Sztuka współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/F/SztWsp |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka współczesna |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/M Przedmioty WOT/M rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Poznanie najważniejszych wydarzeń artystycznych 2 poł. XX wieku w kontekście zmian politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych po II wojnie światowej. Studentka/student powininni formułować merytorycznie trafne opinie na temat sztuki drugiej polowy XX w.; powininni znać podstawową szczegółową bibliografię i kolekcje tej sztuki na świecie, szczególnie największe, dostępne w internecie. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Nowa geografia artystyczna po II wojnie: Nowy Jork vs Paryż. 2. Zaraz po wojnie – sztuka polska po 1944 r. Warszawa/Kraków. 3. Zawód artysta plastyk: zmiany instytucjonalne w poslkiej sztuce po 1944 4. Polska sztuka i totalitaryzm: nadwiślański socrealizm 5. Mit przełomu w polskiej sztuce: Odwilż. 6. Po drugiej stronie muru: sztuka okresu zimnej wojnhy. 7. Nowe zjawiska: happening, performans, video-art. 8. Andy Wahrol i realizm traumatyczny (Pop-art.). 9. Przedmiot gotowy: Duchamp/Steinbach/Koons. 10. Sztuka II Fali feminizmu. 11. Sztuka polskich artystek: Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum 12. Sztuka a Holokaust: przeciw-pomniki: Hansen/Gerz 13. Postmodernizm w architekturze. 14. Polska sztuka krytyczna: sztuka po 1989 r. 15. Słabe obrazy polskiej transformacji: polscy artyści a liberalizm. P+ Wykłady studyjne na aktualnaych wystawach Galeriach Sztuki Współczesnej. |
Literatura: |
Literatura: Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań 2005 (wybrane rozdziały). Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, 1999 (wybrane rozdziały). Agata Jakubowska, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Wydawnictwo naukowe, Poznań 2008. Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przełożyłaMonika Szuba, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011. Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Universitas, Kraków 2010. Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996. Sontag S., O fotografii, Karakter, Kraków 2009. Joseph Beuys „Każdy artystą”, w: „Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny”, Czytelnik, Warszawa 1987. Nicolas Bourriaud „Estetyka relacyjna”, MOCAK, Kraków, 2012. Ewa Domańska, Pamięć/przeciw-historia jako ideologia. Pozytywy Zbigniewa Libery, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. Claire Bishop, Sztuczne Piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc zmiana, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały). Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Fundacja bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2016. Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć. Literatura uzupełniająca: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Universitas, Kraków 2010 Muzeum sztuki. Antologia, redakcja Maria Popczyk, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studentka/student po zakończeniu kursu powina/nien: K_W04 ma podstawową wiedzę o wybranych aspektach historii sztuki współczesnej w Europie i na świecie. K_W05 ma podstawową wiedzę o najważniejszych twórcach, zjawiskach i tendencjach w sztuce współczesnej w Polsce i na świecie K_W06 ma podstawową wiedzę o najważniejszych teoriach sztuki współczesnej i zna autorów najbardziej reprezentatywnych dla danej teorii. K_W09 zna najważniejsze wystawy (monograficzne, tematyczne) sztuki współczesnej w Polsce i na świecie. K_W16 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego wedle wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych. K_W22 ma bieżącą orientację w życiu artystycznym (wystawy, projekty medialne, konferencje) rozumie konieczność permanentnego uczestnictwa w kulturze. Umiejętności studentka/student po zakończeniu kursu powinnna/powinien: K_U01 potrafi samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę na temat sztuki współczensej i zna niezbene do tego narzędzia. K_U02 potrafi sprawnie korzystać różnorodnych źródeł o sztuce współczensej (platoformy cyfrowe galerii i muzeów; biblioteki on-line, zasoby archiwalne on-line), w języku polskim i obcym. K_U05 potrafi przeprowadzić analizę formalną oraz interpretację wybranego dzieła sztuki współczesnej i umiejsciwić je w odpowiednim nurcie (np. pop-art, video-art, happening) zna adekwatną dla dyscypliny, terminologię. K_U06 potrafi rozpoznać i zinterpretować odwołąnia do sztuki współczesnej/twórczości artystów/dzieł w utworze scenicznym czy inscenizacji teatralnej. Jest kompetentnym odbiorcą. Kompetencje społeczne: studentka/student po zakończeniu kursu powinnna/powinien: K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia. K_K03 rozumie społeczne znaczenie sztuki i szeroko pojmowanej kultury. K_K06 rozumie społeczne znaczenie sztuki szeroko pojmowanej kultury |
Metody i kryteria oceniania: |
dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; zaliczenie – praca pisemna na jeden z zaproponowanych z trzech, tematów Wszystkie prace są zarchiwizowane w formie plików Word lub Pdf. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-09-25 - 2018-01-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Ewa Toniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-09-24 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Ewa Toniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Toniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Ewa Toniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Toniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Ewa Toniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Toniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Poznanie najważniejszych wydarzeń artystycznych 2 poł. XX wieku w kontekście zmian politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych po II wojnie światowej; nurtów i tekstów krytycznych Nowej Historii Sztuki (Foster, Krauss, Piotrowski). Zachęcenie studentek i studentów do samodzielnego poruszania się po największych i najważniejszych kolekcjach sztuki współczesnej na świecie, dostępnych on-line i uczestniczenia w kulturze. |
|
Pełny opis: |
1. Nowa geografia artystyczna po II wojnie: Nowy Jork vs Paryż. 2. Zaraz po wojnie – sztuka polska po 1944 r. Warszawa/Kraków. 3. Zawód artysta plastyk: zmiany instytucjonalne w polskiej sztuce po 1944 4. Polska sztuka i totalitaryzm: nadwiślański socrealizm 5. Mit przełomu w polskiej sztuce: Odwilż. 6. Po drugiej stronie muru: sztuka okresu zimnej wojny. 7. Nowe zjawiska: happening, performans, video-art. 8. Andy Wahrol i realizm traumatyczny (Pop-art.). 9. Przedmiot gotowy: Duchamp/Steinbach/Koons 10. Sztuka II Fali Feminizmu. 11. Abject Art: neoawangarda w krytyce Fostera. 12. Sztuka a Holokaust: przeciw-pomniki: Hansen/Gerz 13. Polska sztuka krytyczna: sztuka po 1989 r. 14. Słabe obrazy polskiej transformacji: polscy artyści a liberalizm. 15. Artyści post-antropocenu. W ramach cyklu zajęć wykłady studyjne na aktualnaych wystawach Galeriach Sztuki Współczesnej. |
|
Literatura: |
Literatura: Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań 2005 (wybrane rozdziały).naczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, 1999. ( wybrane rozdziały). Andrzej Turowski, Nokturny Władysława Strzemińskiego, w: Władysław Strzemiński. Czytelność obrazów, Materiuały z międzynarodowej konferencji poświęconej twórczości Władysława Strzemińskiego, red. Jarosław Suchan i Pawel Polit, Muzeum Sztuki, Łódź, 2012. Guilbaut S., Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992 Partha Mitter, Decentring Modernism: Art. History and Avant-Garde Art from the Periphery, “The Art Bulletin. A Quarterly Published by College Art Association”, 4/2008, s. 531-548. Anna Markowska, dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku. Toruń 2012. Agata Jakubowska, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Wydawnictwo naukowe, Poznań 2008. Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przełożyłaMonika Szuba, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011. Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Universitas, Kraków2010. Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996. Sontag S., O fotografii, Karakter, Kraków 2009. Joseph Beuys „Każdy artystą”, w: „Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny”, Czytelnik, Warszawa 1987. Interperformance. The Live Tableaux of Suzanne Lacy, Janine Antoni, and Marina Abramovic w: Performance Art, “The Art Journal”, Winter 1997, Vol.56, No.4 (numer monograficzny) Nicolas Bourriaud „Estetyka relacyjna”, MOCAK, Kraków, 2012. Monumentalna przeciw- Historia Muzeum Żydowskie Daniela Libeskinda w: Ewa Domańska, Historie niekonwencjonalne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. Ewa Domańska, Pamięć/przeciw-historia jako ideologia. Pozytywy Zbigniewa Libery, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. Claire Bishop, Sztuczne Piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc zmiana, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały). „Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej”, Krytyka Polityczna, Warszawa, 2010. Anna Ziębińska-Witek, Zwrot afektywny w muzeach – między teorią a praktyką, „Teksty Drugie”, 1/2014 s. 293-307. Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Fundacja bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2016. Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć. Literatura uzupełniająca: Display. Strategie wystawiania, red. M. Hussakowska, E.M.Tatar, Kraków 2012. Miasto w sztuce – sztuka miasta. Universitas, Kraków 2010 Muzeum sztuki. Antologia, redakcja Maria Popczyk, Kraków 2005. Szymański W., Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności. Eva Hesse – Felix Gonzales-Torres – Roni Horn – Derek Jarman, Kraków 2015. The Female Body in Western Culture: Contemporary Perspectives, Ed. Susan Rubin Suleiman., Harvard Universuty Press, 1986. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Ewa Toniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Toniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Tytuł: Holokaust w sztuce polskiej po 1989 r. W trakcie zajęć, analizując wybrane prace polskich artystów tworzących po 1989 r. zastanowimy się nad rolą sztuki w debacie publicznej na temat Zagłady i nad strategiami artystycznymi pokolenia post-pamięci(Marianne Hirsch). |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. Zagłada w debacie publicznej po 1989 r. a historiografia krytyczna. 2. Topografia przemieszczenia: Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich Joanny Rajkowskiej (2002). 3. Zabawa w Holokaust: Zbigniew Libera, Lego. Obóz Koncentracyjny (1996), Berek (1999) Artura Żmijewskiego. 4. Miejsca zwyczajne: Pływalnia (2003), Piaskownica Rafała Jakubowicza (2006), Murki i piaskownice Karoliny Freino (2007), Macewy codziennego użytku Łukasza Baksika (2010), Niewinne oko nie istnieje Wojciecha Wilczyka (2009). 5. Środowiskowa historia Zagłady: Winterreise Mirosława Bałki (2003), Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego (2009). 6. Pomnik/kontr-pomnik: Projekt Droga Oskara Hansena (1958) i Berlin-Birkenau Łukasza Surowca (2012). 7. Znak do wynajęcia: Anna Baumgart, Agnieszka Kurant, Wielokropek (2009/2010). 8. Warunki gościnności: Projekt Próżna Krystyny Piotrowskiej (2006-2014). 9. Shoah Sasnala: film Z daleka widok jest piękny (2011) i wystawa Taki pejzaż (POLIN, 2021) 10. Robert Kuśmirowski Wagon (2006), Mirosław Bałka How it is (2009), Stacja Radegast – Pomnik Zagłady Łóddzkiego Getta Czesława Bieleckiego (2004-2006). 11. Performatywność architektury: Wspołczesne Muzea Holokaustu. 12. Przemoc filosemicka: Tęsknię za Tobą Żydzie Rafała Betlejewskiego (2010). 13. Oskar Dawicki: Nigdy nie zrobiłem pracy o Holokauście (2009). P+ Wykłady studyjne: 1. Wystawa stała w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. 2. Warszawa, ulica Chłodna. Wokół Festung Warschau Elżbiety Janickiej |
|
Literatura: |
Girgio Agamben, Co zostanie z Auschwitz. Archiwum i świadek (Hmo sacer III), przeł. S. Królak, Warszawa 2008. Ernst van Alphen, Performatywność prowokacji. Przypadek Artura Żmijewskiego, w: Ten sam, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 251-266. Ernst van Alphen, Zabawa w Holokaust, w: Ten sam, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 47-75. Elżbieta Janicka i Tomasz Żukowski, Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2016. Bartosz Kwieciński, Pamięć nieprzyswojona, w: Tenże, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Universitas, Kraków 2012. Jacek Małczyński, Krajobrazy Zagłady w sztuce współczesnej, w: Tenże, Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2018. Konrad Matyjaszek, Produkcja przestrzeni żydowskiej i pożydowskiej w dawnej i współczesnej Polsce, UNIVERSITAS, Kraków 2019 (wybrane rozdziały). Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2010. Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, red. J. Kowalska-Leder, P. Dobrosielski, I. Kurz, M. Szpakowska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017 (wybrane rozdziały). Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich https://artmuseum.pl/pl/archiwum/pozdrowienia-z-alej-jerozolimskich/2254 (25.09.21) Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć. Literatura uzupełniająca: Ewa Domańska, Monumentalna przeciw- Historia Muzeum Żydowskie Daniela Libeskinda w: Ta sama, Domańska, Historie niekonwencjonalne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2017/18-historie-fantomowe/klisza-w-rekach-bricoleura.-przemiany-wagonu-roberta-kusmirowskiego Forecki, Piotr Od Shoah do Strachu Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Wydawnictwo Poznańskie, 2010. Filmografia: Claude Lanzmann, Shoah (1985), wybrane fragmenty. Sidney Lumet, Lombardzista (The Pawnbroker), 1964. Alain Resnais, Noc i mgła (Nuit et Bruillard), 1955. Anka i Wilhelm Sasnal. Z daleka widok jest piękny, 2011. |
|
Uwagi: |
Studenci zobowiazani są do znajomości literatury przedmiotu (j.w.) i aktywnego uczestniczenia w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Ewa Toniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Toniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Tytuł: Holokaust w sztuce polskiej po 1989 r. W trakcie zajęć, analizując wybrane prace polskich artystów tworzących po 1989 r. zastanowimy się nad rolą sztuki w debacie publicznej na temat Zagłady i nad strategiami artystycznymi pokolenia post-pamięci (Marianne Hirsch). |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. Zagłada w debacie publicznej po 1989 r. a historiografia krytyczna. 2. Topografia przemieszczenia: Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich Joanny Rajkowskiej (2002). 3. Zabawa w Holokaust: Zbigniew Libera, Lego. Obóz Koncentracyjny (1996), Berek (1999) Artura Żmijewskiego. 4. Miejsca zwyczajne: Pływalnia (2003), Piaskownica Rafała Jakubowicza (2006), Murki i piaskownice Karoliny Freino (2007), Macewy codziennego użytku Łukasza Baksika (2010), Niewinne oko nie istnieje Wojciecha Wilczyka (2009). 5. Środowiskowa historia Zagłady: Winterreise Mirosława Bałki (2003), Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego (2009). 6. Pomnik/kontr-pomnik: Projekt Droga Oskara Hansena (1958) i Berlin-Birkenau Łukasza Surowca (2012). 7. Znak do wynajęcia: Anna Baumgart, Agnieszka Kurant, Wielokropek (2009/2010). 8. Warunki gościnności: Projekt Próżna Krystyny Piotrowskiej (2006-2014). 9. Shoah Sasnala: film Z daleka widok jest piękny (2011) i wystawa Taki pejzaż (POLIN, 2021) 10. Robert Kuśmirowski Wagon (2006), Mirosław Bałka How it is (2009), Stacja Radegast – Pomnik Zagłady Łódzkiego Getta Czesława Bieleckiego (2004-2006). 11. Performatywność architektury: Wspołczesne Muzea Holokaustu. 12. Przemoc filosemicka: Tęsknię za Tobą Żydzie Rafała Betlejewskiego (2010). 13. Oskar Dawicki: Nigdy nie zrobiłem pracy o Holokauście (2009). P+ Wykłady studyjne: 1. Wystawa stała w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. 2. Warszawa, ulica Chłodna. Wokół Festung Warschau Elżbiety Janickiej |
|
Literatura: |
Girgio Agamben, Co zostanie z Auschwitz. Archiwum i świadek (Hmo sacer III), przeł. S. Królak, Warszawa 2008. Ernst van Alphen, Performatywność prowokacji. Przypadek Artura Żmijewskiego, w: Ten sam, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 251-266. Ernst van Alphen, Zabawa w Holokaust, w: Ten sam, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 47-75. Elżbieta Janicka i Tomasz Żukowski, Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2016. Bartosz Kwieciński, Pamięć nieprzyswojona, w: Tenże, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Universitas, Kraków 2012. Jacek Małczyński, Krajobrazy Zagłady w sztuce współczesnej, w: Tenże, Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2018. Konrad Matyjaszek, Produkcja przestrzeni żydowskiej i pożydowskiej w dawnej i współczesnej Polsce, UNIVERSITAS, Kraków 2019 (wybrane rozdziały). Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2010. Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, red. J. Kowalska-Leder, P. Dobrosielski, I. Kurz, M. Szpakowska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017 (wybrane rozdziały). Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich https://artmuseum.pl/pl/archiwum/pozdrowienia-z-alej-jerozolimskich/2254 (25.09.21) Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć. Literatura uzupełniająca: Ewa Domańska, Monumentalna przeciw- Historia Muzeum Żydowskie Daniela Libeskinda w: Ta sama, Domańska, Historie niekonwencjonalne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2017/18-historie-fantomowe/klisza-w-rekach-bricoleura.-przemiany-wagonu-roberta-kusmirowskiego Forecki, Piotr Od Shoah do Strachu Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Wydawnictwo Poznańskie, 2010. Filmografia: Claude Lanzmann, Shoah (1985), wybrane fragmenty. Sidney Lumet, Lombardzista (The Pawnbroker), 1964. Alain Resnais, Noc i mgła (Nuit et Bruillard), 1955. Anka i Wilhelm Sasnal. Z daleka widok jest piękny, 2011. |
|
Uwagi: |
Studenci zobowiazani są do znajomości literatury przedmiotu (j.w.) i aktywnego uczestniczenia w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.