Teatr warszawski w XIX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/GTP/TWwXIXw-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr warszawski w XIX w. |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści podstawowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Poznawanie XIX-wiecznego teatru warszawskiego w różnych perspektywach - sztuki scenicznej, repertuaru, krytyki, organizacji instytucji, publiczności, kontekstu kulturowego. Krytyczna analiza wiedzy i wyobrażeń o polskim teatrze XIX wieku. Wzbogacenie umiejętności analizy dramatologicznej i teatrologicznej w odniesieniu do dzieł dawnych i ich współczesnego rezonansu kulturowego. Praca może być prowadzona online lub zdalnie. |
Pełny opis: |
OKRES 1795-1830 1.Antreprenerzy, prezesi i dyrektorzy. Wojciech Bogusławski, Ludwik Osiński, Aleksander Rożniecki. 2. Zespół Teatru Narodowego, siedziba na placu Krasińskich, warunki pracy, oczekiwania publiczności; "Dykcyonarzyk teatralny" 3. Eklektyzm repertuarowy, komedioopery, adaptacje, Ludwik Adam Dmuszewski ("Aktorowie na Elizejskich Polach"), Alojzy Fortunat Żółkowski. 4. Forsowanie tragedii klasycystycznej, polska tragedia neoklasycystyczna, "Barbara Radziwilłówna" 5. Iksowie 6. Teatr Rozmaitości – początki, repertuar, aktorzy, Panczykowski, Jasiński 7. Inscenizacja romantyczna we Francji i w Polsce; Antonio Sacchetti 8. Przeboje teatralne, ulubieńcy publiczności, "Wesele w Ojcowie", "Chłop milionowy" 9. Gwiazdy sceny: Żółkowski, Dmuszewski, Ledóchowska, Werowski, Kudlicz, Żuczkowska, Piasecki 10. Teatr wobec powstania listopadowego; "Niema z Portici" OKRES 1831-1863 11. 1833: Teatr Wielki 12. Prezesi, organizacja, dramat + opera + balet; inscenizacji romantycznych ciąg dalszy; reżyserzy 13. Polscy dramatopisarze (m.in. "Stara romantyczka" Stanisława Bogusławskiego) 14. Przeboje: "Robert Diabeł", "Sylfida" 15. Leontyna Halpertowa 16. Alojzy Gonzaga Żółkowski 17. Repertuar importowany; Jan Tomasz Seweryn Jasiński 18. Edukacja teatralna; Bogumił Dawison 19. Krytyka teatralna, Antoni Lesznowski syn, Józef Kenig 20. Czasopisma teatralne: „Pamiętnik Sceny Warszawskiej”, „Świat Dramatyczny”, „Gazeta Teatralna” 21. Obraz okresu międzypowstaniowego w późniejszych opracowaniach OKRES 1863-1900 22. Teatr wobec powstania styczniowego 23. Zapaść popowstaniowa, zwolnienia, sukcesy opery, "Straszny dwór" 24. "Hamlet" 1870 25. Dramat pozytywistyczny, komedia (Bałucki), nowe wyzwania aktorskie 26. „Szkoła warszawska” – „szkoła krakowska”, Modrzejewska w Warszawie 27. Schyłek wieku 28. Rzut oka na XIX wiek. |
Literatura: |
Dobór tekstów będzie uzależniony od dostępności Biblioteki ATB dla studentów. W przypadku pracy zdalnej, dobór tekstów będzie wyznaczany przez ich dostępność online. Literatura podstawowa (układ alfabetyczny): Bieńka Maria Olga, „Od zenitu do zmierzchu. Teatr warszawski 1880-1919”, Warszawa 2015 „Dzieje teatru polskiego”, pod red. Tadeusza Siverta, t. II: „Teatr polski od schyłku XVIII wieku do roku 1863. Lata 1773-1830”, Warszawa 1993; t. III: „Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku”, Warszawa 1982 Jarząbek-Wasyl Dorota, "Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku", Kraków 2016 Jarząbek-Wasyl Dorota, Maresz Barbara, „Archiwum teatru XIX wieku. Ludzie, dokumenty, historie”, Kraków 2019 Kosiński Dariusz, „Dramaturgia praktyczna. Polska sztuka aktorska XIX wieku w piśmiennictwie teatralnym swej epoki”, Kraków 2005 Kosiński Dariusz, „Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku. Główne problemy”, Kraków 2003 Michalik Jan, „Gawęda o <szkole krakowskiej>”, [w:] „Nowe historie 1. Ustanawianie historii”, red. Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald, Dariusz Kosiński, Warszawa 2010 Partyga Ewa, „Wiek XIX. Przedstawienia”, Warszawa 2016 Przychodniak Zbigniew, „U progu romantyzmu. Przemiany warszawskiej krytyki teatralnej w latach 1815-1825”, Wrocław 1991 Pudełek Janina, „Warszawski balet romantyczny (1802-1866)”, Warszawa 1968 Raszewski Zbigniew, „Bogusławski”, t. I-II, Warszawa 2015 Raszewski Zbigniew, „Krótka historia teatru polskiego”, Warszawa 1977 (I wyd.) lub 1990 (II wyd.) Ratajczakowa Dobrochna, „Obrazy narodowe w dramacie i teatrze”, Wrocław 1994 Szczublewski Józef, „Wielki i smutny teatr warszawski 1868-1880”, Warszawa 2015 Wanicka Agnieszka, „Dramat i komedia Teatrów Warszawskich 1868-1880”, Kraków 2011 Waszkiel Halina, „Trudne lata. Teatr warszawski 1815-1868”, Warszawa 2015 Wilski Zbigniew, „Polskie szkolnictwo teatralne 1811-1944”, Wrocław 1978 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu kursu student K_W01 ma pogłębioną wiedzę o miejscu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych i jej powiązaniach z innymi naukami, pozwalającą na integrowanie różnych dyscyplin naukowych K_W02 zna terminologię nauk humanistycznych, szczególnie wiedzy o teatrze, na poziomie rozszerzonym K_W03 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat różnorodnych metodologii nauk humanistycznych oraz ich zastosowania w dziedzinie wiedzy o teatrze K_W04 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o historii teatru i dramatu, integrującą jej różne zakresy i aspekty K_W07 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat krytyki teatralnej w perspektywie historycznej, estetycznej i społecznej K_W10 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła teatralnego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych K_W11 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat metod pracy historyka teatru, umożliwiającą samodzielną działalność naukową Umiejętności Student K_U01 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności i kierować własną karierą zawodową, wykorzystując różnorodne źródła i metody, w tym kontakty ze specjalistami, w języku polskim i obcym K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić, krytycznie oceniać i weryfikować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów K_U03 posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie oryginalnych problemów, z uwzględnieniem krytycznej analizy stanu badań, również w perspektywie interdyscyplinarnej K_U04 posiada umiejętność syntetycznego i interdyscyplinarnego łączenia i wykorzystania wiedzy z innych nauk humanistycznych i społecznych K_U05 potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę formalną, artystyczną i społeczno-kulturową oraz krytyczną interpretację dzieła teatralnego K_U06 umie dokonać pogłębionej analizy tekstu dramatycznego z różnych perspektyw teoretycznych i metodologicznych K_U10 potrafi napisać oryginalną, spełniającą wymogi formalne i merytoryczne rozprawę naukową z zakresu wiedzy o teatrze lub interdyscyplinarną na podstawie samodzielnych badań, w świadomie wybranym ujęciu metodologicznym K_U12 potrafi przygotować i wygłosić oryginalne wystąpienie ustne z zakresu wiedzy o teatrze lub interdyscyplinarne Kompetencje personalne i społeczne Student K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych K_K02 wykorzystuje możliwości wyboru dróg dalszego kształcenia, osobistego rozwoju i kariery zawodowej K_K03 ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich K_K04 aktywnie i krytycznie uczestniczy w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne, inspiruje zbiorowe projekty i działania K_K05 utrzymuje profesjonalne kontakty środowiskowe i interdyscyplinarne, prowadzące do rozwoju własnego i uprawianej dyscypliny K_K06 upowszechnia nowe dokonania teatralne oraz aktualny dorobek wiedzy o teatrze |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestr zimowy: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach lub wywiązywania się z zadań pisemnych w przypadku pracy zdalnej. Semestr letni: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach lub wywiązywania się z zadań pisemnych w przypadku pracy zdalnej. Egzamin. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Halina Waszkiel | |
Prowadzący grup: | Halina Waszkiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Poznawanie XIX-wiecznego teatru warszawskiego w różnych perspektywach - sztuki scenicznej, repertuaru, krytyki, organizacji instytucji, publiczności, kontekstu kulturowego. Krytyczna analiza wiedzy i wyobrażeń o polskim teatrze XIX wieku. Wzbogacenie umiejętności analizy dramatologicznej i teatrologicznej w odniesieniu do dzieł dawnych i ich współczesnego rezonansu kulturowego. Praca może być prowadzona online lub zdalnie. |
|
Pełny opis: |
OKRES 1795-1830 1.Antreprenerzy, prezesi i dyrektorzy. Wojciech Bogusławski, Ludwik Osiński, Aleksander Rożniecki. 2. Zespół Teatru Narodowego, siedziba na placu Krasińskich, warunki pracy, oczekiwania publiczności; "Dykcyonarzyk teatralny" 3. Eklektyzm repertuarowy, komedioopery, adaptacje, Ludwik Adam Dmuszewski ("Aktorowie na Elizejskich Polach"), Alojzy Fortunat Żółkowski. 4. Forsowanie tragedii klasycystycznej, polska tragedia neoklasycystyczna, "Barbara Radziwilłówna" 5. Iksowie 6. Teatr Rozmaitości – początki, repertuar, aktorzy, Panczykowski, Jasiński 7. Inscenizacja romantyczna we Francji i w Polsce; Antonio Sacchetti 8. Przeboje teatralne, ulubieńcy publiczności, "Wesele w Ojcowie", "Chłop milionowy" 9. Gwiazdy sceny: Żółkowski, Dmuszewski, Ledóchowska, Werowski, Kudlicz, Żuczkowska, Piasecki 10. Teatr wobec powstania listopadowego; "Niema z Portici" OKRES 1831-1863 (część pierwsza) 11. 1833: Teatr Wielki 12. Prezesi, organizacja, dramat + opera + balet; inscenizacji romantycznych ciąg dalszy; reżyserzy 13. Polscy dramatopisarze (m.in. "Stara romantyczka" Stanisława Bogusławskiego) 14. Przeboje: "Robert Diabeł", "Sylfida" |
|
Literatura: |
Dobór tekstów będzie uzależniony od dostępności Biblioteki ATB dla studentów. W przypadku pracy zdalnej, dobór tekstów będzie wyznaczany przez ich dostępność online. Literatura podstawowa (układ alfabetyczny): „Dzieje teatru polskiego”, pod red. Tadeusza Siverta, t. II: „Teatr polski od schyłku XVIII wieku do roku 1863. Lata 1773-1830”, Warszawa 1993 Jarząbek-Wasyl Dorota, "Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku", Kraków 2016 Jarząbek-Wasyl Dorota, Maresz Barbara, „Archiwum teatru XIX wieku. Ludzie, dokumenty, historie”, Kraków 2019 Kosiński Dariusz, „Dramaturgia praktyczna. Polska sztuka aktorska XIX wieku w piśmiennictwie teatralnym swej epoki”, Kraków 2005 Kosiński Dariusz, „Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku. Główne problemy”, Kraków 2003 Przychodniak Zbigniew, „U progu romantyzmu. Przemiany warszawskiej krytyki teatralnej w latach 1815-1825”, Wrocław 1991 Pudełek Janina, „Warszawski balet romantyczny (1802-1866)”, Warszawa 1968 Raszewski Zbigniew, „Bogusławski”, t. I-II, Warszawa 2015 Raszewski Zbigniew, „Krótka historia teatru polskiego”, Warszawa 1977 (I wyd.) lub 1990 (II wyd.) Ratajczakowa Dobrochna, „Obrazy narodowe w dramacie i teatrze”, Wrocław 1994 Waszkiel Halina, „Trudne lata. Teatr warszawski 1815-1868”, Warszawa 2015 Wilski Zbigniew, „Polskie szkolnictwo teatralne 1811-1944”, Wrocław 1978 |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Halina Waszkiel | |
Prowadzący grup: | Halina Waszkiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Poznawanie XIX-wiecznego teatru warszawskiego w różnych perspektywach - sztuki scenicznej, repertuaru, krytyki, organizacji instytucji, publiczności, kontekstu kulturowego. Krytyczna analiza wiedzy i wyobrażeń o polskim teatrze XIX wieku. Wzbogacenie umiejętności analizy dramatologicznej i teatrologicznej w odniesieniu do dzieł dawnych i ich współczesnego rezonansu kulturowego. Praca może być prowadzona online lub zdalnie. |
|
Pełny opis: |
OKRES 1795-1830 1.Antreprenerzy, prezesi i dyrektorzy. Wojciech Bogusławski, Ludwik Osiński, Aleksander Rożniecki. 2. Zespół Teatru Narodowego, siedziba na placu Krasińskich, warunki pracy, oczekiwania publiczności; "Dykcyonarzyk teatralny" 3. Eklektyzm repertuarowy, komedioopery, adaptacje, Ludwik Adam Dmuszewski ("Aktorowie na Elizejskich Polach"), Alojzy Fortunat Żółkowski. 4. Forsowanie tragedii klasycystycznej, polska tragedia neoklasycystyczna, "Barbara Radziwilłówna" 5. Iksowie 6. Teatr Rozmaitości – początki, repertuar, aktorzy, Panczykowski, Jasiński 7. Inscenizacja romantyczna we Francji i w Polsce; Antonio Sacchetti 8. Przeboje teatralne, ulubieńcy publiczności, "Wesele w Ojcowie", "Chłop milionowy" 9. Gwiazdy sceny: Żółkowski, Dmuszewski, Ledóchowska, Werowski, Kudlicz, Żuczkowska, Piasecki 10. Teatr wobec powstania listopadowego; "Niema z Portici" OKRES 1831-1863 (część pierwsza) 11. 1833: Teatr Wielki 12. Prezesi, organizacja, dramat + opera + balet; inscenizacji romantycznych ciąg dalszy; reżyserzy 13. Polscy dramatopisarze (m.in. "Stara romantyczka" Stanisława Bogusławskiego) 14. Przeboje: "Robert Diabeł", "Sylfida" |
|
Literatura: |
Dobór tekstów będzie uzależniony od dostępności Biblioteki ATB dla studentów. W przypadku pracy zdalnej, dobór tekstów będzie wyznaczany przez ich dostępność online. Literatura podstawowa (układ alfabetyczny): „Dzieje teatru polskiego”, pod red. Tadeusza Siverta, t. II: „Teatr polski od schyłku XVIII wieku do roku 1863. Lata 1773-1830”, Warszawa 1993 Jarząbek-Wasyl Dorota, "Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku", Kraków 2016 Jarząbek-Wasyl Dorota, Maresz Barbara, „Archiwum teatru XIX wieku. Ludzie, dokumenty, historie”, Kraków 2019 Kosiński Dariusz, „Dramaturgia praktyczna. Polska sztuka aktorska XIX wieku w piśmiennictwie teatralnym swej epoki”, Kraków 2005 Kosiński Dariusz, „Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku. Główne problemy”, Kraków 2003 Przychodniak Zbigniew, „U progu romantyzmu. Przemiany warszawskiej krytyki teatralnej w latach 1815-1825”, Wrocław 1991 Pudełek Janina, „Warszawski balet romantyczny (1802-1866)”, Warszawa 1968 Raszewski Zbigniew, „Bogusławski”, t. I-II, Warszawa 2015 Raszewski Zbigniew, „Krótka historia teatru polskiego”, Warszawa 1977 (I wyd.) lub 1990 (II wyd.) Ratajczakowa Dobrochna, „Obrazy narodowe w dramacie i teatrze”, Wrocław 1994 Waszkiel Halina, „Trudne lata. Teatr warszawski 1815-1868”, Warszawa 2015 Wilski Zbigniew, „Polskie szkolnictwo teatralne 1811-1944”, Wrocław 1978 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.