Sceny dialogowe w języku obcym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/ScDJO(f) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sceny dialogowe w języku obcym |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RIII) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 5 rok III Przedmioty specjalności - Aktorstwo dramatyczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu Przygotowanie studenta do konfrontacji z materiałem dramatycznym w języku obcym w celu możliwości podjęcia w przyszłości pracy w międzynarodowym kolektywie twórczym bądź zagranicznej koprodukcji. |
Pełny opis: |
Uczestnicy zajęć będą proszeni o uruchomienie swojej intuicji twórczej, wyobraźni i wiedzy dla wyboru, przygotowania i zaprezentowania materiału w formie scen dialogowych w językach obcych w ramach pokazu egzaminacyjnego w sesji letniej. Materiał zostanie wybrany spośród propozycji studentów lub spośród propozycji pedagoga, skonfrontowanych i ostatecznie zatwierdzonych przez pedagoga. System pracy zostanie określony w zależności od materiału - może to być albo praca własna pod kierunkiem pedagoga, albo seminarium reżyserskie dla wybranych osób, albo przygotowanie większej całości zbiorowej. Wybór materiału powinien być określony w wyniku dyskusji o możliwych do pracy wersjach językowych utworów oraz o formie ich prezentacji (teatralna, filmowa bądź telewizyjna) istotnej dla ambicji i wrażliwości zebranych na zajęciach twórców. W trakcie dyskusji skonfrontowane zostaną wybory estetyczne, sposoby rozumienia tekstu, waga gatunkowa, znaczenie w przestrzeni obcojęzycznej materiału, a także pomysły na publiczną prezentację scen przez studentów. Każdy student powinien coś w języku obcym zaprezentować na egzaminie. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe Raymond Frensham „Jak napisać scenariusz” lub Lew Hunter „Kurs pisania scenariuszy” Lektury dodatkowe Daniel Arijon „Gramatyka języka filmowego” Stephen Book „Podręcznik dla aktorów” kompedia zestawiające teksty dramatyczne z różnych krajów |
Efekty uczenia się: |
Kody: k_k11 k_k10 k_k09 k_k08 k_k07 k_k06 k_k05 k_k03 k_k02 k_k01 k_u13 k_u12 k_u10 k_u09 k_u07 k_u06 k_u05 k_u03 k_u02 k_u01 k_w08 k_w06 k_w03 SAD_U06, SADU04, SAD U 02 W trakcie zajęć student powinien rozwijać: umiejętność autoprezentacji związanej z castingiem i/lub zdjęciami próbnymi wiedzę o współczesnych trendach teatralnych, filmowych i telewizyjnych w Europie i na świecie wiedzę o rynku teatralnym, filmowym i telewizyjnym w Europie i na świecie swobodę w posługiwaniu się językiem obcym w przypadku pracy nad materiałem dramatycznym swobodę w posługiwaniu się językiem obcym na scenie i/lub przed kamerą umiejętność wyboru i analizy tekstu literackiego w języku obcym umiejętność interpretowania tekstu literackiego na poziomie sensów w języku obcym umiejętność pamięciowego opanowania tekstu w języku obcym umiejętność wykorzystywania różnorodnych środków aktorskich i technik do tworzenia postaci w języku obcym umiejętność pracy własnej poza zajęciami, na zajęciach oraz pracy zespołowej i pracy z reżyserem otwartość na eksperymentowanie, własną inicjatywę twórczą i prowadzenie przez reżysera |
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ proces uczenia się zainicjowany na zajęciach odbywać się będzie głównie poprzez dyskusje odbywające się w grupie oraz próby poszczególnych scen - twoja obecność na pierwszych zajęciach grupowych i później na próbach twoich scen będzie absolutnie kluczowa. Nie musisz być obecny na próbach koleżanek/kolegów. Oceny będą wystawiane na podstawie jakości twojej pracy jak również zaangażowania, które będziesz wykazywała/wykazywał w jej osiąganiu. Na twoją ostateczną ocenę będzie się składało: 50% aktywność w prowadzonych dyskusjach, umiejętność współpracy z grupą i reżyserem, zaangażowanie, pomysłowość, skupienie, punktualność, obecność 50% pokaz egzaminacyjny oceniony przez komisję egzaminacyjną Jeżeli podejdziesz do pracy w sposób profesjonalny, będziesz realizowała/realizował wszystkie zadania z zaangażowaniem i namysłem, to otrzymasz ocenę 4 dobry, bo oznacza to że jesteś w tym dobra/dobry. Jeśli twoja praca nie osiągnie tych standardów, otrzymasz ocenę 3 dostateczny lub poniżej. Jeśli realizowana przez Ciebie praca będzie na tyle pogłębiona i w zakresie prezentowanych ćwiczeń oraz technik osiągniesz sprawność i doskonałość, którą będziesz w stanie każdorazowo egzekwować w swojej pracy - możesz osiągnąć ocenę 5 (bardzo dobry) lub wyżej. Dla kierunku aktorstwo w kwestii warunków zaliczenia przedmiotu obowiązuje zasada ...2... nieusprawiedliwionych nieobecności. Nieobecność usprawiedliwiona ma miejsce wtedy, kiedy pedagog jest poinformowany o twojej nieobecności wcześniej, przed zajęciami i się na nią zgadza. Jeżeli nieobecność dotyczyć ma próby sceny - student ma obowiązek zgłosić to starościnie/staroście grupy z odpowiednim wyprzedzeniem i w ramach umówionego czasu musi zostać wyznaczona inna próba, aby nie przepadły zajęcia. Starościn/Starosta informuje o tych zmianach pedagoga. Jednakowoż każda nieobecność na zajęciach grupowych może mieć wpływ na wysokość oceny, ponieważ z racji charakteru realizowanych zadań nie będzie możliwości odrobienia lub nadrobienia materiału indywidualnie co odbije się na jakości twojej pracy a tym samym wpłynie na ocenę. Punktualność i przygotowanie do zajęć ma znaczenie, ponieważ związane jest z etyką pracy aktora, którą student aktorstwa powinien rozumieć i przestrzegać. Dwa spóźnienia będą traktowane jako nieusprawiedliwiona nieobecność. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-01-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Perchuć, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | John Weisgerber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-13 - 2017-05-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Perchuć, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | John Weisgerber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Perchuć, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | John Weisgerber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WA-w
|
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Perchuć, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | John Weisgerber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Perchuć, Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT WA-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Perchuć, Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WA-w
|
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka, Przemysław Wyszyński | |
Prowadzący grup: | Przemysław Wyszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WA-wcw
WA-wcw
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Każdy student na tych zajęciach będzie szanowany ze względu na swoją inność, indywidualność i unikalność doświadczeń, talent oraz miejsce i środowisko z którego pochodzi. Kwestie różnorodności pochodzenia, różnic płciowych, religijnych, rasowych i kulturowych mogą być częścią prowadzonych na zajęciach dyskusji, przerabianego materiału i realizowanych prac. Postaram się zapewnić przyjazną atmosferę dla wszystkich studentów. Jeżeli ktoś będzie posiadał jakiekolwiek sugestie lub uwagi, które mogą poprawić atmosferę lub wzbogacić zajęcia w tym zakresie proszony jest o kontakt bezpośrednio ze mną. Przemoc seksualna, psychiczna, prześladowanie, nękanie, stalking i każda inna forma dyskryminacji są w przestrzeni uczelni rozumiane jako pogwałcenie godności i praw jednostki. Gdy jakikolwiek członek społeczności akademickiej podejmie tego rodzaju działania, urąga w ten sposób standardom akademickim i przestaje dostrzegać wartość wolności, odrębności i odmienności drugiego człowieka. Wszyscy członkowie społeczności powinni czuć się w tym względzie bezpieczni i funkcjonować w środowisku otwartym na dialog, przyjaznym, tolerancyjnym i wolnym od uprzedzeń. Jeżeli czujesz że twoje lub czyjeś prawa są pogwałcone - zgłoś to do Rzeczniczki Praw Studenckich, Opiekuna Roku lub Dziekana. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie bądź pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia zakładają kontakt fizyczny między uczestnikami zajęć. Od studentów oczekuje się, że na etapie przygotowania scen do rejestracji/pokazu zadbają o przydatne im do pracy rekwizyty, kostiumy i ewentualne elementy dekoracji. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Każdy student na tych zajęciach będzie szanowany ze względu na swoją inność, indywidualność i unikalność doświadczeń, talent oraz miejsce i środowisko z którego pochodzi. Kwestie różnorodności pochodzenia, różnic płciowych, religijnych, rasowych i kulturowych mogą być częścią prowadzonych na zajęciach dyskusji, przerabianego materiału i realizowanych prac. Postaram się zapewnić przyjazną atmosferę dla wszystkich studentów. Jeżeli ktoś będzie posiadał jakiekolwiek sugestie lub uwagi, które mogą poprawić atmosferę lub wzbogacić zajęcia w tym zakresie proszony jest o kontakt bezpośrednio ze mną. Przemoc seksualna, psychiczna, prześladowanie, nękanie, stalking i każda inna forma dyskryminacji są w przestrzeni uczelni rozumiane jako pogwałcenie godności i praw jednostki. Gdy jakikolwiek członek społeczności akademickiej podejmie tego rodzaju działania, urąga w ten sposób standardom akademickim i przestaje dostrzegać wartość wolności, odrębności i odmienności drugiego człowieka. Wszyscy członkowie społeczności powinni czuć się w tym względzie bezpieczni i funkcjonować w środowisku otwartym na dialog, przyjaznym, tolerancyjnym i wolnym od uprzedzeń. Jeżeli czujesz że twoje lub czyjeś prawa są pogwałcone - zgłoś to do Rzeczniczki Praw Studenckich, Opiekuna Roku lub Dziekana. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie bądź pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia zakładają kontakt fizyczny między uczestnikami zajęć. Od studentów oczekuje się, że na etapie przygotowania scen do rejestracji/pokazu zadbają o przydatne im do pracy rekwizyty, kostiumy i ewentualne elementy dekoracji. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.