Wrażliwość ciała I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/F/WC1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wrażliwość ciała I |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/M rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie uczestnikom podstaw z dziedziny choreografii oraz improwizacji ruchowej oraz zapoznanie ich z przykładowymi praktykami i narzędziami choreograficznymi, którymi posługują się współcześni przedstawiciele tego zawodu. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość zapoznania się z choreografią i improwizacją nie tylko teoretycznie, ale przede wszystkim w sposób doświadczalny i cielesny. |
Pełny opis: |
Za pojęciami „choreografii” oraz „improwizacji” stoi szereg praktyk, metod i działań, których mogą one dotyczyć. U podstaw choreografii leży m.in. przeciwdziałanie i reorganizacja wcześniejszych koncepcji jej rozumienia. Z kolei improwizacja coraz częściej utożsamiana jest z narzędziem do świadomego poszukiwania i wydobywania nowych rozwiązań oraz praktyk. Można zatem powiedzieć, że samo zjawisko choreografii i improwizacji podlega ciągłej zmianie, zależnie od rozwijającej się sztuki, jak i otaczającej rzeczywistości społecznej. Zajęcia „wrażliwość ciała” obejmować będą ćwiczenia warsztatowe i polegać będą na pracy ze świadomym ciałem i ruchem. W czasie 5 spotkań przyjrzymy się w praktyce podstawowym aspektom choreografii i improwizacji. W ramach działań praktycznych uczestnicy zajęć będę mogli obserwować pracę, w której ciało jest m.in. „miejscem” spotkania, dziełem samym w sobie, empirycznym poznaniem, jak również podmiotem oraz przedmiotem analizy i interpretacji. Poszczególne tematy: 1. choreografia i improwizacja – wprowadzenie; 2. choreografia a polityczność; 3. improwizacja jako zestaw zasad, relacji i porządków; 4. choreografia i improwizacja jako praktyka społeczna; 5. choreografia jako język buntu i sprzeciwu. |
Literatura: |
1. Podstawowa: - Katarzyna Słoboda i Sonia Nieśpiałowska-Owczarek (red.), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O imporiwzacji tańca; Muzeum Sztuki w Łodzi, 2013. - Marta Keil (red.), choreografia: polityczność, Art Stations Foudnation, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Teatralny im . Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, East European Performing Arts Platform, Warszawa-Poznań-Lublin 2018. - Jonathan Burrows, a choreographer’s handbook, Routledge, 2010. 2. Uzupełniająca: - Sally Banes, Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern, PWM, 2014. - Jadwiga Majewska (red.), Świadomość ruchu. Teksy o tańcu współczesnym, Korporacja Ha!art, Kraków 2013. - Wojciech Klimczyk, wizjonerzy ciała, Korporacja Ha!art, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studentka po zakończeniu kursu powinna: EM 1 Scharakteryzować i opisać współczesne rozumienie choreografii i improwizacji. K_W02 EM 2 Wskazać kilka różnych metod pracy z ciałem i ruchem oraz twórców tych metod. K_W05 EM 3 Odróżniać choreografię od tańca. K_W08 Umiejętności Studentka po zakończeniu kursu powinna: EM 4 Posługiwać się poznanymi strategiami pracy z ciałem i ruchem. K_U01 EM 5 Weryfikować swoje wyobrażenia na temat choreografii i improwizacji. K_U02 EM 6 Wykorzystywać poznane narzędzia choreograficzne i improwizacyjne do własnych poszukiwań i rozwoju.K_U04 EM 7 Posługiwać się myśleniem choreograficznym w sposobie odbioru przedstawień choreograficznych, teatru tańca czy form teatralnych, przy których choreografia lub improwizacja były narzędziem pracy. K_U05, K_U08 Kompetencje personalne i społeczne Studentka po zakończeniu kursu powinna: EM 8 Działać indywidualnie w ramach zadań zbiorowych. K_K02 EM 9 Dbać konsekwencję własnych wyborów i działań. K_K04 EM10 Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji bądź stereotypowo rozumianych roli. K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Aktywność w działaniach warsztatowych i związanych z nimi dyskusjach - 40% ocena stopnia zaangażowania w realizację programu - 20% ocena samodzielności wykonanej pracy 20% ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania dotyczącego specjalizacji w kontekście interdyscyplinarnego kształcenia 20% Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia modułu jest udział w minimum 4 z 5 spotkań warsztatowych. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Weronika Pelczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Pelczyńska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Weronika Pelczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-wc
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Pelczyńska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Weronika Pelczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Pelczyńska, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Weronika Pelczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.