Historia scenografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/HistScen |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia scenografii |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/L Przedmioty WOT/L rok III sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Fakultet uzupełnia wiedzę na temat teatru europejskiego i polskiego XIX, XX i XXI w.. Tematem cyklu są przełomowe zjawiska w historii scenografii w kontekście sztuki nowoczesnej i współczesnej. Prowadząca fakultet zakłada modyfikację programu adekwatnie do potrzeb studentów. |
Pełny opis: |
1. Eksperymenty optyczne w XIX: Wagner w Bayreuth. 2. Gordon Craig na Wystawie Nowoczesnego Malarstwa Scenicznego w Zachęcie, 1913 r. 3. Scène transformable: Appia i Zorka Wollny w Hellerau 4. Od Internationale Ausstellung neuer Theatertechnik (1924) do The Art of This Century (1942): Frederick Kiesler i Peggy Guggenheim. 5. Lampy Arganda: Historia i rola światła na scenie. 6. Peter Brook i Site Specific Theatre. 7. Robert Wilson i Landscape Theatre. 8. Societas Raffaello Sanzio. 9. Polska scenografia po 1989: Nowa publiczność. 10. Polska scenografia po 1989: Nowe przestrzenie. 11. Śmierć w starych dekoracjach: Teatr tandemu Strzępka/Demirski 12. Kamp na scenie: Cezary Tomaszewski. 13. Feministyczna estetyka? 14. Spotkanie z wybranymi przez grupę scenografką_em. 15. Omawianie prac semestralnych. |
Literatura: |
Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, red. Nauk. I posłowie Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa2009. (wybrane rozdziały) Małgorzata Leyko, Teatr w krainie utopii. Monte Verita, Mathildenhoehe, Goethenaum, Bauhaus, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2012 (wybrane rozdziały). Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016. (wybrane rozdziały) Dorota Semenowicz, To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Socìetas Raffaello Sanzio, Poznań 2013 David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 K_W02 K_W04 K_W10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Formą zaliczenia jest obszerna recenzja (min. 5400 znaków) rozwiązań scenicznych wybranego współczesnego spektaklu teatralnego, granego na scenach polskich w sezonie 2022.//zarejestrowanego po 2010 r. i możliwego do obejrzenia on-line. Wykładowczyni powinna mieć możliwość obejrzenia spektaklu minimum na dwa tygodnie przed oddaniem pracy. 25 % aktywność na zajęciach 25 % obecność 50 % praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.