Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr masowy / teatr dla mas 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/GTP/TrMas-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr masowy / teatr dla mas 1
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Grupa treści kierunkowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok II sem. 3
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

1. Przedstawić historyczne i współczesne formy widowisk masowych

2. Wyjaśnić uwarunkowania historyczne i polityczne widowisk masowych

3. Omówić główne pisma estetyczne odnoszące się do organizacji widowisk masowych

4. Ukazać oddziaływanie teatru masowego na życie społeczne

Pełny opis:

Zakres poszczególnych tematów:

1. Teatr masowy – wyjaśnienie pojęcia, zakres zjawiska, przemiany form historycznych

2. Teatr masowy w kontekście filozofii, socjologii, psychologii

3. Masy w teatrze antycznym – wychowanie czy demoralizacja?

4. Widowiska średniowieczne: zbawienie dla każdego.

5. Renesansowe trionfi: scena dla władcy – widownia dla ludu

6. Różne drogi naprawy teatru: J. J. Rousseau

7. Różne drogi naprawy teatru: J. W. Goethe / F. Schiller

8. Różne drogi naprawy teatru: A. Mickiewicz

9. Teatr masowy w czasach rewolucji francuskiej

10. Kreowanie II Rzeszy Niemieckiej – zgromadzenia narodowe i Festspiele

11. Teatr ludowy we Francji XIX / XX wieku

12. Max Reinhardt i jego „teatr dla pięciu tysięcy”

13. Wielka Reforma Teatru – masy na scenie i teatr w plenerze

14. Teatr masowy w Rosji Radzieckiej: Jewreinow

15. Nazistowskie Thingspiele: inscenizowana zbiorowość

16. Teatr masowy drugiej połowy XX wieku: między widowiskiem a manifestacją (struktura widowisk, tematyka, środki wyrazu, techniki inscenizacyjne i wykonawcze, publiczność)

17. Living History – współczesne rekonstrukcje historyczne i formy performansów społecznych

Literatura:

1. Podstawowa:

Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011

Platon, Państwo (fragmenty), wydanie dowolne

Plaut, Amfitrion, wydanie dowolne

Arystofanes, Osy, wydanie dowolne

Publiusz Korneliusz Tacyt, Roczniki (fragmenty), wydanie dowolne

Jean Jacques Rousseau, List do d’Alamberta o widowiskach, [w:] idem, Umowa społeczna, przeł. W. Bieńkowska, Warszawa 1966

Gustave Le Bon, Psychologia tłumu, przeł. B. Kaprowski, Warszawa 1986

Elias Canetti, Masa i władza, przeł. E. Borg i M. Przybyłowska, Warszawa 1996

Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, przeł. B. Janicka i M. Król, t. 2, Warszawa 1996

Jose Ortega y Gasset, Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 1995

Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1998

Baszkiewicz J., S. Meller, Rewolucja francuska 1789-1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983

Romain Rolland, Teatr ludowy, przeł. P. Olkusz, Gdańsk 2008

Max Reinhardt, Teatr dla pięciu tysięcy, [w:] idem, O teatrze i aktorze, przeł. M. Leyko, Gdańsk 2004

Bogusław Drewniak, Teatr i film III Rzeszy, wydanie dowolne

Tomasz Szlendak i in., Dziedzictwo w akcji, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 scharakteryzować poszczególne formy widowisk masowych K_W04

EM 2 wymienić i omówić główne pisma filozoficzne i estetyczne dotyczące widowisk masowych K_W06

EM 3 wyjaśnić uwarunkowania historyczne i polityczne związane z organizacją widowisk masowych K_W08

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 analizować i interpretować wybrane teksty filozoficzne i estetyczne dotyczące widowisk masowych K_U04

EM 5 wyszukiwać i prezentować informacje szczegółowe na temat historycznych i współczesnych form widowisk masowych K_U02

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 6 wyrażać sądy w sprawach historycznych i politycznych kontekstów widowisk masowych K_K03

EM 7 posiadać zdolność oceny społecznej rangi widowisk masowych K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Wykonanie w trakcie realizacji przedmiotu zadań indywidualnych i zespołowych wyznaczonych na początku semestru (dwukrotna w ciągu semestru prezentacja tekstów źródłowych bądź opracowań i moderowanie dyskusji w grupie). Na ocenę w 25% wpływa aktywność na zajęciach i w 75% prezentowana praca własna.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Małgorzata Leyko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Małgorzata Leyko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Małgorzata Leyko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Małgorzata Leyko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Małgorzata Leyko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Małgorzata Leyko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT seminarium - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Leyko, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Małgorzata Leyko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Budzowska, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Małgorzata Budzowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie
Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Teatr masowy/kultura masowa – wyjaśnienie pojęcia, zakres zjawiska, przemiany form historycznych

2. Filozoficzno-psychologiczne aspekty masowości

3. Społeczne aspekty teatru greckiego – teatr jako demokracja partycypacyjna

4. Teatr antycznego Rzymu – narodziny masowego teatru okrucieństwa

5. Widowiska średniowieczne: pomiędzy misterium religijnym a turniejem rycerskim

6. Renesansowe trionfi: scena dla władcy – widownia dla ludu

7. Widowisko masowe wobec natury: Jean Jacques Rousseau i naprawianie teatru

8. Różne drogi naprawy teatru: Johann Wolfgang Goethe / Friedrich Schiller / Adam Mickiewicz

9. Teatr masowy w czasach rewolucyjnych (Rewolucja Francuska)

10. Teatry paryskich bulwarów i wiedeńskich przedmieść

11. Teatr ludowy we Francji XIX / XX wieku

12. Kreowanie II Rzeszy Niemieckiej – zgromadzenia narodowe i Festspiele 1813-1914

13. Masy na scenie (Dingelstedt, Meiningen, Reinhardt). Max Reinhardt i jego „teatr dla pięciu tysięcy”

14. Teatr masowy w Rosji Radzieckiej

15. Teatr robotniczy w XIX-XX wieku

Literatura:

Literatura (wybór):

D. Ratajczak, Teatr wielkiej liczby, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011.

S. Świontek, Teatr jako widowisko, [w:] Teatr. Widowisko, red. M. Fik, Instytut Kultury, Warszawa 2000.

A. Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa 1964.

Grzegorz Wyczyński, Kultura popularna, kultura masowa i zagadnienie emancypacji, „Nowa Krytyka: czasopismo filozoficzne” 37/2016, s. 173-188.

Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, przeł. B. Janicka i M. Król, t. 2, Warszawa 1996.

Gustave Le Bon, Psychologia tłumu, przeł. B. Kaprowski, Warszawa 1986.

Jose Ortega y Gasset, Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 1995.

Elias Canetti, Masa i władza, przeł. E. Borg i M. Przybyłowska, Warszawa 1996.

K. Chiżyńska, J. Czerwińska, M. Budzowska, Starożytny teatr i dramat w świetle pism scholiastów. Leksykon, wyd. UŁ, Łódź 2020.

M. Kocur, Antyczna Grecja – teatr i demokracja [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011.

M. Kocur, Antyczny Rzym: narodziny teatru masowego, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011.

J. Czerwińska, Amatorstwo i wykluczenie w kontekście antycznego teatru rzymskiego [w:] Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie. Aktor, red. I. Jajte-Lewkowicz, M. Wąsik, Wyd. UŁ, Łódź 2018.

B. Judkowiak, Teatr jezuicki jako teatr masowy, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011.

E. Kotarski, Spektakle multimedialne w kulturze europejskiego średniowiecza, „Studia i badania naukowe” 2/2013.

S. Mullaney, Miejsce sceny. Zezwolenie, teatr i władza w renesansowej Anglii [w:] Teatr elżbietański, red. A. Chałupnik, Wyd. UW, Warszawa 2015.

L. Montrose, Po co ta gra: Shakespeare i polityka kulturowa w teatrze elżbietańskim [w:] Teatr elżbietański, red. A. Chałupnik, Wyd. UW, Warszawa 2015.

P. Kencki, O widowiskach staropolskich, „Pamiętnik Teatralny” 2/2013.

A. Kawalec, Pomiędzy naturą a kulturą – widowiska według Jeana-Jacques’a Rousseau, „Przegląd filozoficzny – Nowa seria” 4/2012.

M. Warchala, Rousseau, Diderot i narodziny autentyczności, „Teksty Drugie” 1-2/2006.

Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1998.

T. Wysłobocki, Rewolucja Francuska na deskach teatru, rewolucja w teatrze, [w:]

Literatura od kuchni: W kręgu dawnej kultury krajów romańskich w dawnych literaturach romańskich, (red.) A. Gęsicka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017, s. 192-206.

T. Wysłobocki, W cieniu gilotyny. O estetycznych, obyczajowych i społecznych uwarunkowaniach powstania melodramatu, „Rocznik Komparatystyczny” 11/2020.

D. Ratajczakowa, O teatrze bulwarowym. Szkic, „Pamiętnik Teatralny” 2018, z. 1-2, s. 27-44.

E. Nowicka, Wiedeński teatr przedmieść, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 131-150.

R. Rolland, Teatr ludowy, przeł. P. Olkusz, Gdańsk 2008.

P. Olkusz, „Teatr ludowy” Romain Rollanda. Między realistycznym teatrem mieszczańskim a Wielką Reformą, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 197-206.

M. Leyko, Teatralizacja życia publicznego w Niemczech w XIX wieku, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011;

M. Wąsik, Artyści tłumów – czarodzieje sceny. Reżyseria mas w Niemczech i Austrii na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 183-196.

Max Reinhardt, Teatr dla pięciu tysięcy, [w:] Max Reinhardt, O teatrze i aktorze, przeł. M. Leyko, Gdańsk 2004.

M. Leyko, Reżyser masowej wyobraźni. Max Reinhardt i jego teatr dla pięciu tysięcy, Łódź 2002.

K. Osińska, Ewolucja radzieckich widowisk masowych (do lat trzydziestych XX wieku, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 222-240.

L. Suchanek, Kultura masowa w Rosji i radziecki eksperyment antropologiczny, „Kultura Słowian” XII/2016, s. 7-27.

K. Prykowska-Michalak, Ruch robotniczy a teatr masowy w Niemczech przed II wojną światową, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 241-250.

Robotnik. Performanse pamięci, red. A. Adamiecka-Sitek, D. Sajewska, D. Sosnowska, Warszawa 2017 .

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0 (2024-02-26)