Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stanisławski i kontynuacje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/K/St-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stanisławski i kontynuacje
Jednostka: Kierunek Wiedzy o Teatrze
Grupy: Przedmioty WOT/L rok III sem. 6
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cele ogólne:

1) Zapewnienie studentom orientacji w dziejach teatru antycznego i w twórczości tragediopisarzy i komediopisarzy greckich i rzymskich.

2) Zajęcia pozwolą studentom dostrzegać obecność motywów antycznego dramatu w sztukach średniowiecznych i nowożytnych oraz analizować sposoby zastosowania i przetworzenia tych motywów.

Cele szczegółowe

1): student powinien przedstawić okoliczności wystawiania sztuk w Grecji i Rzymie i funkcję kultową i społeczną teatru.

2): Student powinien zapamiętać fabułę wybranych dramatów i dokonać ich analizy.

3): Student powinien wskazać zależność treści dramatów od ogólnych reguł stosowanych w Grecji i Rzymie i kształtu scenicznego przedstawień.

4) Od studenta oczekuje się refleksji nad funkcjonowaniem motywów i mitów starożytnych w innych kulturach i w zderzeniu z innym poglądem na świat.

5) Student ma zapamiętać fabułę niektórych utworów średniowiecznych i nowożytnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na przetworzenie motywów antycznych.

Pełny opis:

Tradycja antyczna.

Zajęcia ukazują studentom obecność mitów i wątków zaczerpniętych z dramatów starożytnych w sztukach średniowiecznych i nowożytnych. Wykład przedstawia sposoby użycia tych wątków przez późniejszych autorów.

Zakres poszczególnych tematów:

I Mit o Amfitrionie

1. Plaut Amfitrion

2. Witalis z Blois Geta, w: Średniowieczne gatunki dramatyczno-teatralne, zeszyt 2: Komedia elegijna, oprac. J. Lewański, Wrocław 1968, s. 193–203.

3. Molier Amfitrion

4. Jean Giraudoux Amfitrion 38.

II Mit o Elektrze

1. Ajschylos Ofiarnice

2. Sofokles Elektra

3. Eurypides Elektra

4. Jean Giraudoux Elektra

5. Jean-Paul Sartre Muchy

III Mit o Ifigenii w Aulidzie

1. Eurypides Ifigenia w Aulidzie

2. Jean Racine Ifigenia

IV Mit o Hipolicie i Fedrze

1. Eurypides Hippolitos

2. Seneka Fedra

3. Jean Racine Fedra

4. Charles Algernon Swinburne Phaedra, na stronie internetowej http://webapp1.dlib.indiana.edu/swinburne/view?docId=pb1phdra00&query=&brand=swinburne

V Mit o Prometeuszu

1. Ajschylos Prometeusz skowany

2. Lukian Prometeusz, czyli Kaukaz, w: Lukian, Pisma wybrane, przeł. W. Madyda, Warszawa 1957, s. 101–112.

3. Lukian Rozmowy bogów 1 (Zeus, Prometeusz), tamże, s. 115–116.

4. Johann Wolfgang Goethe Prometeusz – fragment dramatu

5. Percy Bysshe Shelley Prometeusz wyzwolony

6. Jerzy Andrzejewski Prometeusz

VI Mit o Ifigenii w kraju Taurów

1. Eurypides Ifigenia w kraju Taurów

2. Johann Wolfgang Goethe Ifigenia w Taurydzie

VII Komedie o bliźniakach

1. Plaut Bracia

2. William Shakespeare Komedia omyłek

VIII Motyw skąpca

1. Plaut Skarb

2. Molier Skąpiec

IX Mit o Antygonie

1. Sofokles Antygona

2. Jean Anouilh Antygona (niewydane tłumaczenie w bibliotece AT)

Literatura:

• Podstawowa:

– Utwory literackie wymienione w spisie tematów semestru I.

– Dramat, w: Literatura Grecji starożytnej, opr. Henryk Podbielski, t. I, Lublin 2005, s. 629–937.

– Oliver Taplin, Tragedia grecka w działaniu, przeł. Andrzej Wojtasik, Kraków 2004

– Poezja, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, Ludwika Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996, s. 29–295.

– Seneka filozof. Tragedia, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, , Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992, s. 104–128.

• Uzupełniająca:

– Greek Drama, opr. P. E. Easterling i B. M. W. Knox, w: The Cambridge History of Classical Literature, t. I, cz. II, Cambridge 1989.

– Stefan Srebrny, Teatr grecki i polski, opr. Szczepan Gąssowski, Warszawa 1984.

– H. D. F. Kitto, Tragedia grecka. Studium literackie, przeł. Janusz Margański, Kraków 2003.

– Albin Lesky, Tragedia grecka, przeł. Magda Weiner, Kraków 2006.

– Jacqueline de Romilly, Tragedia grecka, przeł. Irena Sławińska, Warszawa 1994.

– George Thomson, Aischylos i Ateny. Studium nad społeczną genezą dramatu, przeł. Antoni Dębnicki, Warszawa 1956.

– Gilbert Norwood, Greek Comedy, London 1931 (reprint 1964).

– Krystyna Bartol, Jerzy Danielewicz, Komedia grecka. Od Epicharma do Menandra, Warszawa 2011.

– Gilbert Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influences on Western Literature, Oxford University Press, Oxford 1985 (I wyd. – 1949)

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 przedstawić w ogólnych zarysach dzieje dramatu i teatru greckiego i rzymskiego [K_W 04+++]

EM 2odnosić treść i formę dramatów antycznych do ich funkcji religijnej i społecznej [K_W10++]

EM 3 zestawiać z perspektywy historii dramatu sztuki starożytne i późniejsze oparte na tych samych wątkach i mitach [K_W04+++]

Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 analizować i interpretować wybrane dramaty antyczne [K_U05+++]

EM 5 poszerzać zdobytą na zajęciach wiedzę korzystając z literatury przedmiotu [K_U01++]

EM 6 analizować i interpretować dramaty średniowieczne i nowożytne pod kątem wykorzystania przez ich twórców pierwowzorów starożytnych[K_U05+++]

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 zdawać sobie sprawę z poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumieć potrzebę ich pogłębiania [K_K01++]

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia modułu jest zdanie egzaminu.

Egzamin ustny 100%

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gajewski, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Jarosław Gajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)