Performans płci 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/KHP/PerfP-Z | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Performans płci 1 | ||
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) | ||
Grupy: |
Przedmioty WOT/M rok I sem. 1 Przedmioty specjalności KRYTYKA-PERFORMATYKA WOTM |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | Polski | ||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami z zakresu gender i queer studies oraz wskazanie analitycznej użyteczności tych teorii w refleksji nad teatrem. |
||
Pełny opis: |
Teatr wykazuje szczególne związki z płcią, a także refleksją rozwijaną w ramach gender studies. U samego zarania teatr antycznej Grecji dokonał radykalnego wykluczenia kobiet, a gest ten powtórzyła epoka elżbietańska. Scena stała się przestrzenią wyłącznie męskiej kreacji, a jednak powstające w tym okresie przedstawienia kobiecości określiły obowiązujące do dziś wzorce i ich interpretacje. Dramat antyczny i elżbietański wciąż lokuje się w samym centrum kanonu dramatycznego, podlegając zresztą szczególnie intensywnej reinterpretacji w perspektywie gender i queer. To dokonane w kluczowych momentach rozwoju zachodniego teatru wyłączenie kobiet ze sceny, usunięcie ich z przestrzeni publicznej i przesłonięcie wizerunkami skonstruowanymi na potrzeby dominującej ideologii, symbolizuje wszystkie inne wykluczające dyskursy. Ale wskazuje zarazem na subwersywny potencjał sceny, na której płeć wyzwala się z biologicznych determinant, traci swoje esencjalne umocowanie i jawnie prezentuje się jako rola do odegrania. W toku zajęć przybliżony zostanie podstawowy słownik pojęć i terminów z zakresu gender i queer studies, a także różnych fal akademickiego feminizmu. Teksty teoretyczne dostarczą perspektywy badawczej i instrumentarium analitycznego do interpretacji klasycznych tekstów dramatycznych i najważniejszych dzieł powojennego polskiego teatru, ze szczególnym uwzględnieniem teatru ostatniego piętnastolecia. Przedstawienia wybrano tak, aby wskazać na obszary szczególnego powinowactwa między teatrem a rozwijanymi we współczesnej humanistyce teoriami płci i seksualności. Zakres poszczególnych tematów (każdy z tematów opracowywany na 2 lub 3 spotkaniach): 1. Performans płci: wprowadzenie do teorii gender i queer w kontekście refleksji o teatrze 2. Performatywna teoria płci Judith Butler 3. Feminizm materialistyczny drugiej fali 4. Feminizm w psychoanalizie 5. Women studies, man studies, gender studies, queer studies – ewolucja i różnorodność akademickich koncepcji płci kulturowej i seksualności 6. Oresteja Ajschylosa jako mit założycielski patriarchatu 7. Oresteja w reżyserii Jana Klaty, czyli patriarchat bezpotomny – 8. Poskromienie złośnicy w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, czyli feminizm, mizoginizm i związki homospołeczne 9. Utwór o Matce i Ojczyźnie w reżyserii Jana Klaty, czyli emancypacja pozorna 10. Teatr Weroniki Szczawińskiej – postbrechtowskie strategie feministyczne 11. Chór Kobiet Marty Górnickiej – feministyczny podmiot zbiorowy i polityczność teatru 12. Konstrukcje męskości i kobiecości w teatrze Jerzego Grotowskiego na przykładzie Księcia Niezłomnego i Apocalypsis cum figuris – uniwersalizacja męskiego doświadczenia i kodowanie pragnienia homospołecznego 13. Queerowanie archiwum - Książę w reż. Karola Radziszewskiego |
||
Literatura: |
• Podstawowa: Adamiecka-Sitek Agata, Grotowski, kobiety i homoseksualiści. Na marginesach człowieczego dramatu, „Didaskalia” 2013 nr 112; Adamiecka-Sitek Agata, Weronika Szczawińska, Płeć performera, „Didaskalia” 2012 nr 110; Adamiecka-Sitek Agata, Książę i kamera, „Didaskalia” 2015 nr 127–128. Bourdieau Pierre, Męska dominacja, przeł. Lucyna Kopciewicz, Oficyna Naukowa 2004; Butler Judith, Cielesne inskrypcje, per formatywne subwersje; Od „wnętrza” do per formatywności płci, w: Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008; Butler Judith, Zapisy na ciele, wywrotowe odgrywanie, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. Anna Burzyńska, Paweł Markowski, Znak, Kraków 2006. Butler Judith, Żądanie Antygony, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2010; Case Sue-Elle, Traditional History: a Feminist Deconstruction, w: Feminism and Theatre, Palgrave Macmillian 2008; Cixous Hélène, Śmiech Meduzy, w: Ciało i tekst. Antologia, red. Anna Nasiłowska, IBL, Warszawa 2001; Irigaray Luce, Ciało w ciało z matką, przeł. Agata Araszkiewicz, Wydawnictwo eFKa, Kraków 2000; Iwasiów Inga, Gender dla średnio zaawansowanych, W.A.B., Warszawa 2004; Mizielińska Joanna, Płeć kulturowa jako imitacja imitacji; Performatywność płci. w: (De)konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004; Sugiera Małgorzata, Płeć w dramacie, w: Wojciech Baluch, Małgorzata Sugiera, Joanna Zając, Dyskurs, postać, płeć w dramacie, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002; Zeitling Froma, Playing the Other: Gender and Society in Classic Greek Literature, University of Chicago Press, Chicago 1996; • Uzupełniająca: Araszkiewicz Agata, Czarny ląd czarnego kontynentu, w: Ciało, płeć, literatura, red. M. Hornung, M. Jędrzejczak, T. Korsak, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001; Dybel Paweł, Zagadka „drugiej płci”, Universitas, Kraków 2007; Gallop Jane, The Fathers Seduction, w: Feminisms. An anthology of literary theory and criticism, ed. Robyn R. Warhol, Diane Prince Herndl, Rutgers University Press, New Brunswick 1997; Inna Scena. Ciało – płeć – pożądanie. Tożsamość seksualna i tożsamość płci w polskim dramacie i teatrze, red. Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2008; Inna Scena. Konstelacje rodzinne. Obraz rodziny w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer, red. Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2009; Irygaray Lucy, Rynek kobiet, „Przegląd filozoficzno-literacki” 2003, nr 1. Miller Nancy K., Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. Anna Burzyńska, Paweł Markowski, Znak, Kraków 2006. Rich Adrienne, Zrodzone z kobiety, przekł. Joanna Mizielińska, Sic, Warszawa 2000. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student po zakończeniu kursu powinien: - nazwać i scharakteryzować podstawowe terminy z zakresu refleksji nad płcią kulturową i konstrukcjami seksualności [K_W01+] [K_W03+++] - wyjaśnić znaczenie płciowych aspektów konstrukcji tożsamościowych dla obrazu człowieka i świata w sztuce, ze szczególnym uwzględnieniem teatru [K_W05+++] [K_W08+] [K_W10++] Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien: - wykorzystywać poznane w toku zajęć narzędzia analityczne z zakresu teorii gender i queer do interpretacji dzieł teatralnych [K_U03+] [K_U04++] [K_U05+++] [K_U07++] - rozpoznać i scharakteryzować w wybranym dziele teatralnym konstrukcje płci i seksualności oraz zanalizować ich wpływ na sensy dzieła [K_U03+++] [K_U04++] [K_U07++] [K_U12++] Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien: - uczestniczyć w prowadzonej w grupie w formie dyskusji analizie wybranych aspektów dzieła teatralnego ze wskazanej perspektywy (gender) [K_K01+++] [K_K03++] [K_K07++] - bronić swojego stanowiska, argumentować, powołując się na określone założenia teoretyczne i ustalenia współczesnej humanistyki [K_K02++] [K_K06++] [K_K07+] - krytycznie analizować propozycje interpretacyjne [K_K1++] |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Konieczny jest aktywny udział w zajęciach; zapoznanie się z tekstami teoretycznymi, dramatycznymi oraz dokumentacją spektakli teatralnych. Warunkiem zaliczenia będzie także przygotowanie samodzielnej analizy wybranego tekstu kultury w perspektywie gender/queer, przedstawionej publicznie w formie referatu; udział w dyskusji po prezentacji i obrona swojej propozycji interpretacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-03 - 2017-01-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-09-25 - 2018-01-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Adamiecka-Sitek, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-09-24 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Adamiecka-Sitek, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Adamiecka-Sitek, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Adamiecka-Sitek, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Adamiecka-Sitek, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład konwersatoryjny - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Adamiecka-Sitek, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-03 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Adamiecka-Sitek, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Agata Adamiecka-Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.