Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat praktyczny 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/PT/WarPr2-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat praktyczny 2
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Praktyka teatralna (warsztaty praktyczne) WOT/M
Przedmioty WOT/M rok II sem. 3
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poznanie nowych form teatru dokumentalnego. Studenci opanują podstawowe umiejętności związane z tworzeniem spektakli w technice „devising”. Poznają też inne strategie i metody wykorzystywane podczas tworzenia prac performatywnych. Wezmą udział w procesie grupowego tworzenia spektaklu.

Ćwiczenia warsztatowe – zajęcia grupowe oparte na ćwiczeniu umiejętności świadomego posługiwania się technikami devising i Real-Time Composition w obszarze teatru dokumentalnego oraz właściwą techniką i technologią w trakcie ich realizacji.

Pełny opis:

Zajęcia będą obejmować ćwiczenia warsztatowe w obszarze teatru dokumentalnego. Stanowić będą wprowadzenie do tworzenia spektakli autorskich przy wykorzystaniu techniki devising oraz Real-Time Composition.

Jak wygląda powrót na scenę ze świata widowisk? Kiedy już stwierdzimy teatralność wszystkiego, pojawia się pytanie: co zostaje dla teatru? Jak wykorzystać szczególne teatralne narzędzia, konwencje, protokoły? Jakiego rodzaju siłę może dać scena, sceniczność, dramaturgia? Czy polityczność teatru oznacza jego uczestniczenie w sferze publicznej? Czy raczej jego wycofanie do przestrzeni "a-formansu", nie-urzeczywistnienia, fikcji? Poszukamy napięć między łatwością tworzenia teatralnej fikcji, a wpisywaniem się w to, co "nie-sceniczne", czy "autentyczne". Skorzystamy z tego, że to dychotomia fałszywa, ale pożyteczna.

Zajęcia oparte będą na metodologii wywodzącej się z tzw. devised theatre, a więc teatru tworzonego wspólnie, grupowo, z dowolnego punktu wyjścia: tekstu, pomysłu, braku pomysłu... Uzupełnieniem będzie krótki wstęp do metody Real-Time Composition, stworzonej przez portugalskiego choreografa João Fiadeiro, która poważnie podchodzi do performatywnego potencjału każdego fragmentu rzeczywistości.

Będziemy dyskutować, sprawdzać, grzebać, mylić się - próbować. Przypominać sobie, co może oznaczać słowo próba.

Zdecydujemy też, co może znaczyć określenie "pokaz końcowy".

Zakres poszczególnych tematów:

1. Podstawy techniki devising

2. Ćwiczenia w devising – listy, sekwencje, opisy

3. Obserwacja, interwencja, formalizacja – strategie przekładania rzeczywistości pozascenicznej na scenę

4. Devising a działania ruchowe

5. Kolektywne formy dokumentalne

6. Zadania autobiograficzne i ich wykorzystanie w procesie twórczym

7. Zadania tematyczne. Formalizacja materialu dokumentalnego

8. Najpierw „jak”, potem „co”. Rozwijanie form dramaturgicznych, zadań i ćwiczeń formalnych.

9. Wprowadzenie do Real-Time Composition – część 1.

10. Wprowadzenie do Real-Time Composition – część 2.

11. Przetwarzanie cudzego materiału – wykorzystanie Real-Time Composition w praktyce scenicznej.

12. Jak stworzyć ćwiczenie devising?

13. Projekty autorskie – przygotowanie projektów.

14. Projekty autorskie – prezentacja szkiców scenicznych – część 1.

15. Projekty autorskie – prezentacja szkiców scenicznych – część 2.

Literatura:

1. Podstawowa:

Deirdre Heddon i Jane Milling, Devising Performance, Palgrave Macmillan, 2006

Hans-Thies Lehmann, Teatr postdramatyczny, tł. Dorota Sajewska i Małgorzata Sugiera, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2004

Andre Lepecki, Exhausting dance. Performance and the politics of movement. Routledge, 2005

2. Uzupełniająca:

Michel Foucault, Of Other Spaces, Heterotopias, http://foucault.info/documents/heteroTopia/foucault.heteroTopia.en.html, 1967/1984

Erving Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Aletheia, 2011

Jerzy Limon, Agnieszka Żukowska (red.), Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru, wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2011

Philip Auslander, Liveness. Performance in a mediatized culture, Routledge, 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza –

student po zakończeniu kursu powinien:

Zapamiętać podstawowe techniki wytwarzania materiału scenicznego z dokumentalnych źródeł. K_W06,

Rozpoznawać strategie podejścia do wyzwań artystycznych we współczesnych sztukach performatywnych. K_W8

Wskazać najważniejszych artystów i grupy teatralne wykorzystujące materiał dokumentalny. K_W13, K_W14

Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien:

Konstruować proste sytuacje sceniczne nieoparte na scenariuszu. K_U02

Wykorzystywać poznane procesy twórcze do własnych poszukiwań. K_U03

Integrować osiągnięcia innych dziedzin sztuki i wiedzy do swojej pracy artystycznej. K_U04

Używać techniki real-time composition w procesie twórczym. K_U07, K_U13

Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien:

Działać wspólnie – grupowo - przy tworzeniu spektakli.K_K03

Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji twórczych. K_K04

Konstruować ćwiczenia i zadania aktorskie służące do stworzenia materiału dramaturgicznego w procesie divising. K_K05

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Zapamiętać podstawowe techniki wytwarzania materiału scenicznego z dokumentalnych źródeł. K_W08++

EM 2 Rozpoznawać strategie podejścia do wyzwań artystycznych we współczesnych sztukach performatywnych. K_W05+

EM 3 Wskazać najważniejszych artystów i grupy teatralne wykorzystujące materiał dokumentalny. K_W10+

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Konstruować proste sytuacje sceniczne nieoparte na scenariuszu. K_U08++

EM 5 Wykorzystywać poznane procesy twórcze do własnych poszukiwań. K_U11+

EM 6 Integrować osiągnięcia innych dziedzin sztuki i wiedzy do swojej pracy artystycznej. K_U06++

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Działać wspólnie – grupowo – przy tworzeniu spektakli. K_K03+

EM 8 Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji twórczych. K_K06+

EM 9 Konstruować ćwiczenia i zadania aktorskie służące do stworzenia materiału dramaturgicznego w procesie divising. K_K02++

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-01-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski
Prowadzący grup: Wojciech Ziemilski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-13 - 2017-05-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski
Prowadzący grup: Wojciech Ziemilski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Wojciech Ziemilski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski
Prowadzący grup: Wojciech Ziemilski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski
Prowadzący grup: Wojciech Ziemilski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski
Prowadzący grup: Wojciech Ziemilski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski
Prowadzący grup: Wojciech Ziemilski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład/konwersatorium/ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski
Prowadzący grup: Wojciech Ziemilski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład/konwersatorium/ćwiczenia - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)