Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat projekt 3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/WarProj2-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat projekt 3
Jednostka: Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia)
Grupy: Praktyka teatralna WOT/L
Przedmioty WOT/L rok II sem. 3
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie osób studiujących do zawodu kuratora_rki projektów z zakresu sztuk performatywnych, w tym:

- zdobycie wiedzy na temat praktyk kuratorskich w obszarze sztuk performatywnych.

- wypracowanie narzędzi badawczych pozwalających analizować projekty kuratorskie,

- przeprowadzenie procesu badawczego i prezentacja jego efektów,

- przygotowanie do pracy zespołowej w instytucjach i organizacjach kultury.

Pełny opis:

TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA

TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA

1. Teoretyczne wprowadzenie do praktyki kuratorskiej w obszarze sztuk performatywnych.

2. Analiza (studia przypadków) przykładowych projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych.

3. Praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia -inter i transdyscyplinarnych perspektyw badawczych, estetycznych, politycznych i społeczno- kulturowych.

4. Strategie angażujące w praktykach kuratorskich.

5. Analiza celów artystycznych, społecznych i edukacyjnych projektu.

6. Polityczność praktyk kuratorskich w perspektywie teorii Jacquesa Rancière’a.

7. Praktyki badawcze w obszarze kuratorstwa: zespołowe przygotowanie i prezentacja badań, tekstów kultury i kontekstów społeczno-politycznych dotyczących wybranego przez osoby studiujące tematu w polu szeroko rozumianej kultury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych.

Literatura:

Lektury obowiązkowe do końca semestru

Dragan Klaić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014, s.94-104.

https://issuu.com/instytut.teatralny/docs/draganklaic_all, dostęp z dnia 20.10.2024 r.

Marta Keil, Artysta – kurator – producent kultury, „Didaskalia” 2014 nr 121. https://www.academia.edu/7937845/Artysta_kurator_producent_kultury, dostęp: 20.10.2024 r.

Aleksandra Sidor i Wiktoria Nadmorska w rozmowie z Tomaszem Kireńczukiem, Kwestionować najłatwiejsze interpretacje rzeczywistości, „Didaskalia” 2022 nr 168, https://didaskalia.pl/pl/artykul/kwestionowac-najlatwiejsze-interpretacje-rzeczywistosci, dostęp z dnia: 20.10.2024 r.

Marta Szlasa-Rokicka i Krysia Bednarek w rozmowie z Francescą Coroną Praca kuratora: współwyobrażanie, miasto, dyskurs, „Didaskalia” 2022 nr 168, https://didaskalia.pl/pl/artykul/praca-kuratora-wspolwyobrazanie-miasto-dyskurs, dostęp z dnia: 20.10.2024 r.

Lektura nieobowiązkowa

Anda Rottenberg, Kurator: funkcja, zawód, misja, w: Rozrzut, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu kształcenia i potwierdzeniu osiągnięcia EU osoba studiująca:

• zna podstawowe uwarunkowania pracy oraz pola działań kuratora_rki projektów performatywnych i ma świadomość związanej z nimi odpowiedzialności zawodowej, w tym społecznej;

• potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i prezentować dzieła artystyczne, teksty naukowe i zjawiska społeczne dotyczące wybranego wybranego tematu, mając na uwadze możliwość wykorzystania tych umiejętności w tworzeniu własnych projektów kulturalnych;

• potrafi wpisać projekt kuratorski w konkretny kontekst społeczno-kulturowy;

• potrafi dokonać krytycznej analizy projektu performatywnego;

• potrafi przeprowadzić proces badawczy dotyczący wybranego zagadnienia i zaprezentować jego efekty;

• potrafi efektywnie komunikować się w zespole projektowym.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawę zaliczenia kursu stanowi zespołowe przygotowanie i prezentacja badań, tekstów kultury i kontekstów społeczno-politycznych dotyczących wybranego przez osoby studiujące tematu w polu szeroko rozumianej kultury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych. (praca zespołowa).

• potrafi stworzyć prezentację projektu kuratorskiego i przedstawić ją publiczności;

• potrafi napisać tekst kuratorski i wykorzystać go do promocji wydarzenia;

• potrafi zbudować zespół kuratorski oraz twórczo współdziałać w jego ramach z uwzględnieniem podstawowych zasad etyki pracy.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Siwiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie osób studiujących do zawodu kuratora_rki projektów z zakresu sztuk performatywnych, w tym:

- przekazanie wiedzy dotyczącej historii i praktyki z zakresu kuratorstwa sztuk performatywnych,

- przekazanie wiedzy i wypracowanie umiejętności pozwalających analizować i tworzyć projekty kuratorskie,

- przygotowanie do pracy zespołowej w instytucjach i organizacjach kultury.

Podstawę zaliczenia kursu stanowi opracowanie kuratorskiej koncepcji projektu (praca zespołowa).

Pełny opis:

TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA

1. Historia i praktyka kuratorska w obszarze sztuk performatywnych.

2. Analiza przykładowych projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych.

3. Praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia -inter i transdyscyplinarnych perspektyw badawczych, estetycznych, politycznych i społeczno-kulturowych.

4. Analiza celów artystycznych, społecznych i edukacyjnych projektu.

5. Strategie angażujące w praktykach kuratorskich.

6. Polityczność praktyk kuratorskich w perspektywie teorii Jacquesa Rancière’a.

7. Zarządzanie pracą w grupie projektowej: optymalne wykorzystanie kompetencji i zdolności poszczególnych członków_kiń zespołu, zbudowanie odpowiedniej struktury organizacyjnej, stworzenie przyjaznej, pełnej szacunku atmosfery pracy.

8. Praktyki badawcze w obszarze kuratorstwa: stworzenie portfolio projektu.

9. Planowanie praktyk artystycznych z zakresu sztuk performatywnych z poszanowaniem pluralizmu kulturowego.

10. Podstawy sieciowania oraz negocjowania warunków współpracy artystycznej z twórcami_czyniami oraz partnerami projektu.

11. Budowanie dramaturgii i kontekstualizacja projektu kuratorskiego.

12. Przygotowanie autorskiego projektu z zakresu sztuk performatywnych w tym napisanie tekstu kuratorskiego komunikującego projekt (praca zespołowa).

13. Publiczna prezentacja projektu kuratorskiego (praca zespołowa).

Literatura:

Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014.

Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39.

Dodatkowe lektury uzależnione są od zainteresowań studentów rozwijanych w ramach indywidualnych projektów.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Siwiak
Prowadzący grup: Agata Siwiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT ćwiczenia - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)