Teatr masowy / teatr dla mas 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/GTP/TrMas-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr masowy / teatr dla mas 1 |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści kierunkowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Przedstawić historyczne i współczesne formy widowisk masowych 2. Wyjaśnić uwarunkowania historyczne i polityczne widowisk masowych 3. Omówić główne pisma estetyczne odnoszące się do organizacji widowisk masowych 4. Ukazać oddziaływanie teatru masowego na życie społeczne |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Teatr masowy – wyjaśnienie pojęcia, zakres zjawiska, przemiany form historycznych 2. Teatr masowy w kontekście filozofii, socjologii, psychologii 3. Masy w teatrze antycznym – wychowanie czy demoralizacja? 4. Widowiska średniowieczne: zbawienie dla każdego. 5. Renesansowe trionfi: scena dla władcy – widownia dla ludu 6. Różne drogi naprawy teatru: J. J. Rousseau 7. Różne drogi naprawy teatru: J. W. Goethe / F. Schiller 8. Różne drogi naprawy teatru: A. Mickiewicz 9. Teatr masowy w czasach rewolucji francuskiej 10. Kreowanie II Rzeszy Niemieckiej – zgromadzenia narodowe i Festspiele 11. Teatr ludowy we Francji XIX / XX wieku 12. Max Reinhardt i jego „teatr dla pięciu tysięcy” 13. Wielka Reforma Teatru – masy na scenie i teatr w plenerze 14. Teatr masowy w Rosji Radzieckiej: Jewreinow 15. Nazistowskie Thingspiele: inscenizowana zbiorowość 16. Teatr masowy drugiej połowy XX wieku: między widowiskiem a manifestacją (struktura widowisk, tematyka, środki wyrazu, techniki inscenizacyjne i wykonawcze, publiczność) 17. Living History – współczesne rekonstrukcje historyczne i formy performansów społecznych |
Literatura: |
1. Podstawowa: Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011 Platon, Państwo (fragmenty), wydanie dowolne Plaut, Amfitrion, wydanie dowolne Arystofanes, Osy, wydanie dowolne Publiusz Korneliusz Tacyt, Roczniki (fragmenty), wydanie dowolne Jean Jacques Rousseau, List do d’Alamberta o widowiskach, [w:] idem, Umowa społeczna, przeł. W. Bieńkowska, Warszawa 1966 Gustave Le Bon, Psychologia tłumu, przeł. B. Kaprowski, Warszawa 1986 Elias Canetti, Masa i władza, przeł. E. Borg i M. Przybyłowska, Warszawa 1996 Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, przeł. B. Janicka i M. Król, t. 2, Warszawa 1996 Jose Ortega y Gasset, Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 1995 Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1998 Baszkiewicz J., S. Meller, Rewolucja francuska 1789-1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983 Romain Rolland, Teatr ludowy, przeł. P. Olkusz, Gdańsk 2008 Max Reinhardt, Teatr dla pięciu tysięcy, [w:] idem, O teatrze i aktorze, przeł. M. Leyko, Gdańsk 2004 Bogusław Drewniak, Teatr i film III Rzeszy, wydanie dowolne Tomasz Szlendak i in., Dziedzictwo w akcji, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 scharakteryzować poszczególne formy widowisk masowych K_W04 EM 2 wymienić i omówić główne pisma filozoficzne i estetyczne dotyczące widowisk masowych K_W06 EM 3 wyjaśnić uwarunkowania historyczne i polityczne związane z organizacją widowisk masowych K_W08 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 analizować i interpretować wybrane teksty filozoficzne i estetyczne dotyczące widowisk masowych K_U04 EM 5 wyszukiwać i prezentować informacje szczegółowe na temat historycznych i współczesnych form widowisk masowych K_U02 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 6 wyrażać sądy w sprawach historycznych i politycznych kontekstów widowisk masowych K_K03 EM 7 posiadać zdolność oceny społecznej rangi widowisk masowych K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Wykonanie w trakcie realizacji przedmiotu zadań indywidualnych i zespołowych wyznaczonych na początku semestru (dwukrotna w ciągu semestru prezentacja tekstów źródłowych bądź opracowań i moderowanie dyskusji w grupie). Na ocenę w 25% wpływa aktywność na zajęciach i w 75% prezentowana praca własna. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-bd
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-s
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Leyko, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT seminarium - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Leyko, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Leyko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Budzowska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Budzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Teatr masowy/kultura masowa – wyjaśnienie pojęcia, zakres zjawiska, przemiany form historycznych 2. Filozoficzno-psychologiczne aspekty masowości 3. Społeczne aspekty teatru greckiego – teatr jako demokracja partycypacyjna 4. Teatr antycznego Rzymu – narodziny masowego teatru okrucieństwa 5. Widowiska średniowieczne: pomiędzy misterium religijnym a turniejem rycerskim 6. Renesansowe trionfi: scena dla władcy – widownia dla ludu 7. Widowisko masowe wobec natury: Jean Jacques Rousseau i naprawianie teatru 8. Różne drogi naprawy teatru: Johann Wolfgang Goethe / Friedrich Schiller / Adam Mickiewicz 9. Teatr masowy w czasach rewolucyjnych (Rewolucja Francuska) 10. Teatry paryskich bulwarów i wiedeńskich przedmieść 11. Teatr ludowy we Francji XIX / XX wieku 12. Kreowanie II Rzeszy Niemieckiej – zgromadzenia narodowe i Festspiele 1813-1914 13. Masy na scenie (Dingelstedt, Meiningen, Reinhardt). Max Reinhardt i jego „teatr dla pięciu tysięcy” 14. Teatr masowy w Rosji Radzieckiej 15. Teatr robotniczy w XIX-XX wieku |
|
Literatura: |
Literatura (wybór): D. Ratajczak, Teatr wielkiej liczby, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011. S. Świontek, Teatr jako widowisko, [w:] Teatr. Widowisko, red. M. Fik, Instytut Kultury, Warszawa 2000. A. Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa 1964. Grzegorz Wyczyński, Kultura popularna, kultura masowa i zagadnienie emancypacji, „Nowa Krytyka: czasopismo filozoficzne” 37/2016, s. 173-188. Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, przeł. B. Janicka i M. Król, t. 2, Warszawa 1996. Gustave Le Bon, Psychologia tłumu, przeł. B. Kaprowski, Warszawa 1986. Jose Ortega y Gasset, Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 1995. Elias Canetti, Masa i władza, przeł. E. Borg i M. Przybyłowska, Warszawa 1996. K. Chiżyńska, J. Czerwińska, M. Budzowska, Starożytny teatr i dramat w świetle pism scholiastów. Leksykon, wyd. UŁ, Łódź 2020. M. Kocur, Antyczna Grecja – teatr i demokracja [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011. M. Kocur, Antyczny Rzym: narodziny teatru masowego, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011. J. Czerwińska, Amatorstwo i wykluczenie w kontekście antycznego teatru rzymskiego [w:] Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie. Aktor, red. I. Jajte-Lewkowicz, M. Wąsik, Wyd. UŁ, Łódź 2018. B. Judkowiak, Teatr jezuicki jako teatr masowy, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011. E. Kotarski, Spektakle multimedialne w kulturze europejskiego średniowiecza, „Studia i badania naukowe” 2/2013. S. Mullaney, Miejsce sceny. Zezwolenie, teatr i władza w renesansowej Anglii [w:] Teatr elżbietański, red. A. Chałupnik, Wyd. UW, Warszawa 2015. L. Montrose, Po co ta gra: Shakespeare i polityka kulturowa w teatrze elżbietańskim [w:] Teatr elżbietański, red. A. Chałupnik, Wyd. UW, Warszawa 2015. P. Kencki, O widowiskach staropolskich, „Pamiętnik Teatralny” 2/2013. A. Kawalec, Pomiędzy naturą a kulturą – widowiska według Jeana-Jacques’a Rousseau, „Przegląd filozoficzny – Nowa seria” 4/2012. M. Warchala, Rousseau, Diderot i narodziny autentyczności, „Teksty Drugie” 1-2/2006. Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1998. T. Wysłobocki, Rewolucja Francuska na deskach teatru, rewolucja w teatrze, [w:] Literatura od kuchni: W kręgu dawnej kultury krajów romańskich w dawnych literaturach romańskich, (red.) A. Gęsicka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017, s. 192-206. T. Wysłobocki, W cieniu gilotyny. O estetycznych, obyczajowych i społecznych uwarunkowaniach powstania melodramatu, „Rocznik Komparatystyczny” 11/2020. D. Ratajczakowa, O teatrze bulwarowym. Szkic, „Pamiętnik Teatralny” 2018, z. 1-2, s. 27-44. E. Nowicka, Wiedeński teatr przedmieść, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 131-150. R. Rolland, Teatr ludowy, przeł. P. Olkusz, Gdańsk 2008. P. Olkusz, „Teatr ludowy” Romain Rollanda. Między realistycznym teatrem mieszczańskim a Wielką Reformą, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 197-206. M. Leyko, Teatralizacja życia publicznego w Niemczech w XIX wieku, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011; M. Wąsik, Artyści tłumów – czarodzieje sceny. Reżyseria mas w Niemczech i Austrii na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 183-196. Max Reinhardt, Teatr dla pięciu tysięcy, [w:] Max Reinhardt, O teatrze i aktorze, przeł. M. Leyko, Gdańsk 2004. M. Leyko, Reżyser masowej wyobraźni. Max Reinhardt i jego teatr dla pięciu tysięcy, Łódź 2002. K. Osińska, Ewolucja radzieckich widowisk masowych (do lat trzydziestych XX wieku, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 222-240. L. Suchanek, Kultura masowa w Rosji i radziecki eksperyment antropologiczny, „Kultura Słowian” XII/2016, s. 7-27. K. Prykowska-Michalak, Ruch robotniczy a teatr masowy w Niemczech przed II wojną światową, [w:] Teatr masowy – teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 241-250. Robotnik. Performanse pamięci, red. A. Adamiecka-Sitek, D. Sajewska, D. Sosnowska, Warszawa 2017 . |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.