Historia teatru powszechnego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/HTPow2-R2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru powszechnego II |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok II |
Grupy: |
Przedmioty A sem 3 rok II Przedmioty podstawowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Usytuowanie miejsca teatru w przestrzeniach kulturowych od antyku po przełom XX-XXI wieku. Taka perspektywa służy charakterystyce działań teatralnych na planie teorii sztuki, antropologii, czasu historii i polityki. Obok porządku definiowanych kategorii, analizowanych struktur tekstów teatralnych i literackich, sylwetek twórców – szczególną linię odniesień wyznacza interakcja scena – widownia. Różnorodna materia tych wpływów wskazuje na ramy epoki, kierunki ideowo formalnych przemian, tłumaczy strategię odrzuceń, zaznacza sferę kontynuacji i nowatorstwa. Idąc tym tropem, lektura teatru łączy postulaty strukturalizacji, dekonstrukcji z chronologią i semantyką dzieła a równocześnie sięga psychologii odbioru. W ten sposób przedmiot kształtuje umiejętność analizy i syntezy, świadomość diachronii i synchronii konieczne przy odczytywaniu różnorakich procesów działania teatralnego. |
Pełny opis: |
Semestr 3 1. Teatr IX wieku. Od Romantyzmu po Naturalizm. Przestrzeń słowa a przestrzeń teatru. 2. Wielka Reforma w perspektywie dramaturgii i inscenizacji. 3. Przełom modernistyczny i jego konsekwencje dla teatru międzywojnia. |
Literatura: |
Podstawowa: M. Berthold – „Historia teatru”, Warszawa 1980. J.R. Brown (red.) – „Historia teatru”, Warszawa 1999. M. Kocur – „Źródła teatru”, Wrocław 2013. D. Wiles – „Krótka historia przestrzeni teatralnej”, Warszawa 2012. M. A. Allevy – Viala „ Inscenizacja romantyczna we Francji” H. Salmi - "Europa XIX wieku. Historia kulturowa" Kraków 2010 Red W. Dudzik - "Paradoksy maski - antologia", PWN 2018 J.L. Styan - "Współczesny dramat", Wrocław 1995 D. Bablet - "Rewolucje sceniczne XX wieku", Warszawa 1980 P. Pavis - "Współczesna inscenizacja" Warszawa 2011 H-Th. Leman - "Teatr postdramatyczny" Kraków 2009 R. Schechner - "Preformatyka" rozdz. II i IV Wrocław 2016 Teksty dramatów wybrane do analizy. Uzupełniająca: W. B. Worthen – „Dramat między literaturą a przedstawieniem”, Kraków 2013. K. Pleśniarowicz – „Przestrzenie deziluzji”, Kraków 1996. „Amalgamaty sztuki” red. J. Limon A. Żukowska, wyd. Słowo/Obraz/Terytoria J. Limon „Brzmienia czasu”, wyd. Słowo/Obraz/Terytoria A. Campagnion, „Demon teorii: literatura a zdrowy rozsądek” , wyd. Słowo/Obraz/Terytoria E.Rozik – „Korzenie teatru”, Warszawa 2011. U. Eco - "Na ramionach olbrzymów", Noir Sur Blanc 2019 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma wiedzę z zakresu różnorakich działań teatralnych usytuowanych w porządku historii, stylistyki, konwencji i antropologii kultury [K_W07, K_W08] SAD W02 Umiejętności: Posiada umiejętność systematyki i typologii okresu historycznego. Rozpoznaje kierunki i linie rozwojowe teatralnych gatunków, stylistyk, konwencji. Potrafi samodzielnie analizować i oceniać teksty teatru [K_U09] Kompetencje społeczne: Świadomie uczestniczy w działaniach teatralnych z rozmaitych obszarów współczesnej kultury. Potrafi je zdefiniować i ocenić zarówno na planie autonomii projektu artystycznego jak i w perspektywie historycznych przemian [K_K10, K_K02]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z ćwiczeniami Praca z tekstem i dyskusja. Referaty. Analiza przedstawień, wystaw plastycznych. Wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny: Udział w dyskusji, referaty, pisemne prace, egzamin. Semestr 3 - zaliczenie z oceną (Z+O) Udział w dyskusji |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.