Warsztat praktyczny 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/PT/WarPr2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat praktyczny 2 |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Praktyka teatralna (warsztaty praktyczne) WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie nowych form teatru dokumentalnego. Studenci opanują podstawowe umiejętności związane z tworzeniem spektakli w technice „devising”. Poznają też inne strategie i metody wykorzystywane podczas tworzenia prac performatywnych. Wezmą udział w procesie grupowego tworzenia spektaklu. Ćwiczenia warsztatowe – zajęcia grupowe oparte na ćwiczeniu umiejętności świadomego posługiwania się technikami devising i Real-Time Composition w obszarze teatru dokumentalnego oraz właściwą techniką i technologią w trakcie ich realizacji. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą obejmować ćwiczenia warsztatowe w obszarze teatru dokumentalnego. Stanowić będą wprowadzenie do tworzenia spektakli autorskich przy wykorzystaniu techniki devising oraz Real-Time Composition. Jak wygląda powrót na scenę ze świata widowisk? Kiedy już stwierdzimy teatralność wszystkiego, pojawia się pytanie: co zostaje dla teatru? Jak wykorzystać szczególne teatralne narzędzia, konwencje, protokoły? Jakiego rodzaju siłę może dać scena, sceniczność, dramaturgia? Czy polityczność teatru oznacza jego uczestniczenie w sferze publicznej? Czy raczej jego wycofanie do przestrzeni "a-formansu", nie-urzeczywistnienia, fikcji? Poszukamy napięć między łatwością tworzenia teatralnej fikcji, a wpisywaniem się w to, co "nie-sceniczne", czy "autentyczne". Skorzystamy z tego, że to dychotomia fałszywa, ale pożyteczna. Zajęcia oparte będą na metodologii wywodzącej się z tzw. devised theatre, a więc teatru tworzonego wspólnie, grupowo, z dowolnego punktu wyjścia: tekstu, pomysłu, braku pomysłu... Uzupełnieniem będzie krótki wstęp do metody Real-Time Composition, stworzonej przez portugalskiego choreografa João Fiadeiro, która poważnie podchodzi do performatywnego potencjału każdego fragmentu rzeczywistości. Będziemy dyskutować, sprawdzać, grzebać, mylić się - próbować. Przypominać sobie, co może oznaczać słowo próba. Zdecydujemy też, co może znaczyć określenie "pokaz końcowy". Zakres poszczególnych tematów: 1. Podstawy techniki devising 2. Ćwiczenia w devising – listy, sekwencje, opisy 3. Obserwacja, interwencja, formalizacja – strategie przekładania rzeczywistości pozascenicznej na scenę 4. Devising a działania ruchowe 5. Kolektywne formy dokumentalne 6. Zadania autobiograficzne i ich wykorzystanie w procesie twórczym 7. Zadania tematyczne. Formalizacja materialu dokumentalnego 8. Najpierw „jak”, potem „co”. Rozwijanie form dramaturgicznych, zadań i ćwiczeń formalnych. 9. Wprowadzenie do Real-Time Composition – część 1. 10. Wprowadzenie do Real-Time Composition – część 2. 11. Przetwarzanie cudzego materiału – wykorzystanie Real-Time Composition w praktyce scenicznej. 12. Jak stworzyć ćwiczenie devising? 13. Projekty autorskie – przygotowanie projektów. 14. Projekty autorskie – prezentacja szkiców scenicznych – część 1. 15. Projekty autorskie – prezentacja szkiców scenicznych – część 2. |
Literatura: |
1. Podstawowa: Deirdre Heddon i Jane Milling, Devising Performance, Palgrave Macmillan, 2006 Hans-Thies Lehmann, Teatr postdramatyczny, tł. Dorota Sajewska i Małgorzata Sugiera, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2004 Andre Lepecki, Exhausting dance. Performance and the politics of movement. Routledge, 2005 2. Uzupełniająca: Michel Foucault, Of Other Spaces, Heterotopias, http://foucault.info/documents/heteroTopia/foucault.heteroTopia.en.html, 1967/1984 Erving Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Aletheia, 2011 Jerzy Limon, Agnieszka Żukowska (red.), Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru, wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2011 Philip Auslander, Liveness. Performance in a mediatized culture, Routledge, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student po zakończeniu kursu powinien: Zapamiętać podstawowe techniki wytwarzania materiału scenicznego z dokumentalnych źródeł. K_W06, Rozpoznawać strategie podejścia do wyzwań artystycznych we współczesnych sztukach performatywnych. K_W8 Wskazać najważniejszych artystów i grupy teatralne wykorzystujące materiał dokumentalny. K_W13, K_W14 Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien: Konstruować proste sytuacje sceniczne nieoparte na scenariuszu. K_U02 Wykorzystywać poznane procesy twórcze do własnych poszukiwań. K_U03 Integrować osiągnięcia innych dziedzin sztuki i wiedzy do swojej pracy artystycznej. K_U04 Używać techniki real-time composition w procesie twórczym. K_U07, K_U13 Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien: Działać wspólnie – grupowo - przy tworzeniu spektakli.K_K03 Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji twórczych. K_K04 Konstruować ćwiczenia i zadania aktorskie służące do stworzenia materiału dramaturgicznego w procesie divising. K_K05 Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Zapamiętać podstawowe techniki wytwarzania materiału scenicznego z dokumentalnych źródeł. K_W08++ EM 2 Rozpoznawać strategie podejścia do wyzwań artystycznych we współczesnych sztukach performatywnych. K_W05+ EM 3 Wskazać najważniejszych artystów i grupy teatralne wykorzystujące materiał dokumentalny. K_W10+ Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Konstruować proste sytuacje sceniczne nieoparte na scenariuszu. K_U08++ EM 5 Wykorzystywać poznane procesy twórcze do własnych poszukiwań. K_U11+ EM 6 Integrować osiągnięcia innych dziedzin sztuki i wiedzy do swojej pracy artystycznej. K_U06++ Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Działać wspólnie – grupowo – przy tworzeniu spektakli. K_K03+ EM 8 Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji twórczych. K_K06+ EM 9 Konstruować ćwiczenia i zadania aktorskie służące do stworzenia materiału dramaturgicznego w procesie divising. K_K02++ |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-01-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Ziemilski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-13 - 2017-05-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Ziemilski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Ziemilski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WOT-cw
|
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Ziemilski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WOT-cw
|
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Ziemilski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WOT-cw
|
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Ziemilski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WOT-cw
|
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Ziemilski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WOT-wkc2
|
Typ zajęć: |
WOT wykład/konwersatorium/ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Ziemilski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Ziemilski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład/konwersatorium/ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.