Historia filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/Hfilm-R3-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filmu |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RIII) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 6 rok III Przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat historii filmu datowanej od jego narodzin pod koniec XIX w. do lat 90. XX wieku. Zajęcia ogniskują się nie tylko na rozwoju sztuki filmowej, a także charakteryzują najważniejsze nurty w sztuce filmowej, przedstawiają sylwetki najwybitniejszych twórców oraz wprowadzają elementy terminologii filmoznawczej. Wątkiem przewodnim zajęć jest rozwój i różnorodność form sztuki aktorstwa filmowego. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Wprowadzenie / Narodziny kina 2. Sztuka aktorska kina niemego 3. Burleska filmowa 4. Dwie rewolucje 5. Zaginione lata 30. 6. Gwiazda filmowa 7. Film noir 8. Neorealizm włoski 9. Autorstwo w Hollywood: Orson Welles 10. Aktorstwo Metody 11. Szkoła polska 12. Nowa Fala i nowe fale 13. Czeski film 14. Mistrzowie kina włoskiego 15. Mistrzowie kina polskiego 16. Ingmar Bergman 17. Hiszpanie 18. Kino brytyjskie 19. Akira Kurosawa i film japoński 20. Slow cinema 21. Nowy film amerykański 22. Film zakulisowy 23. Kino moralnego niepokoju 24. Postmodernizm 25. Film animowany 26. Film dokumentalny 27. Epoka seriali 28. Cringe i guilty pleasure |
Literatura: |
FILMY 1. Brzdąc (Charles Chaplin, 1919) 2. Ich noce (Frank Capra, 1934) 3. Obywatel Kane (Orson Welles, 1941) 4. Bulwar Zachodzącego Słońca (Billy Wilder, 1950) 5. La strada (Federico Fellini, 1954) 6. Tron we krwi (Akira Kurosawa, 1957) 7. Popiół i diament (Andrzej Wajda, 1958) 8. Skłóceni z życiem (John Huston, 1961) 9. Cleo od piątej do siódmej (Agnes Varda, 1962) 10. Miłość blondynki (Milos Forman, 1965) 11. Persona (Ingmar Bergman, 1966) 12. Keas (Ken Loach, 1969) 13. Śmierć w Wenecji (Luchino Visconti, 1971) 14. Trzeba zabić tę miłość (Janusz Morgenstern, 1972) 15. Wniebowzięci (Andrzej Kondratiuk, 1973) 16. Widmo wolności (Luis Buñuel, 1974) 17. Taksówkarz (Martin Scorsese, 1976) 18. Premiera (John Cassavetes, 1977) 19. Aktorzy prowincjonalni (Agnieszka Holland, 1978) 20. Romeo + Juliet (Baz Luhrmann, 1996) PODRĘCZNIKI Historia kina, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska: t. 1 Kino nieme, t. 2 Kino klasyczne, t. 3 Kino epoki nowofalowej; Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego: t. 1-5. LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE Roland Barthes, Twarz Grety Garbo, [w:] tegoż, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Aletheia, Warszawa 2008; Zbigniew Pitera, Dzieje gwiazdy, WAiF, Warszawa 1976 (fragment); Paul Schrader, Uwagi o filmie noir, przeł. K. Bobowski, „Studia Filmoznawcze”, nr 31; Rafał Syska, Filmowy modernizm, „Kwartalnik Filmowy”, nr 67-68; Grzegorz Królikiewicz, Różyczka. Próba analizy filmu „Obywatel Kane”, Studio Filmowe N, Łódź 1993 (fragment); Kamila Kołacz, Aktorzy psychologiczni. Trzy interpretacje Systemu, „Ekrany” 2016, nr 3-4; Mirosław Przylipiak, Film dokumentalny jako gatunek retoryczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998 nr 23; Barbara Szczekała, Kochamy już tylko seriale, „Ekrany” 2015, nr 6. |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończeniu kursu powinien: Wiedza- znać najważniejsze nurty w historii filmu polskiego i światowego - znać najważniejszych przedstawicieli kina polskiego i światowego oraz ich dorobek twórczy. Umiejętności - analizować dzieło filmowe pod kątem specyfiki stylu reżyserskiego twórcy i gry aktorskiej - wpisać twórczość danego reżysera i aktora w szerszy kontekst historii kina. Kompetencje personalne i społeczne: - bez problemu poruszać się w specyfice środowiska filmowego - uczestniczyć w życiu filmowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do egzaminu. Zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka, Janusz Zaorski | |
Prowadzący grup: | Janusz Zaorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka, Janusz Zaorski | |
Prowadzący grup: | Janusz Zaorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka, Janusz Zaorski | |
Prowadzący grup: | Janusz Zaorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skarżanka, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA wykład - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.