Warsztat praktyczny 4
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/PT/WarPr4-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat praktyczny 4 |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Praktyka teatralna (warsztaty praktyczne) WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Warsztat poświęcony jest praktycznym metodom, dzięki którym teatr/sztuki performatywne mogą podejmować istotny społecznie temat reprezentacji wielokulturowości. |
Pełny opis: |
Warsztat poświęcony jest praktycznym metodom, dzięki którym teatr/sztuki performatywne mogą podejmować istotny społecznie teatr reprezentacji wielokulturowości. Za koncepcją zajęć stoi rozpoznanie, że chociaż teatr jest potężnym narzędziem badającym wspólnotowe poruszenia, na gruncie rodzimej praktyki scenicznej wciąż niedostatecznie rozwinięta jest refleksja związana z przemianami dotyczącymi kwestii wielokulturowego społeczeństwa, problematyki "etniczności" czy "pochodzenia". Podejmiemy wyzwanie wypracowania własnych strategii reprezentacji i doświadczenia, które pozwolą dotknąć skomplikowanego splotu tematycznego wyznaczanego przez pojęcia "swojskości i obcości", "rasy", wrażliwości międzykulturowej i kulturowej apropriacji. Będziemy poruszać się pomiędzy dwoma głównymi kontekstami: kultury polskiej i związanej z nią praktyki teatralnej oraz kultury Stanów Zjednoczonych i jej współczesnych przemian; pojawią się także odniesienia do sytuacji związanej z kolonialną historią Europy Zachodniej. Punktem wyjścia do działań praktycznych stanie się klasyczny esej Jamesa Baldwina z tomu "The Fire Next Time". Działaniom praktycznym towarzyszyć będzie zbudowanie szerokiej bazy teoretycznej związanej z klasyczną i współczesną myślą postkolonialną. Zbadamy, w jaki sposób teoria wpływa na praktykę - i odwrotnie. Podczas warsztatu praktycznego będziemy pracować w oparciu o metody kreacji autorskiego spektaklu, nie opartego na tekście dramatycznym. Ważną rolę w pracy odegra wypracowywana na bieżąco metoda feedbacku - twórczych, konstruktywnych omówień prowadzonych przez wszystkie uczestniczki i uczestników zajęć. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. James Baldwin, "My Dungeon Shook. Letter to My Nephew on the One Hundredth Anniversary of the Emancipation", w: James Baldwin, "The Fire Next Time" i/lub polski przekład tekstu: James Baldwin, "Zadrżał mój loch: List do mojego bratanka w setną rocznicę emancypacji", w: James Baldwin, "Następnym razem pożar", przeł. Daniel Passent, Książka i Wiedza, Warszawa 1965. 2. Jean Genet, "Murzyni", przeł. Maria Skibniewska, Jerzy Lisowski, w: Jean Genet, "Teatr", PIW, Warszawa 1970. 3. Rejestracja spektaklu "Murzyni" w reżyserii Igi Gańczarczyk (Teatr Polski w Bydgoszczy 2015). 4. Reni Eddo-Lodge, "Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry", przeł. Anna Sak, Karakter, Kraków 2018. Filmografia: 1. Film dokumentalny "Les maîtres fous" reż. Jean Rouch (1955). 2. Film dokumentalny "Nie jestem twoim murzynem" reż. Raoul Peck (2016). 3. Film fabularny "Get Out", reż. Jordan Peele (2017). Uzupełniająca: 1. Susan Buck-Morss, "Hegel, Haiti i historia uniwersalna", przeł. Katarzyna Bojarska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014. 2. Achille Mbembe, "Polityka wrogości", przeł. Urszula Kropiwiec, Katarzyna Bojarska, Karakter, Kraków 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu studentka powinna: K_W03 Znać i rozumieć podstawowe problemy związane z wielokulturowym kształtem nowoczesnych społeczeństw. K_W17 Znać i rozumieć problemy związane z teatralną reprezentacją dotyczącą wielokulturowego kształtu nowoczesnych społeczeństw. K_W06 Znać podstawowe metody kreacji autorskiego spektaklu. Umiejętności Po zakończeniu kursu studentka powinna: K_U04 Omówić podstawowe problemy związane z wielokulturowym kształtem nowoczesnych społeczeństw. KU_13 Stworzyć autorską wypowiedź performatywną na temat związany z wielokulturowym kształtem nowoczesnych społeczeństw. Kompetencje społeczne Po zakończeniu kursu studentka powinna: K_K04 Wziąć udział w twórczej dyskusji dotyczącej związków wielokulturowości i teatru. K_K01 Konstruować i przyjmować pozytywną informację zwrotną dotyczącą pracy twórczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze. Zaliczenie I semestru na podstawie obecności i aktywności. Zaliczenie roku na ocenę, na podstawie obecności, aktywności oraz pracy końcowej. Pracą końcową będzie performatywna prezentacja koncepcji zdarzenia artystycznego - wypracowywana przez cały rok zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Weronika Szczawińska | |
Prowadzący grup: | Weronika Szczawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WOT-wkc2
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład/konwersatorium/ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Weronika Szczawińska | |
Prowadzący grup: | Weronika Szczawińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład/konwersatorium/ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.