Interpretacja wiersza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/IW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interpretacja wiersza |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzanie umiejętności interpretowania wybranych fragmentów polskich utworów poetyckich przy rozwijaniu technicznego warsztatu aktorskiego (opanowanie oddechu, emisji głosu i sprawności artykulacyjnej). |
Pełny opis: |
Podczas cyklu semestralnego w ramach przedmiotu prowadzone są ćwiczenia: – uświadamiające bogactwo interpretacyjne tekstu zapisanego w formie jedenasto- i/lub trzynastozgłoskowca, z uwzględnieniem budowy wiersza klasycznego (średniówki, klauzule, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu, funkcja rytmu) – wprowadzające w tajniki aktorskiego wykorzystania materiału literackiego (jego zapisów) – uczące prowadzenia myśli i intencji w mowie wierszowanej, a także istnienia w obrębie zjawisk twórczych tj. kontaktu, słuchania, spontaniczności reakcji – kształtujące umiejętności posługiwania się mową wierszowaną w różnych konwencjach |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Studentka/Student: potrafi rozpoznać i zanalizować formę utworów, ich strukturę kompozycyjną i budowę rytmiczną; zna podstawowe formy wiersza i wersyfikacji; posiada wiedzę dotyczącą werbalnych środków ekspresji i ma świadomość konieczności ich synchronizacji z ekspresją ciała; pozyskuje i wykorzystuje wiedzę teoretyczną w interpretacji utworów pisanych wierszem; zna i rozumie pojęcie analizy tekstu; zna w całości utwory, których fragmenty analizuje (K_W04, K_W08, K_W06) Umiejętności: Studentka/Student: respektując formę interpretowanego utworu czy fragmentu mowy wiązanej - biegle (lub co najmniej poprawnie) posługuje się środkami werbalnej i niewerbalnej ekspresji aktorskiej; posługuje się podstawowymi zasadami wersyfikacji we własnych interpretacjach utworów wierszowanych; ma świadomość konieczności nieustannego doskonalenia umiejętności technicznych i pozyskiwania wiedzy z zakresu prozodii; potrafi wykorzystać materiał literacki do własnych koncepcji artystycznych; potrafi zrealizować narzucone założenia korzystając z nabytych umiejętności z zakresu techniki mowy i emisji głosu; potrafi zrealizować własne koncepcje interpretacyjne w rygorze mowy wiązanej; nawiązuje kontakt ze słuchaczami i widzami (K_U02, K_U06, K_U05) Kompetencje społeczne: Studentka/Student: potrafi pracować w zespole zachowując własną indywidualność; potrafi konstruktywnie i z empatią formułować uwagi i oczekiwania wobec partnerów, a jednocześnie uwagi krytyczne traktować w duchu samooceny – jako inspirację; przyjmuje krytyczne uwagi, które potrafi inspirująco wykorzystać; potrafi budować w sobie poczucie odpowiedzialności za artystyczne i osobiste poczynania w kontekście społecznym; traktuje krytykę jako drogę osobistego rozwoju (K_K03, K_K09) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metodami nauczania będą wykłady i rozmowy analityczne, uwagi interpretacyjne, praca z tekstem i dyskusja, analiza przypadków, konsultacje indywidualne, rozmowy w grupie, uwagi indywidualne w obecności grupy Kryteria oceny: W trakcie pracy semestralnej oceniane będą: umiejętność szybkiego opanowania pamięciowego tekstu; analiza tekstu; budowanie założeń interpretacji tekstu z uwzględnieniem jego specyfiki; umiejętność prowadzenia myśli oraz emocji tożsamych z budową poematu dygresyjnego oraz założeniami interpretacyjnymi; nawiązywanie kontaktu z widzem i partnerami; umiejętność przenoszenia wartości technicznych (oddech, głos - używanie rezonatorów, artykulacja) a także ruchu na pole interpretacji tekstu. Egzamin w formie pokazu weryfikuje rezultat artystyczny osiągnięty podczas pracy semestralnej – sprawdza umiejętności w zakresie posługiwania się formą wiersza, umiejętności interpretacyjne w obrębie wiersza, aspekty techniczne (oddech, głos, artykulacja), umiejętność nawiązywania kontaktu z widzem i / lub partnerami. Brana jest pod uwagę również: frekwencja; przygotowanie do zajęć; aktywność na zajęciach; kreatywność podczas pracy z kolegami; szacunek dla partnerów i umiejętność jego okazywania; umiejętność przyjmowania konstruktywnych uwag i wykorzystywanie ich we własnym rozwoju twórczym |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Borkowski, Anna Moskal-Wierzbicka, Olga Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Domalik, Olga Sawicka, Aleksander Sosiński | |
Prowadzący grup: | Zofia Domalik, Olga Sawicka, Aleksander Sosiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.