Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z akompaniatorem I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WA/A/PrAk1-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z akompaniatorem I
Jednostka: Kierunek Aktorstwo rok I
Grupy: Przedmioty A sem 2 rok I
Przedmioty specjalności - Aktorstwo i wokalistyka
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Studenci w trakcie zajęć pracują wspólnie z akompaniatorem nad przygotowaniem utworów z dwóch obszarów stylistycznych - latynoamerykańskiego (bossa-nova, salsa, bolero, son etc.), oraz afroamerykańskiego (r'n'b, soul, funk etc.). Ponadto poznają ogólne cechy i specyfikę ww. gatunków ze szczególną uwagą na aspekt rytmiczny i wynikające z niego różnice w frazowaniu, konstruowaniu formy i narracji utworu.

Pełny opis:

W początkowym okresie student poznaje charakterystykę stylistyk zawierających się w ogólnych hasłach - muzyka latynoamerykańska oraz groovowa (afroamerykańska - soul, r'n'b, funk). Dowiaduje się o podstawowych zasadach rytmicznych rządzących w tych gatunkach (m.in. clave, synkopa, triola), roli instrumentów, formie, stylu etc. Wiedzę tę otrzymuje w formie krótkiej prezentacji teoretycznej, ilustrowanej poprzez przykłady z literatury muzycznej z omówieniem. Następnie wiedza jest stosowana praktycznie poprzez ćwiczenia rytmiczne, melodyczne, harmoniczne z naciskiem na improwizację. Po tym etapie wstępnym, następuje wybór konkretnych utworów z ww. stylistyk i praca nad nimi. Nad formą, charakterem, aranżacją. Studenci otrzymują podkłady do wszystkich utworów indywidualnych i zbiorowych, co pozwala im na samodzielną pracę niezależnie od zajęć.

Literatura:

Przykłady muzyczne z twórczości artystów latynoamerykańskich i afroamerykańskich. Playlisty z takimi utworami przygotowywane są na bieżąco w zależności od potrzeby i omawianych tematów.

Przykładowi artyści obu nurtów:

Latynoamerykański:

Astrud Gilberto, Antonio Carlos Jobim, Buena Vista Social Club, Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo, Sergio Mendez, Caetano Veloso, Gal Costa, Chavela Vargas,

Afroamerykański:

James Brown, Aretha Franklin, Randy Crawford, Nina Simone, wytwórnia Motown, Stevie Wonder, Michael Jackson, George Duke.

Efekty uczenia się:

W01 - zna podstawowe cechy stylistyk będących przedmiotem kursu. Rozumie ich rolę w kształtowaniu utworu muzycznego. (SAW_W02)

W02 - zna podstawową literaturę muzyczną z obu stylistyk, potrafi opisać ich cechy na podstawie przykładu muzycznego (SAW_W01)

U01 - wykonując utwór latynoamerykański bądź groovowy, potrafi użyć właściwych środków stylistycznych i artykulacyjnych osiągając właściwy dla danego stylu rezultat. (SAW_U01)

U02 - potrafi zaplanować formę utworu, narrację, oraz wstępną aranżację - (charakter części, chórki etc.) (SAW_U02)

K01 - potrafi współpracować z akompaniatorem oraz z innymi wykonawcami nad wspólnym przygotowaniem utworu/utworów do publicznej prezentacji. (K_K01)

K02 - potrafi merytorycznie przekazać uwagi dotyczące "stylowości" wykonania w trakcie wspólnej pracy z innymi wykonawcami (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie pracy na zajęciach w ciągu semestru.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Kita
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Studenci w trakcie zajęć pracują wspólnie z akompaniatorem nad przygotowaniem utworów z dwóch obszarów stylistycznych - latynoamerykańskiego (bossa-nova, salsa, bolero, son etc.), oraz afroamerykańskiego (r'n'b, soul, funk etc.). Ponadto poznają ogólne cechy i specyfikę ww. gatunków ze szczególną uwagą na aspekt rytmiczny i wynikające z niego różnice w frazowaniu, konstruowaniu formy i narracji utworu.

Pełny opis:

W początkowym okresie student poznaje charakterystykę stylistyk zawierających się w ogólnych hasłach - muzyka latynoamerykańska oraz groovowa (afroamerykańska - soul, r'n'b, funk). Dowiaduje się o podstawowych zasadach rytmicznych rządzących w tych gatunkach (m.in. clave, synkopa, triola), roli instrumentów, formie, stylu etc. Wiedzę tę otrzymuje w formie krótkiej prezentacji teoretycznej, ilustrowanej poprzez przykłady z literatury muzycznej z omówieniem. Następnie wiedza jest stosowana praktycznie poprzez ćwiczenia rytmiczne, melodyczne, harmoniczne z naciskiem na improwizację. Po tym etapie wstępnym, następuje wybór konkretnych utworów z ww. stylistyk i praca nad nimi. Nad formą, charakterem, aranżacją. Studenci otrzymują podkłady do wszystkich utworów indywidualnych i zbiorowych, co pozwala im na samodzielną pracę niezależnie od zajęć.

Literatura:

Przykłady muzyczne z twórczości artystów latynoamerykańskich i afroamerykańskich. Playlisty z takimi utworami przygotowywane są na bieżąco w zależności od potrzeby i omawianych tematów.

Przykładowi artyści obu nurtów:

Latynoamerykański:

Astrud Gilberto, Antonio Carlos Jobim, Buena Vista Social Club, Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo, Sergio Mendez, Caetano Veloso, Gal Costa, Chavela Vargas,

Afroamerykański:

James Brown, Aretha Franklin, Randy Crawford, Nina Simone, wytwórnia Motown, Stevie Wonder, Michael Jackson, George Duke.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Kita
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Stefankiewicz
Prowadzący grup: Jacek Kita
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Akompaniament fortepianowy ma różne odcienie wykonawcze, stylistyczne i interpretacyjne. Podczas zajęć w semestrze staramy się wspólnie ze studentami osiągnąć konkretne założenia interpretacyjne : stylistyka, tempo, tonacja oraz forma utworu. Rezultatem ma być najlepsza wersja techniczno - interpretacyjna.

Pełny opis:

Praca rozpoczyna się od ogólnej analizy opracowanego utworu.Zasadnicze znaczenie mają wiadomości o stylistyce utworu. Stylistyka utworu jest póżniej wyznacznikiem tworzenia "bazy muzycznej", czyli sposobu emisji, frazowania poczucia rytmicznego akcentowania fraz, skali muzycznej. W wyniku podejmowania prób śpiewu z różnymi formami akompaniamentu, różnymi tempami, wyborem rejestru wokalnego - tonacji a także próbą określenia formy następuje zasadnicza decyzja co do wersji stylistycznej. W dalszej kolejności podejmowane są próby zaaranżowania sposobu akompaniamentu - ustalenie formy utworu ( części), wprowadzenia charakteru akompaniamentu - bliski do oryginału czy ze zmienioną całkowicie aranżacją. Ważnym problemem do rozstrzygnięcia stają się elementy muzyki, takie jak harmonia, rytm fortepianowy kontrapunkt motywiczny, improwizacja. Student staje w obliczu zupełnie nowego instrumentarium ( tylko fortepian), zwykle innej harmonii i często nowej rytmiki utworu. To tak jak tworzenie nowej , innej aranżacyjnie wersji utworu oryginalnego. Praca z akompaniamentem daje ogromną możliwość poszerzenia i poszukiwania wrażliwości muzycznej a także nowych sposobów interpretacyjnych.

Literatura:

Jako materiał muzyczny służą aktualnie opracowywane utwory podczas zajęć z interpretacji piosenki . Wiadomości teoretyczne przekazywane są od prowadzącego w zależności od omawianego zagadnienia z teorii muzyki (zasady muzyki, harmonia, historia muzyki ). Polecana przeze mnie jest pozycja: W.K. Olszewski : Sztuka aranżacji w muzyce. PWM Kraków 2020.

Uwagi:

Często studenci opierają się na istniejących, osłuchanych wersjach wykonawczych. Zachęcam również do poszukiwania swoich własnych , odmiennych od oryginału sposobów interpretacji utworów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)