Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia nowoczesności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/GTP/HistNow
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia nowoczesności
Jednostka: Kierunek Wiedzy o Teatrze
Grupy: Grupa treści podstawowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok II sem. 3
Przedmioty WOT/M rok II sem. 4
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

cel przedmiotu: Uzyskać dobrą orientację w epoce Nowoczesności, jej głównych miejscach, postaciach i dziełach

Pełny opis:

Historia Nowoczesności

Wykład - konwersatorium

Dotyczy trzech zagadnień:

1. Epoka demokracji

Konstelacja przybliżeń: genealogie, chronologie, geografia, style i dekady Epoki Nowoczesności (od modernité Baudelaire’a do nowojorskiej Factory Andy Warhola). Mapa Nowoczesności.

Czym był proces twórczy u wielkich postaci Nowoczesności (dla Prousta, dla Rilkego, dla Musila, dla Joyce’a, dla Strawińskiego, dla Audena, dla Miłosza, dla Strehlera, dla Kantora, dla Orsona Wellesa, dla Petera Brooka, dla Nabokova…).

2. Archiwa pamięci

(Formuła Baudelaire’a)

Nowożytne tradycje europejskie odkryte przez Nowoczesność: alchemia, gnoza, doświadczenie melancholii, manieryzm, cywilizacja europejskiego baroku…

3. Zdradzone testamenty ?

(Formuła Milana Kundery)

Testamenty, jakimi są dla nas wielkie dzieła i postaci Nowoczesności

Literatura:

Podstawowa:

1. Małgorzata Dziewulska „Artyści i pielgrzymi”, „Inna obecność”

2. Bohdan Paczowski „Zobaczyć”

3. K.A.Jeleński „Chwile oderwane”

4. Jan Kott „Aloes”

5. Jan Kott „Kadysz.Strony o Tadeuszu Kantorze”

6. Claudio Magris „Dunaj”

7. Milan Kundera „Zdradzone testamenty”

8. Tony Judt „Powojnie. Historia Europy od 1945 roku”

9. George Steiner „Rzeczywiste obecności”

10. Czesław Miłosz „Wykłady harwardzkie”

11. Roland Barthes „Światło obrazu”

12. Daniel Bell „Kulturowe sprzeczności kapitalizmu” PWN 1994

13. Czesław Miłosz „Ziemia Ulro”Roberto Salvadori ,Poszukiwanie nowoczesności, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001.W tej książce m.in. Edward Hopper i „scena amerykańska”

14. Roberto Salvadori, . Mitologia nowoczesności, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2004.W tej książce m.in. Baudelaire i nowy

Paryż. Budowanie nowoczesności

15. Roberto Salvadori Pejzaże miasta, Fundacja Zeszytów Literackich,

Warszawa 2006.

16. Roberto Salvadori , Sylwetki i portrety, Fundacja Zeszytow Literackich , 2010

17. Jan Błoński „O Gombrowiczu”

2. Uzupełniająca:

1.K.A. Jeleński, z tomu Chwile oderwane:

autobiograficzny esej „O Ziemi Ulro po dwóch latach”

i „Pod pretekstem Maneta”

2. Jan Błoński „Biedny Polak patrzy na getto” – tekst ostatnio (2009) wydany przez WL w książce zbierającej inne teksty Błońskiego i polemikę wokół.

Obowiązkowa jest lektura fragmentu eseju w Zeszytach Literackich, nr 75 (dodatek), s. 61-65.

3. Tony Judt: Powojnie. Historia Europy od 1945 tłum. polskie Rebis

Z tego tomu: Wstęp i Epilog

4. Karl Schlőgel W przestrzeni czas czytamy. O historii cywizlizacji i geopolityce. Tłum. polskie Wydawnictwo Poznańskie 2009

Z tego tomu studium: „Europejski ślad Diagilewa”

5. Leszek Kołakowski – do wyboru

„Cywilizacja [Nowoczesność] na ławie oskarżonych” – Modernity on Endless Trial

- głośny tekst Kołakowskiego z 1986 r.

W tomie Moje słuszne poglądy na wszystko, Znak 1999

„Odwet sacrum w kulturze świeckiej” - wykład na genewskich Rencontres w 1973 r.

W tomie Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Znak 2006

6. Claudio Magris

Z tomu Itaka i dalej, tłum. polskie Pogranicze 2009-12-28

Z tego tomu: „Gramatyka i życie”

„Cesarstwo bez fundamentów”

„Uniwersalny słownik Musila”

Z tomu Dunaj:

Kierling, Hauptstrasse 187 – o Kafce

Na krawędzi ciszy – o Celanie.

7. J. M. Coetzee

Dziwniejsze brzegi. Eseje literackie 1986-1999, Znak 2008.

Z tego tomu: Co to jest dzieło klasyczne? – prelekcja. S. 7-32.

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 rozpoznać: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności

EM 2 odróżnić: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności

EM 3 zapamiętać: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 prezentować wybrane klasyczne dzieła Nowoczesności

EM 5 posługiwać: się trafnym kontekstem historycznym i socjologicznym

EM 6 konstruować dossier dla recenzji a także projektu reżyserskiego dotyczącego wybranego dzieła

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 wyrazić swój osąd dotyczący prezentowanego autora, dzieła wobec redaktorów, aktorów, dyrektorów, menagerów

EM 8 identyfikować problem dzieła i jego związek ze współczesnością wobec redaktorów, aktorów, dyrektorów, menagerów

EM 9 współdziałać i postępować zgodnie z wieloma racjami uczestników przestrzeni społecznej teatru i mediów

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Zaliczenie ustne po I semestrze

Zaliczenie ze stopniem na podstawie eseju / referatu / projektu po II semestrze.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Piotr Kłoczowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kłoczowski, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Piotr Kłoczowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kłoczowski, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Piotr Kłoczowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kłoczowski, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Piotr Kłoczowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)