Warsztat projekt 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/WarProj2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat projekt 3 |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Praktyka teatralna WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie osób studiujących do zawodu kuratora_rki projektów z zakresu sztuk performatywnych, w tym: - zdobycie wiedzy na temat praktyk kuratorskich w obszarze sztuk performatywnych. - wypracowanie narzędzi badawczych pozwalających analizować projekty kuratorskie, - przeprowadzenie procesu badawczego i prezentacja jego efektów, - przygotowanie do pracy zespołowej w instytucjach i organizacjach kultury. |
Pełny opis: |
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA 1. Teoretyczne wprowadzenie do praktyki kuratorskiej w obszarze sztuk performatywnych. 2. Analiza (studia przypadków) przykładowych projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych. 3. Praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia -inter i transdyscyplinarnych perspektyw badawczych, estetycznych, politycznych i społeczno- kulturowych. 4. Strategie angażujące w praktykach kuratorskich. 5. Analiza celów artystycznych, społecznych i edukacyjnych projektu. 6. Polityczność praktyk kuratorskich w perspektywie teorii Jacquesa Rancière’a. 7. Praktyki badawcze w obszarze kuratorstwa: zespołowe przygotowanie i prezentacja badań, tekstów kultury i kontekstów społeczno-politycznych dotyczących wybranego przez osoby studiujące tematu w polu szeroko rozumianej kultury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe do końca semestru Dragan Klaić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014, s.94-104. https://issuu.com/instytut.teatralny/docs/draganklaic_all, dostęp z dnia 20.10.2024 r. Marta Keil, Artysta – kurator – producent kultury, „Didaskalia” 2014 nr 121. https://www.academia.edu/7937845/Artysta_kurator_producent_kultury, dostęp: 20.10.2024 r. Aleksandra Sidor i Wiktoria Nadmorska w rozmowie z Tomaszem Kireńczukiem, Kwestionować najłatwiejsze interpretacje rzeczywistości, „Didaskalia” 2022 nr 168, https://didaskalia.pl/pl/artykul/kwestionowac-najlatwiejsze-interpretacje-rzeczywistosci, dostęp z dnia: 20.10.2024 r. Marta Szlasa-Rokicka i Krysia Bednarek w rozmowie z Francescą Coroną Praca kuratora: współwyobrażanie, miasto, dyskurs, „Didaskalia” 2022 nr 168, https://didaskalia.pl/pl/artykul/praca-kuratora-wspolwyobrazanie-miasto-dyskurs, dostęp z dnia: 20.10.2024 r. Lektura nieobowiązkowa Anda Rottenberg, Kurator: funkcja, zawód, misja, w: Rozrzut, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu kształcenia i potwierdzeniu osiągnięcia EU osoba studiująca: • zna podstawowe uwarunkowania pracy oraz pola działań kuratora_rki projektów performatywnych i ma świadomość związanej z nimi odpowiedzialności zawodowej, w tym społecznej; • potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i prezentować dzieła artystyczne, teksty naukowe i zjawiska społeczne dotyczące wybranego wybranego tematu, mając na uwadze możliwość wykorzystania tych umiejętności w tworzeniu własnych projektów kulturalnych; • potrafi wpisać projekt kuratorski w konkretny kontekst społeczno-kulturowy; • potrafi dokonać krytycznej analizy projektu performatywnego; • potrafi przeprowadzić proces badawczy dotyczący wybranego zagadnienia i zaprezentować jego efekty; • potrafi efektywnie komunikować się w zespole projektowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia kursu stanowi zespołowe przygotowanie i prezentacja badań, tekstów kultury i kontekstów społeczno-politycznych dotyczących wybranego przez osoby studiujące tematu w polu szeroko rozumianej kultury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych. (praca zespołowa). • potrafi stworzyć prezentację projektu kuratorskiego i przedstawić ją publiczności; • potrafi napisać tekst kuratorski i wykorzystać go do promocji wydarzenia; • potrafi zbudować zespół kuratorski oraz twórczo współdziałać w jego ramach z uwzględnieniem podstawowych zasad etyki pracy. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-cw
PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Siwiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie osób studiujących do zawodu kuratora_rki projektów z zakresu sztuk performatywnych, w tym: - przekazanie wiedzy dotyczącej historii i praktyki z zakresu kuratorstwa sztuk performatywnych, - przekazanie wiedzy i wypracowanie umiejętności pozwalających analizować i tworzyć projekty kuratorskie, - przygotowanie do pracy zespołowej w instytucjach i organizacjach kultury. Podstawę zaliczenia kursu stanowi opracowanie kuratorskiej koncepcji projektu (praca zespołowa). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA 1. Historia i praktyka kuratorska w obszarze sztuk performatywnych. 2. Analiza przykładowych projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych. 3. Praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia -inter i transdyscyplinarnych perspektyw badawczych, estetycznych, politycznych i społeczno-kulturowych. 4. Analiza celów artystycznych, społecznych i edukacyjnych projektu. 5. Strategie angażujące w praktykach kuratorskich. 6. Polityczność praktyk kuratorskich w perspektywie teorii Jacquesa Rancière’a. 7. Zarządzanie pracą w grupie projektowej: optymalne wykorzystanie kompetencji i zdolności poszczególnych członków_kiń zespołu, zbudowanie odpowiedniej struktury organizacyjnej, stworzenie przyjaznej, pełnej szacunku atmosfery pracy. 8. Praktyki badawcze w obszarze kuratorstwa: stworzenie portfolio projektu. 9. Planowanie praktyk artystycznych z zakresu sztuk performatywnych z poszanowaniem pluralizmu kulturowego. 10. Podstawy sieciowania oraz negocjowania warunków współpracy artystycznej z twórcami_czyniami oraz partnerami projektu. 11. Budowanie dramaturgii i kontekstualizacja projektu kuratorskiego. 12. Przygotowanie autorskiego projektu z zakresu sztuk performatywnych w tym napisanie tekstu kuratorskiego komunikującego projekt (praca zespołowa). 13. Publiczna prezentacja projektu kuratorskiego (praca zespołowa). |
|
Literatura: |
Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014. Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39. Dodatkowe lektury uzależnione są od zainteresowań studentów rozwijanych w ramach indywidualnych projektów. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-cw
WOT-cw
PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Siwiak | |
Prowadzący grup: | Agata Siwiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.