Wstęp do performatyki cz. I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/WstPerf |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do performatyki cz. I |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności Krytyka-Historia-Teoria WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 4 Przedmioty WOT/L rok III sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią performatyki jako dziedziny uniwersyteckiej i kulturowymi źródłami zwrotu perormatywnego, a także z najważniejszymi pojęciami, koncepcjami i metodami badań per- formatywnych. Drugim celem jest wprowadzenie do analizy współczesnych zjawisk kulturowych (zarówno z praktyki artystycznej jak i życia codziennego) z perspektywy performatywnej. |
Pełny opis: |
Podstawowe bloki tematyczne: 1. Peformans – znaczenia terminu, elementy i cechy charakterystyczne 2. Historia performatyki, najważniejsze teorie performatywności 3. Performatywność i procesy performatywne – wstęp do analizy performatycznej 4. Performanse w życiu codziennym 5. Teatr performatywny |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Richard Schechner, „Performatyka. Wstęp” 2. Marvin Carlson, „Performans” 3. Erving Goffman, „Człowiek w teatrze życia codziennego” 4. Jon McKenzie, „Performuj albo…” 5. Marco De Marinis, „Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem?” w: „Performans, per formatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne” Uzupełniająca: 1. Erika Fisher-Lichte, „Estetyka performatywności” 2. Victor Turner, „Proces rytualny” 3. John Austin, „Jak działać słowami”, w „Mówienie i poznawanie” 4. M. de Certeau, „Wynaleźć codzienność. Sztuki działania” 5. Judith Butler, „Uwikłani w płeć” 6. Tomasz Kubikowski, „Czym jest z natury performans?”, w: „Performans, per formatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne” 7. Dariusz Kosiński, „Teatra polskie. Rok Katastrofy” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Zdefiniować pojęcie performans i inne podstawowe terminy z zakresu performatyki K_W02 EM 2 Scharakteryzować najważniejsze koncepcje i teorie performansu i performatywności K_W05 EM 3 Opisać najważniejsze typy performansów. KW08, KW10 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Analizować performanse współczesne. KU03 EM 5 Rozpoznawać procesy per- formatywne. KU04 EM 6 Interpretować najważniejsze teksty w historii rozwoju performatyki w ich wzajemnym powiązaniu, a także w odniesieniu do osiągnięć innych współczesnych metodologii humanistycznych. K_U05 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 W odpowiedzialny i krytyczny sposób oceniać przebieg performansów. K_K04 EM 8 W świadomy sposób uczestniczyć w performasach. K_K05 EM 9 Konstruować argumenty w interakcji z grupą. K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Formą zaliczenia jest krótka praca pisemna: analiza wybranej współczesnej praktyki kulturowej jako performansu. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-k
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Skrzypek | |
Prowadzący grup: | Agata Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.