Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr i kultura rosyjska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/O/TiKRos-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr i kultura rosyjska
Jednostka: Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia)
Grupy: Przedmioty WOT/L rok III sem. 5
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

C1 Zapoznanie studentów z podstawowymi rosyjskimi tekstami teatralnymi i literackimi XIX i XX wieku.

C2 Omówienie najważniejszych zdarzeń i zjawisk rosyjskiego życia kulturalnego ostatnich dwóch stuleci i ich politycznego i społecznego tła.

konwersatorium

Pełny opis:

Zajęcia obejmują sztukę teatru i literaturę rosyjską (przede wszystkim dramatyczną) XIX i XX wieku. Nie jest to jednak chronologiczny kurs historii teatru rosyjskiego, ale próba nakreślenia szerszej panoramy nowożytnej kultury rosyjskiej z jej politycznym i społecznym tłem. Wybór podstawowych dzieł literackich (opowiadanie, esej i dramat) ma pomóc w zrozumieniu najważniejszych procesów, jakie zachodziły w kulturze rosyjskiej ostatnich dwóch stuleci.

Zakres poszczególnych tematów:

1. „Martwe dusze” i „Rewizor” Nikołaja Gogola. Jakim państwem była Rosja połowy XIX wieku – panorama społeczna

2. Stolica imperium, stolica nędzy i poniżenia – Petersburg Fiodora Dostojewskiego

3. Co robi Fiodor Dostojewski w teatrze?

4. Lew Tołstoj „Chrześcijaństwo i patriotyzm”. Wysiłki nowego zbawienia

5. Doktor Anton Czechow i wrażliwość obywatelska

6. Sachalińskie doświadczenie Antona Czechowa

7. Czechow opowiadania. Reportaż i próba interwencji społecznej

8. Dramaturgia i dramat Antona Czechowa

9. Emigracja jako ratunek i przekleństwo. Kultura rosyjska na wygnaniu.

10. Konstanty Stanisławski – reformy, MChT i próba nowego teatru

11. Michaił Czechow „O technice aktora” – aktor, narzędzie w dążeniu do doskonałości

12. Wsiewołod Meyerhold – biomechanika

13. Jewgienij Wachtangow – etyka, estetyka

14. Solomon Michoels – stalinizm i terror stalinowski w teatrze i kulturze

15. Spadkobiercy z epoki radzieckiej – od Aleksandra Tairowa do Gieorgija Towstonogowa

16. ZSRR jest więzieniem – od Borisa Pasternaka („Doktor Żywago”) do braci Strugackich („Piknik na skraju drogi”)

Literatura:

1. Podstawowa:

Anton Czechow „Wybór dramatów”, Ossolineum, Wrocław 1979

Anton Czechow „Opowiadania wybrane”, t. 1-2, WL, Kraków 1979

Nikołaja Gogol „Martwe dusze”

Nikołaja Gogol „Rewizor”

Lew Tołstoj „Chrześcijaństwo i patriotyzm”

Wsiewołod Meyerhold „Przed rewolucją 1905-1917”, WAiF, Warszawa 1988

Wsiewołod Meyerhold „Rekonstrukcja teatru”, Pamiętnik Teatralny, z. 2-3/1956

„Spotkania z Meyerholdem. Wybór wspomnień”, PIW, Warszawa 1981

Konstanty Stanisławski „Moje życie w sztuce”, PIW, Warszawa 1954

Konstanty Stanisławski „Praca aktora nad sobą”, Warszawa PIW 1954

Aleksandr Tairow „Notatki reżysera i proklamacje artysty”, WAiF, Warszawa 1964

Jewgienij Wachtangow „Poszukiwania” WAiF, Warszawa 1967

2. Uzupełniająca:

Nina Berberowa „Podkreślenia moje”, Noir sur Blanc, Warszawa 1998

Krzysztof Cieślik, Józef Smaga „Kultura Rosji przełomu stuleci XIX-XX”, Warszawa, WSiP

„Czechow w oczach krytyki światowej”, red. Rene Śliwowski, PIW, Warszawa, 1971

Lidia Czukowska „Proces wykluczenia”, KEW, Warszawa 2015

Nadieżda Mandelsztam „Wspomnienia”, Agora, Warszawa 2015

Wsiewołod Meyerhold „Korespondencja Wsiewołoda Meyerholda. 1896-1939”, PIW, Warszawa 1988

Konstanty Stanisławski „Etyka”, PIW, Warszawa 2010

Konstanty Stanisławski „Artykuły, fragmenty, rozmowy”, PIW, Warszawa 1956

„Konstanty Stanisławski prowadzi próbę : notatki i stenogramy z prób”, Poznań 2012

Świat poety. Rozmowy z Josifem Brodskim, PIW, Warszawa 2001

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Wskazać i omówić podstawowe rosyjskie teksty dramatyczne XIX i XX wieku. K_W04

EM 2 Wymienić i omówić najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i kulturalne dla historii Rosji XIX i XX wieku, które stanowiły istotne tło dla życia kulturalnego kraju. K_W10

EM 3 Opisać podstawowe wystąpienia programowe pisarzy rosyjskich, podstawowe manifesty artystyczne i deklaracje literackie, omówić i ocenić próby ich realizacji. K_W11

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 pokazać najważniejsze dla kultury rosyjskiej tradycje literackie i teatralne i zinterpretować ich ewentualnych nowoczesnych kontynuatorów. K_U02

EM 5 Pokazać i zanalizować relacje wzajemne świata kultury i polityki w Rosji ostatnich dwóch stuleci. Wskazać te elementy biografii wybranych dramatopisarzy i reżyserów rosyjskich, które mogły mieć znaczenie dla ich twórczości. K_U05

EM 6 Prezentować podstawowe symbole i cytaty odwołujące się do rosyjskiej tradycji literackiej i teatralnej. K_U06

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Wyrażać sądy na temat najwybitniejszych przejawów kultury rosyjskiej K_K03

EM 8 Uczestniczyć w dyskusjach na temat sztuki rosyjskiej K_K04

EM 9 Wyrażać oryginalne tezy o rosyjskiej literaturze i sztuce teatru K_K06

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest przygotowanie jednego krótkiego (piętnastominutowego) wprowadzenia do tematu wykładu.

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

obecność na zajęciach – 20%

udział w dyskusji – 20%

referat – 10%

egzamin ustny – 50%

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski
Prowadzący grup: Marek Radziwon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Marek Radziwon
Prowadzący grup: Marek Radziwon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Marek Radziwon
Prowadzący grup: Marek Radziwon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Marek Radziwon
Prowadzący grup: Marek Radziwon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Marek Radziwon
Prowadzący grup: Marek Radziwon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład/konwersatorium więcej informacji
WR konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Kleczewska-Kondrat, Paweł Płoski, Marek Radziwon
Prowadzący grup: Paweł Płoski, Marek Radziwon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WR konwersatorium - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)