Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modernizm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/O/Modernizm
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Modernizm
Jednostka: Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia)
Grupy: Przedmioty WOT/L rok II sem. 3
Przedmioty WOT/L rok III sem. 5
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Student zdobywa podstawową wiedzę na temat wybranych aspektów historii teatru i dramatu polskiego i europejskiego w okresie modernizmu.

Poznaje polityczne, społeczne, ekonomiczne etc. uwarunkowania przemian kulturowych na przełomie XIX i XX wieku i uczy się w ich kontekście analizować i interpretować wybrane utwory.

Poznaje złożoność relacji pomiędzy poszczególnymi prądami modernizmu i uczy się wskazywać ich wpływy we współczesnej kulturze i sztuce.

Pełny opis:

1. Modernizm jako „doświadczenie rzeczywistości”

2. Epoka manifestów. Modernizm i inne -izmy

3. Teatr polski na przełomie XIX i XX wieku

4. Dramat polski wobec naturalizmu i symbolizmu

5. Stanisław Przybyszewski jako ideolog Młodej Polski

6. Kryzys społeczeństwa: walka płci

7. Kryzys społeczeństwa: walka klas

8. Młoda Polska „tatrzańska” i „szatańska”

9. Stanisław Wyspiański jako artysta teatru

10. Stanisław Wyspiański jako obserwator i krytyk społeczeństwa

11. Repertuar popularny

12. Kabaret jako przestrzeń społecznej i artystycznej emancypacji

13. Aktorzy i publiczność

14. Legenda Młodej Polski

Literatura:

1. Modernizm jako „doświadczenie rzeczywistości”

Literatura obowiązkowa:

– Charles Baudelaire, Malarz życia nowoczesnego, przeł. Joanna Guze, wstęp Czesław Miłosz, Słowo Obraz Terytoria, Gdańsk 1998;

– Walter Benjamin, Paryż, stolica XIX wieku, [w:] tenże, Pasaże, red. Rolf Tiedemann, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005;

– Roger Caillois, Paryż, mit współczesny, przeł. Jan Błoński, [w:] tenże, Odpowiedzialność i styl, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1967.

Literatura uzupełniająca:

– Marek Bieńczyk, Melancholia. O tych , co nigdy nie odnajdą straty, Świat Książki, Warszawa 2012.

2. Epoka manifestów. Modernizm i inne -izmy

Literatura uzupełniająca:

– Grzegorz Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009;

– Henryk Markiewicz, Młoda Polska i „izmy”, [w:] Kazimierz Wyka, Modernizm polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1968.

3. Teatr polski na przełomie XIX i XX wieku

Literatura uzupełniająca:

Teatr polski w latach 1890–1918, red. Tadeusz Sivert, t. 1: Zabór austriacki i pruski, t. 2: Zabór rosyjski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987;

– zestawienia repertuarowe, wyd. Instytut Sztuki PAN.

4. Dramat polski wobec naturalizmu i symbolizmu

Literatura obowiązkowa:

– Gabriela Zapolska, Panna Maliczewska [w:] taż, Utwory dramatyczne, opr. Jerzy Skórnicki, Tomasz Weiss, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958 (lub inne wydania);

– Tadeusz Rittner, W małym domku, [w:] tenże, Dramaty, opr. Zbigniew Raszewski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1966 (lub inne wydania).

Literatura uzupełniająca:

– Gabriela Matuszek, Naturalistyczne dramaty, Universitas, Kraków 2001, 2008;

– Ewa Partyga, Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu i czytaniu, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016.

5. Stanisław Przybyszewski jako ideolog Młodej Polski

Literatura obowiązkowa:

– Stanisław Przybyszewski, Z psychologii jednostki twórczej. Chopin i Nietzsche, [w:] tenże, Synagoga Szatana i inne eseje, red. Gabriela Matuszek, Oficyna Literacka, Kraków 1995;

– Stanisław Przybyszewski, Confiteor, „Życie” 1899 z dn. 10 stycznia;

– Stanisław Przybyszewski, O dramacie i scenie, [w:] Myśl teatralna Młodej Polski, red. Irena Sławińska, Stefan Kruk, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1966.

Literatura uzupełniająca:

– Jan August Kisielewski, Karykatury, [w:] tenże, Dramaty, opr. Roman Taborski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1969 (lub inne wydania);

– Karolina Goławska, wstęp, [w:] Stanisław Przybyszewski, Gody życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.

– Gabriela Matuszek, Między pustką transcendencji a szaleństwem zmysłów. O wczesnej eseistyce Stanisława Przybyszewskiego, [w:] Stanisław Przybyszewski, Synagoga Szatana i inne eseje, red. Gabriela Matuszek, Oficyna Literacka, Kraków 1995;

– Gabriela Matuszek, posłowie, [w:] Stanisław Przybyszewski, Dzieci Szatana, Oficyna Literacka, Kraków 1993.

6. Kryzys społeczeństwa: walka płci

Literatura obowiązkowa:

– Jan August Kisielewski: W sieci, Ostatnie spotkanie, [w:] tenże, Dramaty, opr. Roman Taborski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1969 (lub inne wydania);

– Stanisław Przybyszewski: Dla szczęścia, Matka (różne wydania);

Literatura uzupełniająca:

– Wojciech Gutowski, Nagie dusze i maski. O młodopolskich mitach miłości, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1992, 1997;

– Maria Podraza-Kwiatkowska, Salome i Androgyne. Mizoginizm i emancypacja, [w:] taż, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Universitas, Kraków 1975, 1994.

7. Kryzys społeczeństwa: walka klas

Literatura obowiązkowa:

– Tadeusz Miciński, Kniaź Patiomkin (fragmenty), [w:] tenże, Utwory dramatyczne, opr. Teresa Wróblewska, t. 1, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996;

– Józef Katerla [Stefan Żeromski], Róża, Kraków 192-.

8. Młoda Polska „tatrzańska” i „szatańska”

Literatura obowiązkowa:

– Tadeusz Miciński, Kniaź Patiomkin (fragmenty), [w:] tenże, Utwory dramatyczne, opr. Teresa Wróblewska, t. 1, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996;

– Karol Hubert Rostworowski, Judasz z Kariothu (różne wydania).

Literatura uzupełniająca:

– Tadeusz Miciński, poezje (różne wydania), wybór;

– Kazimierz Przerwa-Tetmajer, poezje (różne wydania), wybór;

– Sabina Brzozowska, Człowiek i historia w dramatach Tadeusza Micińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009;

– Wojciech Gutowski, W poszukiwaniu życia nowego. Mit a światopogląd w twórczości Tadeusza Micińskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980;

– Beata Popczyk-Szczęsna, Postać Judasza w dramacie polskim XX wieku. Potyczki z referencją, Rabid, Kraków 2003;

– Teresa Wróblewska, komentarze do wydania Utworów dramatycznych Tadeusza Micińskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996.

9, 10. Stanisław Wyspiański jako artysta teatru

Literatura obowiązkowa:

– Stanisław Wyspiański: Warszawianka, Wyzwolenie, Sędziowie, Powrót Odysa, Hamlet (wydania z serii Biblioteki Narodowej lub z edycji dzieł zebranych pod red. Leona Płoszewskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków);

– Leon Schiller, Nowy teatr w Polsce: Stanisław Wyspiański, [w:] Myśl teatralna Młodej Polski, red. Irena Sławińska, Stefan Kruk, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1966.

Literatura uzupełniająca:

– Edward Gordon Craig, O sztuce teatru, przeł. Maria Skibniewska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1964, 1985;

– Stanisław Wyspiański, Adama Mickiewicza „Dziady. Sceny dramatyczne” tak jak były grane w teatrze krakowskim dnia 31 października 1901, Kraków 1901;

– Dariusz Kosiński, Uciec z „Wesela”. Próby z teatru Stanisława Wyspiańskiego, Pasaże, Kraków 2019;

– Maria Prussak, Wyspiański w labiryncie teatru, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2005;

– Zbigniew Majchrowski, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza, Słowo Obraz Terytoria, Gdańsk 1998.

11. Repertuar popularny

Literatura obowiązkowa:

– Włodzimierz Perzyński: Lekkomyślna siostra, Aszantka, [w:] tenże, Wybór komedii, opr. Lesław Eustachiewicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980 (lub inne wydania).

12. Kabaret jako przestrzeń społecznej i artystycznej emancypacji

Literatura obowiązkowa:

– Tadeusz Boy-Żeleński, Słówka, opr. Tomasz Weiss, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988 (lub inne wydania), wybór;

– Leon Schiller, Kram z piosenkami. Obrazki śpiewające, opr. Stanisława Mrozińska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1989 (lub inne wydania), wybór;

Literatura uzupełniająca:

– Lisa Appignanesi, Kabaret, przeł. Agnieszka Kreczmar, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990;

– Andrzej Z. Makowiecki, Warszawskie kawiarnie literackie, Iskry, Warszawa 2013.

13. Aktorzy i publiczność

14. Legenda Młodej Polski

Literatura obowiązkowa:

– Stanisław Brzozowski, Kryzys romantyzmu, [w:] tenże, Legenda Młodej Polski. Studya o strukturze duszy kulturalnej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1983 (reprint);

– Karol Irzykowski, Dwie rewolucje, [w:] tenże, Pisma, t. 5: Słowo i czyn, red. Andrzej Lam, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980;

– Tadeusz Boy-Żeleński, przedmowa do Słówek, [w:] tenże, Słówka, opr. Tomasz Weiss, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988 (lub inne wydania);

– Tadeusz Boy-Żeleński, Ludzie Żywi, opr. Henryk Markiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1956 (lub inne wydania), wybór.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu kursu student powinien:

– [EM1] orientować się w wybranych aspektach historii teatru i dramatu polskiego i europejskiego w okresie modernizmu [K_W04];

– [EM2] rozumieć ścisłe powiązanie teatru i dramatu z innymi dziedzinami sztuki w okresie modernizmu [K_W10];

– [EM3] rozumieć społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania teatru i dramatu w okresie modernizmu [K_W11].

Umiejętności

Po zakończeniu kursu student powinien:

– [EM4] potrafić samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł [K_U01];

– [EM5] potrafi sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski [K_U03];

– [EM6] potrafić uczestniczyć w dyskusji, zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę [K_U07];

Kompetencje personalne i społeczne

Po zakończeniu kursu student powinien:

– [EM7] mieć świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia [K_K01];

– [EM8] być przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne [K_K04].

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia studenta do zaliczenia jest jego obecność (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) i aktywny udział w zajęciach. Kurs kończy egzamin ustny (który w szczególnych przypadkach może zostać zastąpiony pracą pisemną na zadany temat).

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski
Prowadzący grup: Mateusz Żurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Mateusz Żurawski
Prowadzący grup: Mateusz Żurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT wykład - egzamin
Pełny opis:

1. Modernizm jako „doświadczenie rzeczywistości” (26.09)

2. Czas manifestów (3.10)

3. Teatr polski na przełomie XIX i XX wieku (10.10)

4. Wobec naturalizmu (17.10)

5. Stanisław Przybyszewski jako ideolog Młodej Polski (24.10)

6. Kryzys społeczeństwa: walka płci (31.10)

7. Kryzys społeczeństwa: walka klas (7.11)

8. Młoda Polska „tatrzańska” i „szatańska” (14.11)

9. Repertuar popularny (21.11)

10. Aktorzy i publiczność (28.11)

11. Stanisław Wyspiański jako artysta teatru (5.12)

12. Stanisław Wyspiański jako artysta teatru c.d. (12.12)

13. Kabaret jako przestrzeń społecznej i artystycznej emancypacji (19.12)

14. Legenda Młodej Polski (9.01)

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Mateusz Żurawski
Prowadzący grup: Mateusz Żurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WOT wykład - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład/konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Mateusz Żurawski
Prowadzący grup: Mateusz Żurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WOT wykład/konwersatorium - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Mateusz Żurawski
Prowadzący grup: Mateusz Żurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WOT wykład - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Mateusz Żurawski
Prowadzący grup: Mateusz Żurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WOT wykład - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)