Kultura popularna: komiks
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/O/KP3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna: komiks |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Fakultet stanowi bezpośrednią kontynuację i rozwinięcie zajęć "Kultura popularna", koncentrując się na komiksie jako emblematycznym wytworze popkultury. Przy jego pomocy omówione zostaną wybrane zagadnienia dotyczące całej współczesnej kultury masowej, ale także zjawiska specyficzne przede wszystkim dla medium komiksowego. Studenci zapoznają się z wybranymi wybitnymi komiksami, utworami symptomatycznymi dla tej formy, a także istotnymi tekstami krytycznymi dotyczącymi komiksu i kultury popularnej. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Początki komiksu 2. Język komiksu 3. Nostalgia, powtarzalność i seryjność 4. Paski komiksowe 5. [Super]bohater 6. Czytanie komiksu superbohaterskiego 7. Uniwersum 8. Popart 9-10. Powieść graficzna 11. Krąg L'Association i komiks frankofoński 12. Manga i anime 13. Historia i współczesność komiksu polskiego 14. Alan Moore i komiksowe dekonstrukcje 15 Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura podmiotu • Charles M. Schulz, Fistaszki zebrane, przeł. M. Rusinek, Nasza Księgarnia, Warszawa 2008–2022 (wybór); • Wybrane komiksy superbohaterskie; • Alison Bechdel, Fun Home. Tragikomiks rodzinny, przeł. W. Szot, S. Buła, wyd. 2, Timof i Cisi Wspólnicy, Warszawa 2010; • Joann Sfar, Klezmerzy I. Podbój Wschodu, przeł. K. Koła-Bielawska, wyd. 2, Kultura Gniewu, Warszawa 2019; • Rumiko Takahashi, Ranma 1/2, t. 1, przeł. M. Nowak-Kreyer, Egmont, Warszawa 2004 (fragment); • Ghost in the Shell, reż. Mamoru Oshii, 1995; • Wybrane komiksy polskie; • Alan Moore, Dave Gibbons, Strażnicy, przeł. J. Drewnowski, wyd. 2, Egmont, Warszawa 2013. Literatura przedmiotu • Scott McCloud, Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Kultura Gniewu, Warszawa 2015 (fragmenty); • Simon Reynolds, Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością, przeł. F. Łobodziński, Kosmos Kosmos, Warszawa 2018 (fragment); • Umberto Eco, Świat Charliego Browna [w:] tegoż, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. P. Salwa, WAB, Warszawa 2010; • Joseph Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, wstęp J. Burszta, przeł. A. Jankowski, wyd. 2, Nomos, Kraków 2013 (fragment); • Art Spiegelman, Co łączy faszyzm z komiksem?, przeł. P. Tarczyński, "Książki" 20119, nr 5; • Tomasz Żaglewski, Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu superbohaterskiego, PWN, Warszawa 2017 (fragment); • Hal Foster, Andy Paperbag, "Zeszyty Artystyczne" 2003, nr 10; • Scott McCloud, Zrozumieć mangę [w:] tegoż, Stworzyć komiks, przeł. H. Brychczyński, Kultura Gniewu, Warszawa 2022; • Karol Sienkiewicz, Superpłaska głębia, "Przekrój" 2021, nr 3573. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student po zakończeniu kursu: K_W06 ma podstawową wiedzę o najważniejszych teoriach dotyczących powstania i rozwoju komiksu K_W13 zna i rozumie elementy różnorodnych komiksów oraz posiada umiejętność ich analizy i interpretacji K_W21 ma podstawową wiedzę na temat współczesnych obszarów kultury popularnej, ich specyfiki i funkcjonowania oraz związanych z nimi rodzajów aktywności zawodowej UMIEJĘTNOŚCI Student po zakończeniu kursu: K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów K_U03 posiada podstawowe umiejętności badawcze – potrafi sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski K_U07 potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student po zakończeniu kursu: K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia K_K06 uczestniczy w bieżącym życiu kulturalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej; przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta. |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-05-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.