Modernizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/O/Modernizm |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modernizm |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/L rok II sem. 3 Przedmioty WOT/L rok III sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat wybranych aspektów historii teatru i dramatu polskiego i europejskiego w okresie modernizmu. Poznaje polityczne, społeczne, ekonomiczne etc. uwarunkowania przemian kulturowych na przełomie XIX i XX wieku i uczy się w ich kontekście analizować i interpretować wybrane utwory. Poznaje złożoność relacji pomiędzy poszczególnymi prądami modernizmu i uczy się wskazywać ich wpływy we współczesnej kulturze i sztuce. |
Pełny opis: |
1. Modernizm jako „doświadczenie rzeczywistości” 2. Epoka manifestów. Modernizm i inne -izmy 3. Teatr polski na przełomie XIX i XX wieku 4. Dramat polski wobec naturalizmu i symbolizmu 5. Stanisław Przybyszewski jako ideolog Młodej Polski 6. Kryzys społeczeństwa: walka płci 7. Kryzys społeczeństwa: walka klas 8. Młoda Polska „tatrzańska” i „szatańska” 9. Stanisław Wyspiański jako artysta teatru 10. Stanisław Wyspiański jako obserwator i krytyk społeczeństwa 11. Repertuar popularny 12. Kabaret jako przestrzeń społecznej i artystycznej emancypacji 13. Aktorzy i publiczność 14. Legenda Młodej Polski |
Literatura: |
1. Modernizm jako „doświadczenie rzeczywistości” Literatura obowiązkowa: – Charles Baudelaire, Malarz życia nowoczesnego, przeł. Joanna Guze, wstęp Czesław Miłosz, Słowo Obraz Terytoria, Gdańsk 1998; – Walter Benjamin, Paryż, stolica XIX wieku, [w:] tenże, Pasaże, red. Rolf Tiedemann, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005; – Roger Caillois, Paryż, mit współczesny, przeł. Jan Błoński, [w:] tenże, Odpowiedzialność i styl, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1967. Literatura uzupełniająca: – Marek Bieńczyk, Melancholia. O tych , co nigdy nie odnajdą straty, Świat Książki, Warszawa 2012. 2. Epoka manifestów. Modernizm i inne -izmy Literatura uzupełniająca: – Grzegorz Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009; – Henryk Markiewicz, Młoda Polska i „izmy”, [w:] Kazimierz Wyka, Modernizm polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1968. 3. Teatr polski na przełomie XIX i XX wieku Literatura uzupełniająca: – Teatr polski w latach 1890–1918, red. Tadeusz Sivert, t. 1: Zabór austriacki i pruski, t. 2: Zabór rosyjski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987; – zestawienia repertuarowe, wyd. Instytut Sztuki PAN. 4. Dramat polski wobec naturalizmu i symbolizmu Literatura obowiązkowa: – Gabriela Zapolska, Panna Maliczewska [w:] taż, Utwory dramatyczne, opr. Jerzy Skórnicki, Tomasz Weiss, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958 (lub inne wydania); – Tadeusz Rittner, W małym domku, [w:] tenże, Dramaty, opr. Zbigniew Raszewski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1966 (lub inne wydania). Literatura uzupełniająca: – Gabriela Matuszek, Naturalistyczne dramaty, Universitas, Kraków 2001, 2008; – Ewa Partyga, Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu i czytaniu, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016. 5. Stanisław Przybyszewski jako ideolog Młodej Polski Literatura obowiązkowa: – Stanisław Przybyszewski, Z psychologii jednostki twórczej. Chopin i Nietzsche, [w:] tenże, Synagoga Szatana i inne eseje, red. Gabriela Matuszek, Oficyna Literacka, Kraków 1995; – Stanisław Przybyszewski, Confiteor, „Życie” 1899 z dn. 10 stycznia; – Stanisław Przybyszewski, O dramacie i scenie, [w:] Myśl teatralna Młodej Polski, red. Irena Sławińska, Stefan Kruk, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1966. Literatura uzupełniająca: – Jan August Kisielewski, Karykatury, [w:] tenże, Dramaty, opr. Roman Taborski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1969 (lub inne wydania); – Karolina Goławska, wstęp, [w:] Stanisław Przybyszewski, Gody życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. – Gabriela Matuszek, Między pustką transcendencji a szaleństwem zmysłów. O wczesnej eseistyce Stanisława Przybyszewskiego, [w:] Stanisław Przybyszewski, Synagoga Szatana i inne eseje, red. Gabriela Matuszek, Oficyna Literacka, Kraków 1995; – Gabriela Matuszek, posłowie, [w:] Stanisław Przybyszewski, Dzieci Szatana, Oficyna Literacka, Kraków 1993. 6. Kryzys społeczeństwa: walka płci Literatura obowiązkowa: – Jan August Kisielewski: W sieci, Ostatnie spotkanie, [w:] tenże, Dramaty, opr. Roman Taborski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1969 (lub inne wydania); – Stanisław Przybyszewski: Dla szczęścia, Matka (różne wydania); Literatura uzupełniająca: – Wojciech Gutowski, Nagie dusze i maski. O młodopolskich mitach miłości, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1992, 1997; – Maria Podraza-Kwiatkowska, Salome i Androgyne. Mizoginizm i emancypacja, [w:] taż, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Universitas, Kraków 1975, 1994. 7. Kryzys społeczeństwa: walka klas Literatura obowiązkowa: – Tadeusz Miciński, Kniaź Patiomkin (fragmenty), [w:] tenże, Utwory dramatyczne, opr. Teresa Wróblewska, t. 1, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996; – Józef Katerla [Stefan Żeromski], Róża, Kraków 192-. 8. Młoda Polska „tatrzańska” i „szatańska” Literatura obowiązkowa: – Tadeusz Miciński, Kniaź Patiomkin (fragmenty), [w:] tenże, Utwory dramatyczne, opr. Teresa Wróblewska, t. 1, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996; – Karol Hubert Rostworowski, Judasz z Kariothu (różne wydania). Literatura uzupełniająca: – Tadeusz Miciński, poezje (różne wydania), wybór; – Kazimierz Przerwa-Tetmajer, poezje (różne wydania), wybór; – Sabina Brzozowska, Człowiek i historia w dramatach Tadeusza Micińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009; – Wojciech Gutowski, W poszukiwaniu życia nowego. Mit a światopogląd w twórczości Tadeusza Micińskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980; – Beata Popczyk-Szczęsna, Postać Judasza w dramacie polskim XX wieku. Potyczki z referencją, Rabid, Kraków 2003; – Teresa Wróblewska, komentarze do wydania Utworów dramatycznych Tadeusza Micińskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996. 9, 10. Stanisław Wyspiański jako artysta teatru Literatura obowiązkowa: – Stanisław Wyspiański: Warszawianka, Wyzwolenie, Sędziowie, Powrót Odysa, Hamlet (wydania z serii Biblioteki Narodowej lub z edycji dzieł zebranych pod red. Leona Płoszewskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków); – Leon Schiller, Nowy teatr w Polsce: Stanisław Wyspiański, [w:] Myśl teatralna Młodej Polski, red. Irena Sławińska, Stefan Kruk, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1966. Literatura uzupełniająca: – Edward Gordon Craig, O sztuce teatru, przeł. Maria Skibniewska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1964, 1985; – Stanisław Wyspiański, Adama Mickiewicza „Dziady. Sceny dramatyczne” tak jak były grane w teatrze krakowskim dnia 31 października 1901, Kraków 1901; – Dariusz Kosiński, Uciec z „Wesela”. Próby z teatru Stanisława Wyspiańskiego, Pasaże, Kraków 2019; – Maria Prussak, Wyspiański w labiryncie teatru, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2005; – Zbigniew Majchrowski, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza, Słowo Obraz Terytoria, Gdańsk 1998. 11. Repertuar popularny Literatura obowiązkowa: – Włodzimierz Perzyński: Lekkomyślna siostra, Aszantka, [w:] tenże, Wybór komedii, opr. Lesław Eustachiewicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980 (lub inne wydania). 12. Kabaret jako przestrzeń społecznej i artystycznej emancypacji Literatura obowiązkowa: – Tadeusz Boy-Żeleński, Słówka, opr. Tomasz Weiss, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988 (lub inne wydania), wybór; – Leon Schiller, Kram z piosenkami. Obrazki śpiewające, opr. Stanisława Mrozińska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1989 (lub inne wydania), wybór; Literatura uzupełniająca: – Lisa Appignanesi, Kabaret, przeł. Agnieszka Kreczmar, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990; – Andrzej Z. Makowiecki, Warszawskie kawiarnie literackie, Iskry, Warszawa 2013. 13. Aktorzy i publiczność 14. Legenda Młodej Polski Literatura obowiązkowa: – Stanisław Brzozowski, Kryzys romantyzmu, [w:] tenże, Legenda Młodej Polski. Studya o strukturze duszy kulturalnej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1983 (reprint); – Karol Irzykowski, Dwie rewolucje, [w:] tenże, Pisma, t. 5: Słowo i czyn, red. Andrzej Lam, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980; – Tadeusz Boy-Żeleński, przedmowa do Słówek, [w:] tenże, Słówka, opr. Tomasz Weiss, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988 (lub inne wydania); – Tadeusz Boy-Żeleński, Ludzie Żywi, opr. Henryk Markiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1956 (lub inne wydania), wybór. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM1] orientować się w wybranych aspektach historii teatru i dramatu polskiego i europejskiego w okresie modernizmu [K_W04]; – [EM2] rozumieć ścisłe powiązanie teatru i dramatu z innymi dziedzinami sztuki w okresie modernizmu [K_W10]; – [EM3] rozumieć społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania teatru i dramatu w okresie modernizmu [K_W11]. Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM4] potrafić samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł [K_U01]; – [EM5] potrafi sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski [K_U03]; – [EM6] potrafić uczestniczyć w dyskusji, zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę [K_U07]; Kompetencje personalne i społeczne Po zakończeniu kursu student powinien: – [EM7] mieć świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia [K_K01]; – [EM8] być przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne [K_K04]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia studenta do zaliczenia jest jego obecność (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) i aktywny udział w zajęciach. Kurs kończy egzamin ustny (który w szczególnych przypadkach może zostać zastąpiony pracą pisemną na zadany temat). |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - egzamin |
|
Pełny opis: |
1. Modernizm jako „doświadczenie rzeczywistości” (26.09) 2. Czas manifestów (3.10) 3. Teatr polski na przełomie XIX i XX wieku (10.10) 4. Wobec naturalizmu (17.10) 5. Stanisław Przybyszewski jako ideolog Młodej Polski (24.10) 6. Kryzys społeczeństwa: walka płci (31.10) 7. Kryzys społeczeństwa: walka klas (7.11) 8. Młoda Polska „tatrzańska” i „szatańska” (14.11) 9. Repertuar popularny (21.11) 10. Aktorzy i publiczność (28.11) 11. Stanisław Wyspiański jako artysta teatru (5.12) 12. Stanisław Wyspiański jako artysta teatru c.d. (12.12) 13. Kabaret jako przestrzeń społecznej i artystycznej emancypacji (19.12) 14. Legenda Młodej Polski (9.01) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-wk1
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład/konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład/konwersatorium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WOT-w
WT ŚR WOT-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Mateusz Żurawski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Żurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.