Podstawy scen dialogowych prozą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/PSDP-R2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy scen dialogowych prozą |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RII) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 3 rok II Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Nabycie umiejętności odczytywania intencji rządzących scenami dialogowymi, analiza tekstu umiejętność prowadzenia dialogu, poznanie zasad zarządzających komunikacją między partnerami, uruchomienia wyobraźni na ciekawe rozwiązania sceniczne, indywidualne odczytywanie intencji i emocji postaci, współpraca i uważność partnerska, wyszukiwanie najwłaściwszych rozwiązań scenicznych i ciekawych środków wyrazu do wyrażania intencji i emocji postaci. |
Pełny opis: |
Nabycie umiejętności analizy tekstu w zgodzie z intencją autora. Odważna interpretacja scen oparta na poszukiwaniu ukrytych intencji i emocji postaci. Poszukiwanie najciekawszych rozwiązań scenicznych. Poszukiwanie odważnych środków wyrazu i ciekawego i ich zastosowania . Budowanie w oparciu o wyobraźnię wewnętrznego życia postaci i znajdowanie oryginalnych środków wyrazu na jej ujawnienie. Współpraca z partnerem. Rozwijanie uważności i empatii na scenicznego partnera. Budowanie napięć i rytmów w obrębie sceny i utworu scenicznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie pojęcie analizy tekstu. Poszerza zakres swojej wiedzy w tej dziedzinie [K_W04], - Zna repertuar związany zw specjalnością studiów [K_W03], - Rozpoznaje różnorodne środki wyrazu artystycznego i potrafi nimi operować w zakresie dialogu scenicznego [K_W06]. Umiejętności: - Potrafi analizować tekst dramatyczny [K_U02], - Posługuje się środkami wyrazu artystycznego i wzbogaca umiejętności techniczne w zakresie mowy, głosu, ekspresji i konstrukcji sceny dialogowej [K_U06, K_U07], - Samodzielnie poszukuje interpretacji utworu [K_U02, K_U04], - Potrafi nawiązać kontakt z publicznością i zapanować nad nią [K_U11]. Kompetencje: - Rozumie i przyjmuje krytykę traktując ją jako drogę rozwoju [K_K06] - Panuje nad swoimi możliwościami z zakresu techniki dialogu. Szybko potrafi odejść od założonego zadania na korzyść nowej propozycji. poznaje własne ograniczenia i możliwości. Czerpie z intuicji i nabytych technicznych umiejętności. Krytykę traktuje jako konstruktywną dyskusję. Potrafi bronić swojego zdania jednocześnie będąc otartym na ocenę innych. Rozumie konieczność poszerzania i rozwoju własnej wiedzy, umiejętności i sprawności. Rozumie konieczność współpracy z partnerami [K_K02][K_K03][K_K05]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda warsztatowa: Odnajdywanie w narzuconej treści przestrzeni dla własnej osobowości. Poszukiwanie formy scenicznej do wyrażenia intencji i założeń emocjonalnych. Odnajdywanie impulsów pobudzających emocje i wyrazistość sceniczną. Poznawanie zasad rządzących rytmem dialogu Otwarcia na odważne próby emocjonalne, rozbudzanie wyobraźni i intuicji. Umiejętność kontrolowania techniki mówienia ze szczególnym zwróceniem uwagi na wyrazistość słowa i konstrukcję dialogu. Umiejętność odczytywania ukrytych i nieoczywistych intencji postaci. Egzamin w formie pokazu. Ocenie podlega również całokształt pracy w semestrze, w tym umiejętność pracy w zespole. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kuna, Olga Sawicka, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Izabela Kuna, Olga Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA ćwiczenia - egzamin |
|
Literatura: |
Urodziny Stanleya - H. Pinter Obrazy E. Hoppera |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Chrapkiewicz, Izabela Kuna, Katarzyna Skarżanka, Adrian Zaremba | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Chrapkiewicz, Izabela Kuna, Adrian Zaremba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kuna, Olga Sawicka, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Izabela Kuna, Olga Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kuna, Katarzyna Skarżanka, Waldemar Śmigasiewicz | |
Prowadzący grup: | Izabela Kuna, Waldemar Śmigasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Hycnar, Waldemar Śmigasiewicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Hycnar, Waldemar Śmigasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Nabycie umiejętności odczytywania intencji rządzących scenami dialogowymi, analiza tekstu, umiejętność prowadzenia dialogu, poznanie zasad komunikacji między partnerami, uruchomienia wyobraźni na ciekawe rozwiązania sceniczne, indywidualne odczytywanie intencji i emocji postaci, współpraca i uważność partnerska, wyszukiwanie najwłaściwszych rozwiązań scenicznych i niebanalnych środków wyrazu do wyrażania intencji i emocji postaci. |
|
Pełny opis: |
Nabycie umiejętności analizy tekstu w zgodzie z intencją autora i współczesnym kontekstem sztuki. Interpretacja scen oparta na odczytywaniu zapisanych oraz poszukiwaniu ukrytych intencji i emocji postaci. Poszukiwanie najciekawszych rozwiązań scenicznych i komunikatywnych środków wyrazu. Budowanie w oparciu o wyobraźnię wewnętrznego życia postaci i znajdowanie oryginalnych środków wyrazu na jej ujawnienie. Współpraca z partnerem. Rozwijanie uważności i empatii na scenicznego partnera. Budowanie napięć i rytmów w obrębie sceny dialogowej i utworu scenicznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.