Teatr i kultura rosyjska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/O/TiKRos-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr i kultura rosyjska |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/L rok III sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu C1 Zapoznanie studentów z podstawowymi rosyjskimi tekstami teatralnymi i literackimi XIX i XX wieku. C2 Omówienie najważniejszych zdarzeń i zjawisk rosyjskiego życia kulturalnego ostatnich dwóch stuleci i ich politycznego i społecznego tła. konwersatorium |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują sztukę teatru i literaturę rosyjską (przede wszystkim dramatyczną) XIX i XX wieku. Nie jest to jednak chronologiczny kurs historii teatru rosyjskiego, ale próba nakreślenia szerszej panoramy nowożytnej kultury rosyjskiej z jej politycznym i społecznym tłem. Wybór podstawowych dzieł literackich (opowiadanie, esej i dramat) ma pomóc w zrozumieniu najważniejszych procesów, jakie zachodziły w kulturze rosyjskiej ostatnich dwóch stuleci. Zakres poszczególnych tematów: 1. „Martwe dusze” i „Rewizor” Nikołaja Gogola. Jakim państwem była Rosja połowy XIX wieku – panorama społeczna 2. Stolica imperium, stolica nędzy i poniżenia – Petersburg Fiodora Dostojewskiego 3. Co robi Fiodor Dostojewski w teatrze? 4. Lew Tołstoj „Chrześcijaństwo i patriotyzm”. Wysiłki nowego zbawienia 5. Doktor Anton Czechow i wrażliwość obywatelska 6. Sachalińskie doświadczenie Antona Czechowa 7. Czechow opowiadania. Reportaż i próba interwencji społecznej 8. Dramaturgia i dramat Antona Czechowa 9. Emigracja jako ratunek i przekleństwo. Kultura rosyjska na wygnaniu. 10. Konstanty Stanisławski – reformy, MChT i próba nowego teatru 11. Michaił Czechow „O technice aktora” – aktor, narzędzie w dążeniu do doskonałości 12. Wsiewołod Meyerhold – biomechanika 13. Jewgienij Wachtangow – etyka, estetyka 14. Solomon Michoels – stalinizm i terror stalinowski w teatrze i kulturze 15. Spadkobiercy z epoki radzieckiej – od Aleksandra Tairowa do Gieorgija Towstonogowa 16. ZSRR jest więzieniem – od Borisa Pasternaka („Doktor Żywago”) do braci Strugackich („Piknik na skraju drogi”) |
Literatura: |
1. Podstawowa: Anton Czechow „Wybór dramatów”, Ossolineum, Wrocław 1979 Anton Czechow „Opowiadania wybrane”, t. 1-2, WL, Kraków 1979 Nikołaja Gogol „Martwe dusze” Nikołaja Gogol „Rewizor” Lew Tołstoj „Chrześcijaństwo i patriotyzm” Wsiewołod Meyerhold „Przed rewolucją 1905-1917”, WAiF, Warszawa 1988 Wsiewołod Meyerhold „Rekonstrukcja teatru”, Pamiętnik Teatralny, z. 2-3/1956 „Spotkania z Meyerholdem. Wybór wspomnień”, PIW, Warszawa 1981 Konstanty Stanisławski „Moje życie w sztuce”, PIW, Warszawa 1954 Konstanty Stanisławski „Praca aktora nad sobą”, Warszawa PIW 1954 Aleksandr Tairow „Notatki reżysera i proklamacje artysty”, WAiF, Warszawa 1964 Jewgienij Wachtangow „Poszukiwania” WAiF, Warszawa 1967 2. Uzupełniająca: Nina Berberowa „Podkreślenia moje”, Noir sur Blanc, Warszawa 1998 Krzysztof Cieślik, Józef Smaga „Kultura Rosji przełomu stuleci XIX-XX”, Warszawa, WSiP „Czechow w oczach krytyki światowej”, red. Rene Śliwowski, PIW, Warszawa, 1971 Lidia Czukowska „Proces wykluczenia”, KEW, Warszawa 2015 Nadieżda Mandelsztam „Wspomnienia”, Agora, Warszawa 2015 Wsiewołod Meyerhold „Korespondencja Wsiewołoda Meyerholda. 1896-1939”, PIW, Warszawa 1988 Konstanty Stanisławski „Etyka”, PIW, Warszawa 2010 Konstanty Stanisławski „Artykuły, fragmenty, rozmowy”, PIW, Warszawa 1956 „Konstanty Stanisławski prowadzi próbę : notatki i stenogramy z prób”, Poznań 2012 Świat poety. Rozmowy z Josifem Brodskim, PIW, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Wskazać i omówić podstawowe rosyjskie teksty dramatyczne XIX i XX wieku. K_W04 EM 2 Wymienić i omówić najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i kulturalne dla historii Rosji XIX i XX wieku, które stanowiły istotne tło dla życia kulturalnego kraju. K_W10 EM 3 Opisać podstawowe wystąpienia programowe pisarzy rosyjskich, podstawowe manifesty artystyczne i deklaracje literackie, omówić i ocenić próby ich realizacji. K_W11 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 pokazać najważniejsze dla kultury rosyjskiej tradycje literackie i teatralne i zinterpretować ich ewentualnych nowoczesnych kontynuatorów. K_U02 EM 5 Pokazać i zanalizować relacje wzajemne świata kultury i polityki w Rosji ostatnich dwóch stuleci. Wskazać te elementy biografii wybranych dramatopisarzy i reżyserów rosyjskich, które mogły mieć znaczenie dla ich twórczości. K_U05 EM 6 Prezentować podstawowe symbole i cytaty odwołujące się do rosyjskiej tradycji literackiej i teatralnej. K_U06 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Wyrażać sądy na temat najwybitniejszych przejawów kultury rosyjskiej K_K03 EM 8 Uczestniczyć w dyskusjach na temat sztuki rosyjskiej K_K04 EM 9 Wyrażać oryginalne tezy o rosyjskiej literaturze i sztuce teatru K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest przygotowanie jednego krótkiego (piętnastominutowego) wprowadzenia do tematu wykładu. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. obecność na zajęciach – 20% udział w dyskusji – 20% referat – 10% egzamin ustny – 50% |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Marek Radziwon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Marek Radziwon | |
Prowadzący grup: | Marek Radziwon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Marek Radziwon | |
Prowadzący grup: | Marek Radziwon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Marek Radziwon | |
Prowadzący grup: | Marek Radziwon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Marek Radziwon | |
Prowadzący grup: | Marek Radziwon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WR-k
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład/konwersatorium
WR konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Kleczewska-Kondrat, Paweł Płoski, Marek Radziwon | |
Prowadzący grup: | Paweł Płoski, Marek Radziwon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WR konwersatorium - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.