Konsultacje logopedyczne I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/KL1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konsultacje logopedyczne I |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RI) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 1 rok I Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
0.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące usprawniania narządów mowy, ukierunkowane na korygowanie wad wymowy oraz niedoskonałości artykulacyjnych. Celem jest kontrolowanie brzmienia dźwięków mowy w izolacji oraz w różnych kontekstach artykulacyjnych. |
Pełny opis: |
Zapoznanie z budową aparatu artykulacyjnego. Ćwiczenie sprawności narządów mowy (żuchwa, wargi, język, podniebienie miękkie). Ćwiczenie rozluźniania aparatu mowy. Wywoływanie właściwego brzmienia głosek. Kontrolowanie prawidłowego brzmienia głosek w izolacji, sylabach, różnych pozycjach wyrazów (nagłos, śródgłos, wygłos). Utrwalanie właściwego brzmienia mowy w tekstach czytanych, mówionych, śpiewanych - realizacje techniczne oraz z użyciem emocji i zmiennego tempa; utrwalanie właściwego brzmienia głosek w mowie spontanicznej. |
Literatura: |
1. Becker I. M., Okluzja w praktyce stomatologicznej, red. wyd. pol. G. Śmiech-Słomkowska, Wrocław 2013 2. Bednarek D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005 3. Dłuska M., Fonetyka polska, Kraków 1981 4. Dłuska M., Prozodia języka polskiego, Warszawa 1976 5. Dupas P. H., Dysfunkcja czaszkowo-żuchwowa. Od diagnozy po szynę zgryzową, tł. A. Bańkowska-Afshartchi, Warszawa 2009 6. Gorzechowski K., Rehabilitacja stomatologiczna, Białystok 2016 7. Język polski. Kompendium, red. M. Derwojedowa, H. Karaś, D. Kopcińska, Warszawa 2005 8. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009 9. Logopedia artystyczna, red. Kamińska B., Milewski S., Gdańsk 2016 10. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2004 11. Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001 12. Skorek E. M., Samogłoski (profilaktyka, diagnoza, korekcja), Kraków 2001 13. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 (i inne pozycje autorki) 14. Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001 15. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971 16. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: K_W06 - Zna budowę anatomiczną i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego. Zna mechanizmy artykulacji głosek. Zna podstawowe zaburzenia mowy. Rozumie przydatność tej wiedzy w mowie scenicznej. K_U06 - Posługuje się mianownictwem anatomicznym. Słyszy swoją wadę wymowy. Dostrzega różnicę w brzmieniu głosek. K_U07 - Umie wykonać ćwiczenia usprawniające narządy mowy. Stosuje ćwiczenia rozluźniające. Świadomie wpływa na tempo mowy. K_K06 - Potrafi współpracować z innymi specjalistami w zakresie korygowania zaburzeń mowy. K_K05 - Ma świadomość wpływu cech psychicznych na mowę. Potrafi wykorzystać wiedzę w kontaktach społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach; opcjonalnie pamięciowe opanowanie krótkiego tekstu dla lepszego utrwalenia poprawionej głoski/głosek (budowanie pamięci artykulacyjnej). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | brak danych |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | brak danych |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz, Sylwia Mężyńska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz, Sylwia Mężyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz, Sylwia Mężyńska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz, Sylwia Mężyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące usprawniania narządów mowy, ukierunkowane na korygowanie wad wymowy oraz niedoskonałości artykulacyjnych. Celem jest kontrolowanie brzmienia dźwięków mowy w izolacji oraz w różnych kontekstach artykulacyjnych. Budowanie świadomości ortofonicznej. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z budową aparatu artykulacyjnego. Ćwiczenie sprawności narządów mowy (żuchwa, wargi, język, podniebienie miękkie). Ćwiczenie rozluźniania aparatu mowy oraz całego ciała - przy jednoczesnym pokazywaniu zależności tych napięć. Wywoływanie właściwego brzmienia głosek. Kontrolowanie prawidłowego brzmienia głosek w izolacji, sylabach, różnych pozycjach wyrazów (nagłos, śródgłos, wygłos). Utrwalanie właściwego brzmienia mowy w tekstach czytanych, mówionych, śpiewanych - realizacje techniczne oraz z użyciem emocji i zmiennego tempa; utrwalanie właściwego brzmienia głosek w mowie spontanicznej. |
|
Literatura: |
1. Becker I. M., Okluzja w praktyce stomatologicznej, red. wyd. pol. G. Śmiech-Słomkowska, Wrocław 2013 2. Bednarek D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005 3. Dłuska M., Fonetyka polska, Kraków 1981 4. Dłuska M., Prozodia języka polskiego, Warszawa 1976 5. Dupas P. H., Dysfunkcja czaszkowo-żuchwowa. Od diagnozy po szynę zgryzową, tł. A. Bańkowska-Afshartchi, Warszawa 2009 6. Gorzechowski K., Rehabilitacja stomatologiczna, Białystok 2016 7. Język polski. Kompendium, red. M. Derwojedowa, H. Karaś, D. Kopcińska, Warszawa 2005 8. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009 9. Logopedia artystyczna, red. Kamińska B., Milewski S., Gdańsk 2016 10. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2004 11. Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001 12. Skorek E. M., Samogłoski (profilaktyka, diagnoza, korekcja), Kraków 2001 13. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 (i inne pozycje autorki) 14. Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001 15. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971 16. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998 17. Rentgenogramy. 1.0 Program komputerowy - Komlogo 2010. |
|
Uwagi: |
Po ukończeniu przedmiotu student zna budowę anatomiczną i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego; zna mechanizmy artykulacji głosek; zna podstawowe zaburzenia mowy; rozumie przydatność tej wiedzy w mowie scenicznej; posługuje się mianownictwem anatomicznym; słyszy swoją wadę wymowy; dostrzega różnicę w brzmieniu głosek; umie wykonać ćwiczenia usprawniające narządy mowy; stosuje ćwiczenia rozluźniające; świadomie wpływa na tempo mowy; potrafi współpracować z innymi specjalistami w zakresie korygowania zaburzeń mowy; ma świadomość wpływu cech psychicznych na mowę; potrafi wykorzystać wiedzę w kontaktach społecznych. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Bloch, Kalina Cyz, Sylwia Mężyńska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Sylwia Mężyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Bloch, Sylwia Mężyńska | |
Prowadzący grup: | Jagoda Bloch, Sylwia Mężyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.