Spektakl dyplomowy 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/SD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Spektakl dyplomowy 1 |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo |
Grupy: |
Przedmioty A sem 7 rok IV Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
28.00
LUB
27.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem realizacji warsztatu dyplomowego jest: - zaznajomienie z cyklem produkcyjnym przedstawienia teatralnego - możliwie jak najszersza prezentacja umiejętności, które studenci nabyli w ciągu trzech lat zajęć akademickich - nabycie umiejętności konstruowania postaci scenicznej i przeprowadzenie jej przebiegu psychologiczno-emocjonalnego na przestrzeni dzieła - promocja młodych aktorów na rynku pracy. |
Pełny opis: |
Przygotowanie warsztatu odbywa się według profesjonalnych zasad ze wszystkimi atrybutami prawdziwego przedstawienia teatralnego: scenografią, kostiumem, muzyką, światłem, ruchem scenicznym. Opiera się na ścisłej współpracy studentów z reżyserem, scenografem, kostiumologiem, kompozytorem i choreografem oraz na aktywnym uczestnictwie w pracach technicznych, administracyjnych i promocyjnych spektaklu. Warsztat dyplomowy jest sprawdzianem umiejętności budowania postaci scenicznej i twórczego komponowania działań scenicznych, jako części większej całości interpretacyjnej i inscenizacyjnej zaproponowanej przez reżysera. Jest próbowaniem i zaangażowaniem wiedzy zdobytej przez studentów podczas dotychczasowej nauki. Uczestnictwo w warsztacie umożliwia studentowi wejście w naturalny proces eksploatacji przedstawienia, w którym to procesie może on obserwować sukcesywny rozwój spektaklu, przyjrzeć się swoim reakcjom psycho-fizycznym ujawniającym się w wyniku spotkania z autentyczną widownią oraz nauczyć się nad nimi panować. Podczas prac nad spektaklem dyplomowym, student winien także poznać, przyswoić i wykazać zrozumienie kluczowych elementów składowych Etosu Sztuki Aktorskiej, w tym: - uświadomić sobie znaczenie widowni dla działań aktorskich oraz wartość i znaczenie obecności aktora przed widzami - uświadomić sobie funkcjonowanie aktorskiego warsztatu w zmiennych warunkach wytwarzanych przez różne widownie - przyswoić zasady pracy w grupie, z odpowiedzialnością i szacunkiem brać czynny udział w kreowaniu zbiorowego dzieła scenicznego - uświadomić sobie współzależność kreacji indywidualnej i działania zbiorowego na scenie |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: -posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, konwencji teatralnych (K_W06) -rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju (K_W09) -używa i miesza gatunki, style w celu podkreślenia współczesnej wymowy projektu artystycznego w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń z życia współczesnego (K_W07) W zakresie umiejętności (U) student: -używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze (K_U01) -analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych (K_U02) -dostosowuje środki ekspresji aktorskiej do różnorodnych warunków scenicznych i studyjnych umiejętnie wykorzystując specjalistyczny sprzęt i nowoczesne technologie (K_U03) -posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną (K_U04) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: -wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych (K_K01, K_K02) -łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób; świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem; umiejętnie zarządza nimi w pracy indywidualnej i zespołowej (K_K03, K_K05) -Absolwent jest gotów do twórczego uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym z własnej inicjatywy współtworząc dzieła na najwyższym poziomie artystycznym, w oparciu o mechanizmy rynkowe; dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K04, K_K06) -dorobek zawodowy buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy; funkcjonuje zawodowo z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe (K_K07, K_K08) -realizuje projekty artystyczne poruszające ważkie problemy współczesnego świata, działa na rzecz podtrzymania spuścizny dziedzictwa kulturowego w uniwersalnym wymiarze (K_K09) |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zadania pisemne - Rozmowy indywidualne - Rozmowy w grupie - Improwizacje sceniczne (indywidualne i zespołowe) - Próby analityczne - Próby sytuacyjne - Obserwacja spektakli FORMA I WARUNKI ZALICZENIA: Publiczna prezentacja (w zamkniętej formie spektaklu teatralnego) umiejętności praktycznych osiągniętych w całym procesie kształcenia. KRYTERIA OCENIANIA: - proces pracy nad tekstem (analiza, adaptacja, dramaturgia), udział i zaangażowanie w dyskusjach teoretyczno-analitycznych ; (25%) - aktywność i kreatywność podczas prób sytuacyjnych dzieła ; (40%) - efekt końcowy (artystyczny i warsztatowy aspekt zbudowanej w spektaklu dyplomowym roli/ról) ; (35%) Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie uzyska zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 240 godzin
WA dyplom - przedstawienie repertuarowe
WA próba spektakalu dyplomowego
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Danych Brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Duda-Gracz, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Agata Duda-Gracz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA próba spektakalu dyplomowego, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Skarżanka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA próba spektakalu dyplomowego - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem realizacji warsztatu dyplomowego jest: - zaznajomienie z cyklem produkcyjnym przedstawienia teatralnego - możliwie jak najszersza prezentacja umiejętności, które studenci nabyli w ciągu trzech lat zajęć akademickich - nabycie umiejętności konstruowania postaci scenicznej i przeprowadzenie jej przebiegu psychologiczno-emocjonalnego na przestrzeni dzieła - promocja młodych aktorów na rynku pracy. Antygona Edyp, reż Adam Nalepa |
|
Pełny opis: |
Przygotowanie warsztatu odbywa się według profesjonalnych zasad ze wszystkimi atrybutami prawdziwego przedstawienia teatralnego: scenografią, kostiumem, muzyką, światłem, ruchem scenicznym. Opiera się na ścisłej współpracy studentów z reżyserem, scenografem, kostiumologiem, kompozytorem i choreografem oraz na aktywnym uczestnictwie w pracach technicznych, administracyjnych i promocyjnych spektaklu. Warsztat dyplomowy jest sprawdzianem umiejętności budowania postaci scenicznej i twórczego komponowania działań scenicznych, jako części większej całości interpretacyjnej i inscenizacyjnej zaproponowanej przez reżysera. Jest próbowaniem i zaangażowaniem wiedzy zdobytej przez studentów podczas dotychczasowej nauki. Uczestnictwo w warsztacie umożliwia studentowi wejście w naturalny proces eksploatacji przedstawienia, w którym to procesie może on obserwować sukcesywny rozwój spektaklu, przyjrzeć się swoim reakcjom psycho-fizycznym ujawniającym się w wyniku spotkania z autentyczną widownią oraz nauczyć się nad nimi panować. Podczas prac nad spektaklem dyplomowym, student winien także poznać, przyswoić i wykazać zrozumienie kluczowych elementów składowych Etosu Sztuki Aktorskiej, w tym: - uświadomić sobie znaczenie widowni dla działań aktorskich oraz wartość i znaczenie obecności aktora przed widzami - uświadomić sobie funkcjonowanie aktorskiego warsztatu w zmiennych warunkach wytwarzanych przez różne widownie - przyswoić zasady pracy w grupie, z odpowiedzialnością i szacunkiem brać czynny udział w kreowaniu zbiorowego dzieła scenicznego - uświadomić sobie współzależność kreacji indywidualnej i działania zbiorowego na scenie |
|
Literatura: |
Szczegółowa znajomość powieści „Stramer” Mikołaja Łozińskiego |
|
Uwagi: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Budowa elementarnych zdolności dzieła zbiorowego: wpływ różnych czynników na stan harmonii działań w zespole świadomość środków wzmagających stan harmonii w zespole świadomość porządku wartości dramaturgicznej 2. Ugruntowanie i pogłębienie umiejętności warsztatowych w zakresie monologu i dialogu w repertuarze współczesnym w zakresie interpretacji prozy literackiej w sytuacji scenicznej w zakresie techniki mowy scenicznej w zakresie ruchu scenicznego / choreografii w zakresie pracy nad rolą i postacią METODY KSZTAŁCENIA: Współpraca z reżyserem – omówienie koncepcji zamkniętego dzieła teatralnego, wyznaczanie zadań aktorskich, współpraca z pozostałymi twórcami spektaklu: scenografem, kostiumologiem, reżyserem światła, choreografem, kompozytorem, a także z bezpośrednimi pracownikami zaplecza sceny: z maszynistami sceny, akustykiem, mistrzem oświetlenia; nałożenie obowiązku komunikowania się z innymi służbami odpowiedzialnymi za spektakl: koordynatorem pracy artystycznej, asystentem reżysera, osobą odpowiedzialną za PR. Wymaganie prezentacji roli w cyklu spektakli wobec publiczności teatralnej, Wymaganie integrowania wszystkich elementów warsztatowych nabytych w toku studiów w procesie budowania i eksploatacji roli. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.