Techniki aktorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/TAkt-R2-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki aktorskie |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RII) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 4 rok II Przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WA-bd
|
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z przekrojem technik aktorskich wykorzystywanych i stosowanych w Europie i na świecie. Zrozumienie do czego służą techniki i jak należy je doskonalić. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ten jest przedmiotem stricte ćwiczeniowym, który nie kończy się egzaminem ani zaliczeniem z oceną, a jedynie zaliczeniem. Podstawowym założeniem przedmiotu jest zrozumienie co to jest technika aktora, do czego jest potrzebna i kiedy i jak ją nabyć (samodzielność, rozwój, cele) oraz jak ona się ma do polskiego systemu kształcenia teatralnego (indywidualna droga). Istotne jest aby student dowiedział się w toku zajęć gdzie czego uczą na świecie i czym się to charakteryzuje, a także wypróbował na sobie niektóre ćwiczenia. Jądrem wywiedzionych z naszej części świata technik jest tzw. system Stanisławskiego i założenia Bertolda Brechta - aby głębiej zrozumieć oba przeciwstawne kierunki myślenia, studenci zrekapitulują najpierw myślenie Zygmunta Freuda, Gustawa Junga oraz zastanowią się nad korelacją psychoanalizy i technik psychoterapeutycznych z procesem twórczym. Kolejnym etapem będzie dorobek kolejno: Lee Strasberga, Stanforda Meissnera i szkoły method acting; metoda działań fizycznych (w ujęciu Richardsa-Grotowskiego i w ujęciu Knebel-Booka-Stelli Adler); zręby myślenia Michaiła Czechowa, Tadashiego Suzuki, Anne Bogart (viewpoints) i Ruth Zaporah (action theatre). Szczególną rolę w pracy odgrywać będzie improwizacja, ćwiczenia medytacyjne, prace z projekcjami i wyobraźnią oraz trening skupienia. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe 1. Wasilij Toporkow Stanisławski na próbie 2. Krasner D. Strasberg, Adler i Meisner - metoda w: Dialog 2002/11 3. Thomas Richards Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi Lektury dodatkowe • Mindell Arnold O pracy ze śniącym ciałem; Praktyka psychologii zorientowanej na proces, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa • Erich Fromm O sztuce miłości • Jan Strelau - Psychologia, podręcznik akademicki, tom II • Anne Bogart Tina Landau The viewpoints book • Alison Hodge Actor Training • Jean Benedetti Sztuka aktora |
|
Uwagi: |
Wymagania dotyczące zajęć Bądź gotowa/gotowy do pełnego uczestnictwa i do bycia obecnym w sensie ciała, umysłu i odpowiedniego nastroju. Energetyczność, skupienie i odpowiednie nastawienie do zajęć (ciekawość, ambicja, szacunek do pracy swojej i innych) są kluczowe. Bądź otwarta/otwarty na aktywne uczestnictwo w podejmowanych na zajęciach dyskusjach - z pełną kreatywnością, dociekliwością i szacunkiem dla poglądów innych. Jesteś odpowiedzialna/odpowiedzialny za sukces swój i każdego z uczestników zajęć w realizacji celu zajęć - odpowiadasz za jakość nabywanego wskutek zajęć doświadczenia - to ty je tworzysz (samodzielność). Wskazane jest tzw. notowanie procesu indywidualnego, czyli prowadzenie własnego dziennika spostrzeżeń, myśli, odkryć, snów, obserwacji siebie i innych w korelacji do realizowanych na użytek zajęć zadań. Poprzez obserwowanie, formułowanie myśli, werbalizację i rejestrowanie procesu wspomożesz jego głębsze rozumienie i spowodujesz skuteczniejsze utrwalenie go w swojej świadomości. Dziennik jest twoją własnością i jest wyłącznie do twojego użytku - nie jest przedmiotem oceny ani wglądu pedagoga, ani nikogo innego. W połowie semestru będziesz poproszona/poproszony o uzupełnienie i oddanie kwestionariusza autoanalizy procesu uczenia się. Jest to absolutnie kluczowe zarówno dla Ciebie jak i dla pedagoga, aby spróbować na tym etapie zrozumieć czego się nauczyłaś/nauczyłeś, czego jeszcze nie i na jakim etapie procesu jesteś - temu właśnie służy ten kwestionariusz. Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie bądź pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia będą się wiązały często z bezpiecznym kontaktem fizycznym między uczestnikami zajęć w ramach realizowanych ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WA-cw
|
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domalik, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z przekrojem technik aktorskich wykorzystywanych i stosowanych w Europie i na świecie. Zrozumienie do czego służą techniki i jak należy je doskonalić. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ten jest przedmiotem stricte ćwiczeniowym, który nie kończy się egzaminem ani zaliczeniem z oceną, a jedynie zaliczeniem. Podstawowym założeniem przedmiotu jest zrozumienie co to jest technika aktora, do czego jest potrzebna i kiedy i jak ją nabyć (samodzielność, rozwój, cele) oraz jak ona się ma do polskiego systemu kształcenia teatralnego (indywidualna droga). Istotne jest aby student dowiedział się w toku zajęć gdzie czego uczą na świecie i czym się to charakteryzuje, a także wypróbował na sobie niektóre ćwiczenia. Jądrem wywiedzionych z naszej części świata technik jest tzw. system Stanisławskiego i założenia Bertolda Brechta - aby głębiej zrozumieć oba przeciwstawne kierunki myślenia, studenci zrekapitulują najpierw myślenie Zygmunta Freuda, Gustawa Junga oraz zastanowią się nad korelacją psychoanalizy i technik psychoterapeutycznych z procesem twórczym. Kolejnym etapem będzie dorobek kolejno: Lee Strasberga, Stanforda Meissnera i szkoły method acting; metoda działań fizycznych (w ujęciu Richardsa-Grotowskiego i w ujęciu Knebel-Booka-Stelli Adler); zręby myślenia Michaiła Czechowa, Tadashiego Suzuki, Anne Bogart (viewpoints) i Ruth Zaporah (action theatre). Szczególną rolę w pracy odgrywać będzie improwizacja, ćwiczenia medytacyjne, prace z projekcjami i wyobraźnią oraz trening skupienia. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe 1. Wasilij Toporkow Stanisławski na próbie 2. Krasner D. Strasberg, Adler i Meisner - metoda w: Dialog 2002/11 3. Thomas Richards Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi Lektury dodatkowe • Mindell Arnold O pracy ze śniącym ciałem; Praktyka psychologii zorientowanej na proces, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa • Erich Fromm O sztuce miłości • Jan Strelau - Psychologia, podręcznik akademicki, tom II • Anne Bogart Tina Landau The viewpoints book • Alison Hodge Actor Training • Jean Benedetti Sztuka aktora |
|
Uwagi: |
Wymagania dotyczące zajęć Bądź gotowa/gotowy do pełnego uczestnictwa i do bycia obecnym w sensie ciała, umysłu i odpowiedniego nastroju. Energetyczność, skupienie i odpowiednie nastawienie do zajęć (ciekawość, ambicja, szacunek do pracy swojej i innych) są kluczowe. Bądź otwarta/otwarty na aktywne uczestnictwo w podejmowanych na zajęciach dyskusjach - z pełną kreatywnością, dociekliwością i szacunkiem dla poglądów innych. Jesteś odpowiedzialna/odpowiedzialny za sukces swój i każdego z uczestników zajęć w realizacji celu zajęć - odpowiadasz za jakość nabywanego wskutek zajęć doświadczenia - to ty je tworzysz (samodzielność). Wskazane jest tzw. notowanie procesu indywidualnego, czyli prowadzenie własnego dziennika spostrzeżeń, myśli, odkryć, snów, obserwacji siebie i innych w korelacji do realizowanych na użytek zajęć zadań. Poprzez obserwowanie, formułowanie myśli, werbalizację i rejestrowanie procesu wspomożesz jego głębsze rozumienie i spowodujesz skuteczniejsze utrwalenie go w swojej świadomości. Dziennik jest twoją własnością i jest wyłącznie do twojego użytku - nie jest przedmiotem oceny ani wglądu pedagoga, ani nikogo innego. W połowie semestru będziesz poproszona/poproszony o uzupełnienie i oddanie kwestionariusza autoanalizy procesu uczenia się. Jest to absolutnie kluczowe zarówno dla Ciebie jak i dla pedagoga, aby spróbować na tym etapie zrozumieć czego się nauczyłaś/nauczyłeś, czego jeszcze nie i na jakim etapie procesu jesteś - temu właśnie służy ten kwestionariusz. Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie bądź pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia będą się wiązały często z bezpiecznym kontaktem fizycznym między uczestnikami zajęć w ramach realizowanych ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WA-cw
|
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Głowacki, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Piotr Głowacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.