Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat mistrzowski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/F/WM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat mistrzowski
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Przedmioty WOT/M rok I sem. 1
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Distant range dramaturgies (dramaturgia dalekiego zasięgu), czyli artystyczna eksploracja dialogu w czasie pandemii Covid-19. Czy to możliwe, aby traktować przeszkody nie jako coś do przekroczenia, a jako coś, z czym można pracować i czym można się bawić? Poznamy różne przykłady dramaturgii dystansu (spektakle online, teatr esemesowy, teatr instrukcji, instalacje dla jednegowidza itd.) i spróbujemy stworzyć nasze własne performanse.

Pełny opis:

Distant Range Dramaturgies, czyli Dramaturgia Dalekiego Zasięgu

Podczas tego warsztatu online zbadamy formy performatywne, które są możliwe do wykonania przy ograniczeniach, jakie nakłada na nas pandemia Covid-19.

Dialog, relacje i konflikty są sercem dramaturgii. Ale jakie dialogi możemy prowadzić w obecnych czasach? I jakie relacje chcemy tworzyć? W centrum współczesnych sztuk performatywnych znajdują się poszukiwania nowych sposobów odnoszenia się do publiczności, próby powierzania widzom nowych ról, zabawy z nimi i tworzenia ich doświadczeń - niekoniecznie opartych na narracji.

Jak więc chcemy, aby te relacje z widzami się rozwijały? Jak odnosimy się do siebie nawzajem i jak chcemy odnosić się do dzisiejszego świata? Czy można pojmować przeszkody nie jako coś do pokonania, ale także jako coś, z czym możemy pracować, bawić się, a nawet co możemy wykorzystywać na naszą korzyść?

Podczas warsztatu będziemy badać różne formy dialogu, które pozwolą nam lepiej angażować się w kontakt z innymi ludźmi, z rzeczami i z naszym otoczeniem.

Poznamy również istniejące przykłady dramaturgii dalekiego dystansu (spektakle online, teatr smsowy, teat oparty na instrukcji, instalacje dla jednego widza i inne formaty), zanalizujemy ich potencjał dramaturgiczny, a także stworzymy własne przedstawienia na odległość.

Dr Sodja Zupanc-Lotker jest kierownikiem międzynarodowych studiów magisterskich w zakresie reżyserii “devised theatre” i teatru przedmiotu na Praskiej Akademii Sztuk Teatralnych DAMU, gdzie prowadzi również wykłady z dramaturgii. Po ukończeniu studiów magisterskich z reżyserii i dramaturgii na DAMU obroniła doktorat na Uniwersytecie Wiedeńskim, Zuryskiej Akademii Sztuk (ZHdK) i na DAMU.

Pracuje jako dramaturg w niezależnych projektach teatralnych, tanecznych i wystawienniczych. Współpracowała z Cristiną Maldonado, Ahilanem Ratnamohanem, Julianem Hetzelem, Janem Mockiem, Farm in the Cave, Lotte van den Berg, TAAT, Kristýną Lhotákovą, Petrą Tejnorovą, Wojtkiem Ziemilskim, Kunsthalle Praha i in. Była dyrektorką artystyczną Praskiego Quadrenniale Scenografii w latach 2008 - 2015, wydarzenia, przy którym pracowała od 1999 roku.

Była także kuratorem koordynującym szereg międzynarodowych artystycznych projektów badawczych, takich jak: Global City Local City, Space - Performing Arts in Public Space czy Urban Heat i jest jednym z głównych badaczy w badaniach artystycznych agencji Costume Agency w KHiO Oslo w latach 2018-21. Prowadziła wykłady i warsztaty na Columbia University, Yale School of Drama, Royal Central School of Speech and Drama, Reykjavik Arts Academy, Norwegian Theatre Academy, HKU Utrecht, Kiasma Helsinki oraz na wielu festiwalach i sympozjach.

Od 2014 roku zasiada w redakcji czasopisma “Theatre and Performance Design Journal” oraz w redakcji “Performance Research Journal”, oba publikowane przez Routledge

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W08 ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań teatru z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych

UMIEJĘTNOŚCI

KU_13 ma pogłębione umiejętności w posługiwaniu się różnymi formami dramaturgicznymi

K_U16 ma umiejętności językowe w zakresie wiedzy o teatrze na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K04 aktywnie i krytycznie uczestniczy w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne, inspiruje zbiorowe projekty i działania

K_K06 upowszechnia nowe dokonania teatralne oraz aktualny dorobek wiedzy o teatrze

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność w zajęcia (50%)

Realizacja zadań warsztatowych (50%)

Warsztat realizowany w ramach projektu pod nazwą: „Nowa jakość kształcenia w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie” nr POWR.03.05.00-00-Z070/17-00 realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 w ramach działania Zintegrowane Programy Uczelni w ramach Ścieżki I, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski
Prowadzący grup: Sodja Zupanc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)