Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia scenografii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/HistScen
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia scenografii
Jednostka: Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia)
Grupy: Fakultety WOT/L
Przedmioty WOT/L rok III sem. 5
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Fakultet uzupełnia wiedzę na temat teatru europejskiego i polskiego XIX, XX i XXI w..

Tematem cyklu są przełomowe zjawiska w historii scenografii w kontekście sztuki nowoczesnej i współczesnej.

Prowadząca fakultet zakłada modyfikację programu adekwatnie do potrzeb studentów.

Pełny opis:

1. Eksperymenty optyczne w XIX: Wagner w Bayreuth.

2. Gordon Craig na Wystawie Nowoczesnego Malarstwa Scenicznego w Zachęcie, 1913 r.

3. Scène transformable: Appia i Zorka Wollny w Hellerau

4. Od Internationale Ausstellung neuer Theatertechnik (1924) do The Art of This Century (1942): Frederick Kiesler i Peggy Guggenheim.

5. Lampy Arganda: Historia i rola światła na scenie.

6. Peter Brook i Site Specific Theatre.

7. Robert Wilson i Landscape Theatre.

8. Societas Raffaello Sanzio.

9. Polska scenografia po 1989: Nowa publiczność.

10. Polska scenografia po 1989: Nowe przestrzenie.

11. Śmierć w starych dekoracjach: Teatr tandemu Strzępka/Demirski

12. Kamp na scenie: Cezary Tomaszewski.

13. Feministyczna estetyka?

14. Spotkanie z wybranymi przez grupę scenografką_em.

15. Omawianie prac semestralnych.

Literatura:

Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, red. Nauk. I posłowie Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa2009. (wybrane rozdziały)

Małgorzata Leyko, Teatr w krainie utopii. Monte Verita, Mathildenhoehe, Goethenaum, Bauhaus, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2012 (wybrane rozdziały).

Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016. (wybrane rozdziały)

Dorota Semenowicz, To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Socìetas Raffaello Sanzio, Poznań 2013

David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

K_W01

K_W02

K_W04

K_W10

Metody i kryteria oceniania:

Formą zaliczenia jest obszerna recenzja (min. 5400 znaków) rozwiązań scenicznych wybranego współczesnego spektaklu teatralnego, granego na scenach polskich w sezonie 2022.//zarejestrowanego po 2010 r. i możliwego do obejrzenia on-line. Wykładowczyni powinna mieć możliwość obejrzenia spektaklu minimum na dwa tygodnie przed oddaniem pracy.

25 % aktywność na zajęciach

25 % obecność

50 % praca pisemna

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)