; Ana Pi, The Divine Cypher; Nadia Beugre Legacy

5 Dramaty: Aime Cesaire / Wajdi Mouawad / Yacine Kateb / Dieudonne Niangouna

6 Powieści: Alain Mabanckou, Kielonek; Raharimanana, Za; Mohamed Sarr, Najskrytsza pamięć ludzi

7 Afrofuturyzm

8 Hybrydowość, diasporyczność, tożsamość graniczna

9 Kontekst polski

Literatura:

Artykuły i rozdziały książek:

Balibar Etienne, Uprisings in the Banlieues, “Constellations” 2007 nr 1, s. 47-71.

Bhabha Homi K., Miejsca kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

Cesaire Aime, Poezje, PIW, Warszawa 1978.

Domańska Ewa, Badania postkolonialne, w: Leela Gandhi, Teoria postkolonialna, tłum. Jacek Serwański, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008, s.157-166

Fanon Frantz, Wyklęty lud ziemi, PIW, Warszawa 1985.

Fanon Frantz, Czarna skóra, białe maski, Karakter, Kraków 2020.

Maria Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006, rozdz. Ruskie i polskie, s. 213-256.

Kola Adam., Socjalistyczny postkolonializm. Rekonsolidacja pamięci, Toruń 2018.

Mabanckou Alain, Kielonek, tłum. J. Giszczak, Kraków 2008.

Mbembe Achile, Polityka wrogości. Nekropolityka, Karakter, Kraków 2018.

Mbembe Achile, The Republic and Its Beast: On the Riots in the French Banlieues

Mazurczak Witold, Kolonializm. Dekolonizacja. Postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji, „Przegląd politologiczny” 2016 nr 3, s. 131–144.

Mrowińska Agata, „Oddać Césaire’owi, co cesarskie”. O pomijanych interpretacjach głosów postkolonialnych, „Konteksty kultury” 2019 nr 16, 376–388.

Mrowińska Agnieszka, Jaka twarz z tego rozbicia? O tożsamości wypracowywanej na nowo przez pokolenie afrooptymistów [w:] K. Bolęba-Bocheńska, M. Błaszkowska (red.), Twarz – maska – wizerunek, Wiele Kropek, Kraków 2018.

Raharimanana, Za (fragmenty), "Literatura na świecie" 2013 nr 8.

Said Edward W., Orientalizm, Zysk, Poznań 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Znać podstawy teorii postkolonialnej i nazwiska jej najważniejszych twórców/czyń.

EM 2 Mieć wiedzę na temat historii kolonialnej i historycznych procesów dekolonizacyjnych

EM 3 Mieć wiedzę na temat wybranych artystów/ek sztuk performatywnych i pisarzy/ek podejmujących tematy postkolonialne, .

Umiejętności

Student/ka po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Określić znaczenie i miejsce postkolonializmu w procesie historycznym i w przemianach kultury.

EM 5 Umieć opisać zjawisko postkolonializmu w najnowszych sztukach performatywnych.

EM 6 Wymienić i scharakteryzować twórczość wybranych afropejskich artystów sztuk performatywnych i powieściopisarzy

Kompetencje personalne i społeczne

Student/ka po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Posiadać umiejętność syntetycznego ujęcia zagadnień dotyczących współczesnej kultury.

EM 8 Być otwarty/ą na poszerzanie zakresu swojej wiedzy językowo-kulturowej.

EM 9 Posiadać umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem efektów badań innych osób

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach 40%

Praca zaliczeniowa 60%

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Semenowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Semenowicz
Prowadzący grup: Dorota Semenowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)