PRL-Biografie-Instytucje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/PRL-BI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PRL-Biografie-Instytucje |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 3 |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NzIxMTc5ODgxNDU3?cjc=7ju5hb7 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują trzy równorzędne ścieżki, które wspólnie prowadzą uczestników przez proces badania historii teatru i tworzenia biografii. Pierwsza z nich, historyczna, koncentruje się na teatrze PRL-u, gdzie studenci będą analizować instytucje i środowisko teatralne tamtego czasu, a także badać społeczno-kulturowe realia i relacje między artystami oraz zasady funkcjonowania sceny teatralnej. Druga ścieżka to narzędzia biograficzne – uczestnicy zdobędą umiejętności niezbędne do pracy z materiałem biograficznym, poznając techniki badawcze, które pomogą im w tworzeniu pełnych i interesujących biografii. Trzecia ścieżka, czyli praca własna, pozwoli studentom na samodzielne badania, które będą rozwijane na bieżąco podczas konsultacji grupowych. Każdy z projektów zostanie osadzony w kontekście historycznym i kulturowym, a studenci będą analizować zarówno publiczne, jak i prywatne aspekty życia swoich postaci, odkrywając napięcia i zależności między tymi sferami. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą składały się z trzech równorzędnych ścieżek: 1. Ścieżka historyczna – Celem tej ścieżki będzie zmapowanie świata teatru w okresie PRL-u oraz stworzenie społeczno-obyczajowego tła, niezbędnego do osadzenia pracy biograficznej. Studenci/studentki będą poznawać środowisko teatralne i instytucje funkcjonujące w tamtym czasie, przyglądać się wzajemnym relacjom pomiędzy nimi oraz analizować ówczesne reguły "gry w teatr". 2. Narzędzia biograficzne – W ramach tej ścieżki studenci/ studentki zdobędą umiejętności niezbędne do samodzielnej pracy z materiałem biograficznym. Zajęcia będą koncentrować się na technikach i metodach badawczych wykorzystywanych w tworzeniu biografii. 3. Praca własna – Na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach dwóch poprzednich ścieżek, studenci/studentki będą prowadzić własne badania biograficzne. Każdy projekt będzie konsultowany na bieżąco i osadzony w kontekście pracy grupowej. Przykładowe tematy zajęć: Ścieżka historyczna: • Trudne powroty. Kultura na nowo po 1945 roku • Instytucje. Gdzie i na jakich zasadach można było pracować w PRL-u. • Możliwości i ograniczenia systemu kultury • Ścieżki kariery. Jakie znaczenie miało w PRL-u słowo „sukces” i jak można było go osiągnąć? Ścieżka biograficzna: • Ciekawość jako pierwszy krok do biografii • Co ciekawego rośnie na drzewach genealogicznych? • Czy archiwa są straszne? • Anegdota jako przedmiot badań • Czego można się dowiedzieć z wywiadów i dlaczego czasem lepiej milczeć niż pytać?* Praca własna: • Wybór postaci do badań biograficznych i umieszczenie jej na mapie ówczesnego świata teatralnego • Prywatne/publiczne – kim były nasze postacie w kontekście prywatnym i publicznym, jak te przestrzenie przenikały się, jakie wynikały z nich napięcia |
Literatura: |
BIOGRAFIE Całek Anita, "Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki: psychobiografia naukowa", Kraków 2012; Całek Anita, "Biografia naukowa: od koncepcji do narracji: interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze", Kraków 2013; PRL Fik Marta, Sezony teatralne: szkice, Warszawa 1977, Fik Marta, Trzydzieści pięć sezonów : teatry dramatyczne w Polsce w latach 1944-1979, Warszawa 1981, Fik Marta, Kultura polska po Jałcie : kronika lat 1944-1981, t.1, t.II, Warszawa 1991, Krakowska Joanna, PRL. Przedstawienia, Warszawa 2016 Łozińscy Jan i Maja, W powojennej Polsce 1945-1948, Warszawa 2015; Paczkowski Andrzej, Pół wieku dziejów Polski: 1939-1989, Warszawa 1995 Raszewski Zbigniew, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, teorie i metody dotyczące wiedzy teatrologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem historii teatru i dramatu polskiego i powszechnego. Absolwent zna i rozumie wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu nauki związane z historią doktryn teatralnych, teatralnych teorii dramatu, historią teatru współczesnego i najnowszego. Absolwent zna i rozumie podstawowe linie i tendencje rozwojowe w historii teatru i teatrze współczesnym, style i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze Absolwent potrafi wykonywać zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze, oraz samodzielnie planować własne uczenie się. Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wiedzy o teatrze przez właściwy dobór i krytyczną analizę źródeł i informacji z nich pochodzących. Absolwent potrafi planować i organizować własną pracę badawczą, pracować w zespole, współdziałać w grupie także o charakterze interdyscyplinarnym. Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o teatrze w samodzielnym rozwoju. Absolwent jest gotów do dbania o dorobek i tradycje wiedzy o teatrze oraz do upowszechniania etycznych wzorów postępowania w środowisku pracy, oraz do odpowiedzialnego podejmowania ról i zadań. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy, posługiwania się nią w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. Absolwent jest gotów do podejmowania samodzielnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania argumentacji oraz umiejętnością organizacji pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w sali. Oceniana będzie obecność i aktywność. Dopuszczane są dwie nieobecności - kolejne będzie można zaliczać na indywidualnych konsultacjach. Warunkiem zaliczenia będzie złożenie przez studenta/ studentkę pracy na podstawie wykonanych przez siebie badań biograficznych. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Niedurny | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Niedurny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.