Warsztat dramaturga 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/KHP/WarDram-Z | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat dramaturga 1 | ||
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) | ||
Grupy: |
Praktyka teatralna WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | Polski | ||
Skrócony opis: |
Przygotować do rozpoczęcia praktykowania w zawodzie dramaturg. Pokazać spektrum możliwości dramaturgicznych w teatrze i w operze. Nauczyć głębokiej lektury i analizy tekstu. |
||
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Czym zajmuje się dramaturg. 2. Sposoby konstruowania tekstu dla teatru: adaptacja, found footage, devising, przepisywanie, verbatim, dokument 3. Sposoby konstruowania tekstu dla teatru: adaptacja, found footage, devising, przepisywanie, verbatim, dokument c.d. 4. Nowe podejście do dramaturgii na przykładzie Instytut Teatrologii Stosowanej w Giessen 5. Możliwość uaktualnienia tekstu i poszukiwanie motywu dla inscenizacji na podstawie wybranych dramatów Szekspira. 6. Możliwość uaktualnienia tekstu i poszukiwanie motywu dla inscenizacji na podstawie wybranych dramatów Szekspira – c.d. 7. Analiza zabiegów dramaturgicznych na przykładzie „Opowieści afrykańskich według Szekspira” Krzysztofa Warlikowskiego. 8. Analiza zabiegów dramaturgicznych na przykładzie „Opowieści afrykańskich według Szekspira” Krzysztofa Warlikowskiego – c.d.. 9. Dopisywanie – kiedy i jak, na przykładzie monologów Kordelii, Desdemony i Porcji Wajdiego Mouawada 10. Próba własna uzupełnienia tekstu Eurypidesa „Alkestis” 11. Wędrujący motyw szekspirowski – możliwe wersje zdarzeń na podstawie Howard Jacobson „Szekspir się nazywam” 12. Wędrujący motyw antyczny na przykładzie „Króla Edypa” Passoliniego 13. Wędrujący motyw antyczny na przykładzie „Króla Edypa” Passoliniego – c.d. 14. Wędrówki i wariacje tematów na przykładzie historii Fedry: Eurypides, Seneka, Racine, Sarah Kane 15. Wędrówki i wariacje tematów na przykładzie historii Fedry: Eurypides, Seneka, Racine, Sarah Kane c.d. 16. Wędrówki i wariacje tematów na przykładzie historii Fedry: Eurypides, Seneka, Racine, Sarah Kane c.d. 17. Wędrówki i wariacje tematów na przykładzie historii Fedry: Eurypides, Seneka, Racine, Sarah Kane c.d. 18. Analiza dramaturgicnza strategii Rene Pollescha 19. Dramaturgiczny sposób działania z tekstem Ivo van Hove 20. Ćwiczenia z teatru dokumentalnego 21. Bez skrótów czy ze skrótami? Ćwiczenia z tekstem klasycznym i współczesnym 22. Bez skrótów czy ze skrótami? Ćwiczenia z tekstem klasycznym i współczesnym c.d. 23. Elementy dramaturgii widowiska operowego 24. Elementy dramaturgii widowiska operowego c.d. 25. Elementy dramaturgii widowiska operowego c.d. 26. Elementy dramaturgii widowiska operowego c.d 27. Powieść jako materiał dla teatru – strategie adaptacyjne 28. Houllebecq – pisarz teatralny? 29. Możliwość adaptacji w obszarze proponowanym przez Houellebecqa 30. Ćwiczenia z adaptacji powieści. |
||
Literatura: |
1. Podstawowa: Teksty dramatyczne potrzebne do zajęć Notatnik Teatralny nr 58-59 2. Uzupełniająca: P.Szondi Teorie nowoczesnego dramatu J.P. Sarrazac Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student po zakończeniu kursu powinien: 1. Określić obszary i możliwości działania dramaturga. KW_01 2. Poruszać się sprawnie w technologiach dramatycznych i postdramatycznych KW_02 3. Rozpoznać potrzeby dramaturgiczne reżysera (WOT) KW_12, KW_16 Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien: 1. Analiza i interpretacja tekstu teatralnego K_U01 2. Przygotowanie tekstu jako materiału wyjściowego dla reżysera KU_02 3. Przygotowanie adaptacji teatralnej i różne jej rodzaje KU_04 Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien: 1. Współpracować ściśle z całym teamem artystycznym KK_03 2. Rozstrzygać wątpliwości interpretacyjne na poziomie tekstu KK_01 3. Wspierać reżysera i aktorów jako obserwator zewnętrzny (WOT) KK_3 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Do zaliczenia pierwszego semestru niezbędne jest wykonanie wszystkich ćwiczeń domowych. Zaliczenie drugiego semestru odbędzie się na podstawie oceny indywidualnie przygotowanej adaptacji. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-09-25 - 2018-01-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Gruszczyński, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-09-24 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Gruszczyński, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Gruszczyński, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Gruszczyński, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gruszczyński, Maja Kleczewska-Kondrat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Gruszczyński, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Gruszczyński, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-03 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Gruszczyński, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.